Tack till Studio S Entertainment för recensionsexemplaret
Manusförfattare: Hsiao-hsien Hou & François Margolin
Svensk distributör: KE Media
Suzanne - Juliette Binoche Simon - Simon Iteanu
Song - Fang Song Louise - Louise Margolin
Marc - Hippolyte Girardot Anna - Anna Sigalevitch
Lorenzo - Charles-Edouard Renault

Den kinesisk-taiwanesiska regissören och manusförfattaren Hsiao-hsien Hou har vunnit många priser, och har blivit framgångsrik i sitt hemland för sina många stillsamma och filosofiska filmer. Efter att ha tillbringat flera decenner i enbart Kina och Taiwan har han nu satsat på utlandet, och hans första icke-asiatiska film har spelats in och producerats i Frankrike. För handlingen har Hsiao-hsien inspirerats av och utgått ifrån Albert Lamorisses klassiska kortfilm Den röda ballongen, som vann en Oscar för bästa kortfilm 1956. Här spelar ballongen dock en underordnat betydelse, då det istället är andra vi får lära känna. Den ensamstående mamman Suzanne jobbar på en dockteater, och har mängder av järn i elden och en liten lägenhet i Paris. Hon har en sjuårig son vid namn Simon, som hon knappt hinner träffa alls och vars pappa sedan länge är ute ur bilden. För att få mer tid till övers anställer hon en barnflicka att ta hand om Simon; den kinesiska filmstudenten Song, vars personlighet är betydligt lugnare än Suzannes.

Höst i Paris är sannerligen inte en film som alla kommer att uppskatta. Det är en lågmäld film, som har ett långsamt och filosofiskt tempo. Storyn är lövtunn, och i själva verket händer nästan ingenting under filmens gång. Det är också en film som bryter mot nästan varenda dramaturgisk regel som finns - här finns inga protagonister eller antagonister, inga egentliga konflikter och ingen karaktärsutveckling att tala om. Här får vi istället se ett utdrag ur några personers liv, och får följa deras vardag. Egentligen uppnår ingen någonting, och det finns vare sig början eller slut. Men det medför en mycket realistisk och naturtrogen miljö, och Höst i Paris lyckas att förmedla en imponerande närvarokänsla och fin stämning. Det känns verkligen som att vi själva finns på plats och får följa dessa människors liv en liten tid, och det är en intressant och charmig känsla. Det stillsamma och filosofiska tempot fungerar också utmärkt som kontrast till Suzannes allt annat än stillsamma tillvaro, och det märks att just kontraster har spelat in i planeringen. Dialogen är också trovärdig, och det märks att den till stor del har improviserats fram av skådespelarna. De tre centrala rollfigurerna Suzanne, Song och Simon är någorlunda mångbottnade och nyanserade personer, och de känns alla trovärdiga in i minsta detalj. Problemet är bara det att ingen av de är alltför intressanta rollfigurer, och fastän vi följer deras upptåg med visst intresse, så bryr man sig egentligen inte om någon av dem i alltför hög utsträckning.

Det har också blivit en alltför lång film, och det är svårt att motivera en speltid på drygt 1 timme 50 minuter för en film som knappt har någon egentlig handling alls. Man kan börja undra om regissören ens har hört talats om filmklippare, för uppenbarligen hade filmen haft ett stort behov av att kortas ner avsevärt. Det finns gott om långa scener, där ingenting händer och som ibland inte ens har någon dialog. Ibland blir den helt enkelt för seg och långtråkig t.o.m. för mig, och då har jag ändå aldrig känt något behov av filmer med höga tempon. Mot slutet började jag ha vissa svårigheter att hålla mig vaken, och jag önskar verkligen att jag kunde tro att det berodde mer på mig än på filmen. Bitvis är Höst i Paris också lite rörig och osammanhängande, och det är inte helt lätt att förstå hur allting hänger ihop. Lite klarare besked hade definitivt inte skadat. Samtidigt ville jag dock aldrig ge upp filmen, utan den lyckades ändå att hålla intresset vid liv och förblev engagerande och fängslande hela tiden. Då allting blivit så oerhört realistiskt och jordnära, och filmen lyckas att uppvisa en fantastiskt fin känsla, så är det svårt att inte bli berörd. Regissören har också arbetat mycket med symbolik och undermeningar, och det finns säkerligen en tanke bakom allt. Därför har också filmen ett större djup än det först kan verka, med en hel del nyanser och bottnar. Något jag inte lyckades förstå meningen med var just den röda ballongen som originaltiteln syftar på, då den egentligen inte tillför någonting till filmen och inte interagerar med någon eller något. Visst är det vackert att se en ballong flyga omkring i fem minuter utan dialog, men att påstå att det verkligen tillför något till handlingen är nog att utmana ödet lite väl mycket.

Fotot är förstklassigt, och erbjuder många vackra vyer och storslagna bilder med ett starkt och effektivt bildspråk. Det är en av de vackraste filmer jag sett på länge, men tyvärr också en av de långsammaste. Skådespelarinsatserna är utmärkta, och både Juliette Binoche och Fang Song spelar övertygande och trovärdigt in i minsta detalj. Även Simon Iteanu är riktigt bra som sjuårige Simon, även om han ibland spelar en smula stelt. De övriga skådespelarna är bra, men får ärligt talat inte mycket att arbeta med. Höst i Paris är absolut en originell och annorlunda film, som inte liknar något man tidigare sett. Det är en långsam, vacker och filosofisk film som ibland snarast liknar en konstfilm. Trots att den ibland är väldigt seg, så imponerar den med sin realism, fina skådespelare och makalösa foto. I min åsikt är den fullt sevärd trots en del hel brister, men samtidigt kan jag inte helhjärtat rekommendera den för någon då många lär finna den olidligt tråkig och menlös. Jag kanske är mer positiv än vad filmen förtjänar, men tack vare att den blivit så vacker och tillhandahåller en så stämningsfull och finkänslig upplevelse, så ger jag trots allt Höst i Paris en stark sexa i betyg. Det är en film jag sent kommer att glömma, men samtidigt en film jag definitivt inte vill se om och jag kan heller inte påstå att jag blev särskilt intresserad av att se regissörens tidigare filmer.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,85:1, vilket är originalformatet och på ren svenska innebär att i stort sett hela skärmen används på en Widescreen-TV. Bilden håller ganska hög kvaliet, och erbjuder naturtrogna färger, bra kontrast och svärta. Ljudet finns enbart i tvåkanalig stereomono, men håller hög kvalitet och uppvisar inga tydliga brister. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen textning för hörselskadade; något jag dock heller inte hade väntat mig, med tanke på att det här knappast är en jättebred publikdragare. När man matar in DVD-skivan, möts man av en kort distributörsjingel som följs av språkvalsmeny och varningstexter. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är enkel och stilren men som bara finns på engelska. Det enda extramaterial som erbjuds är en ursprunglig biotrailer för inspirationskällan Den röda ballongen från 1956 och ett antal bilder från inspelningen som visas som en slags diapresentation. Det är inte särskilt mycket att hurra för, och framförallt ger det inte mycket att ta med en trailer för en helt annan film än denna, som inte ens finns tillgänglig på DVD. Med tanke på att förlagan bara räcker en halvtimme, så tycker jag personligen att det inte borde vara för mycket begärt att lägga med hela originalfilmen Den röda ballongen som extramaterial. Dock verkar den amerikanska DVD-utgåvan heller inte erbjuda något bonusmaterial, men mina franska kunskaper är så obefintliga att jag inte kan bedöma om det där finns något extra värt namnet.

Recensionen skriven: 21 oktober 2009
Senast uppdaterad: 22 oktober 2009

Recensionen har lästs 3761 gånger av 2042 personer, sedan den 21 oktober 2009