Nick - Craig Robinson Lou - Rob Corddry
Jenny - Lyndsy Fonseca April - Lizzy Caplan
Kelly - Collette Wolfe Zoe - Crystal Lowe
Blaine - Sebastian Stan Reparatören - Chevy Chase
Tara - Jessica Paré Phil - Crispin Glover
Chaz - Charlie McDermott

År 2010 lever tre kompisar en måttligt upphetsande tillvaro. Adam är deprimerad efter att hans flickvän just dumpat honom, Nick har ett hopplöst jobb och är starkt misstänksam på att hans fru är otrogen mot honom och Lou är alkoholist som just försökt ta livet av sig. För att få Lou på bättre tankar tar Adam och Nick med honom på en resa tillsammans med Adams systerson Jacob. De reser till en skidanläggning där alla tre tillbringade många trevliga stunder under 1980-talet. Tyvärr har skidanläggningen sett sina bästa dagar, och är knappast särskilt attraktivt längre. Men det finns i alla fall en bubbelpool utanför rummet, och snart super de i bubbelpoolen. Men poolen visar sig vara en magisk tidsmaskin, och snart har alla fyra hamnat tillbaka till år 1986; då Jacob inte ens har fötts än... Jacob blir orolig över att de kan orsaka att framtiden förändras, och vill därför inte att någon ska göra något annorlunda. De andra är måttligt förtjust i den tanken, då just det här dygnet inte var särskilt roligt för någon av dem.

Den här filmen har faktiskt en annorlunda och kul idé, som känns hyfsat nyskapande. Visst har tidsresor tagits upp i filmer förut, men sällan i komedier och det är ett intressant koncept. Det är visserligen mycket långsökt och trovärdigheten sjunker till botten redan efter en kvart. Det finns också gott om logiska luckor, men sånt brukar man få leva med vid komedier.

Det viktiga vid en komedi är ju trots allt att det är roligt, men tyvärr är Hot Tub Time Machine inte det. Det blir aldrig särskilt roligt, och jag skrattade bara en enda gång under hela filmen. Några stora skratt väntar aldrig, och längre än till ett och annat leende går det aldrig. Man borde kunna kräva betydligt mer än så av en komedi, och det känns tråkigt att en så kul idé inte har utnyttjats fullt ut. Det förekommer visserligen en hel del 1980-talsreferenser, men det har aldrig utnyttjats för humor och efter några minuter verkar manusförfattarna helt ha glömt bort själva premissen. Efter det blir det väldigt dåligt utnyttjande av 1980-talstemat, och ingenting används för komiska effekter på det sätt som man borde kunna vänta sig. Mycket av den "humor" som förekommer känns också fruktansvärt smaklös, och det fullkomligt kryllar av "kiss och bajs"-humor och bögskämt som inte är roligt ens första gången. Ibland blir det så smaklöst och poänglöst så att man helt tappar intresset. Som exempel kan nämnas en scen där Nick efter att ha hamnat på 1980-talet ringer för att totalt skälla ut en stackars nioårig flicka som i framtiden kommer att bli hans fru. Det är inte det minsta roligt, utan man blir mest bara illamående.

Rollfigurerna är också endimensionella och stereotypa, och det kryllar av klichéer. Alla fyra centrala karaktärer är också ganska osympatiska, och jag lyckades inte att känna något annat än irritation för någon av dem. Faktum är att den enda rollfiguren jag kände något för och lyckades sympatisera med var tjejen April, och hon är inte mer än en ganska liten och oväsentlig biroll. Osympatiska rollfigurer behöver inte göra något om det bara är roligt, men utan fungerande humor resulterar det snabbt i en film som blir ganska oengagerande.

Värdelöst är Hot Tub Time Machine dock inte, utan en del scener är trots allt kul och intressanta. Det finns en del lyckade 1980-talsreferenser, även om det inte har utnyttjats tillräckligt väl. Konceptet är kul, och åtminstone somliga genomgår fullt godkända karaktärsutvecklingar. Vissa aspekter känns också hyfsat oförutsägbara, och i slutändan ville jag faktiskt se klart filmen för att se vad som skulle hända. Det i kombination med det relativt originella temat räddar filmen från att bli riktigt dålig, även fast det är långt ifrån så bra som jag hade väntat mig.

Fotot är snyggt, och det finns en del fina vyer och ett effektivt bildspråk. Skådespelarinsatserna är relativt bra, och alla spelar fullt godkänt. Av de fyra huvudrollerna blev jag mest imponerad över Clark Duke (mest känd från TV-serien Greek) som spelar bäst, men vars rollfigur tyvärr tillför minst till filmen. Bäst i ensemblen är utan tvekan Lizzy Caplan (känd från bl.a. den alltför kortlivade TV-serien Related) i en biroll som April, som spelar övertygande och trovärdigt hela den korta stund hon medverkar.

Då filmen fått så pass bra kritik och dessutom har ett så originellt och kul tema hade jag ganska höga förväntningar inför Hot Tub Time Machine. Men tyvärr infriades dem inte alls, och en komedi som nästan helt saknar fungerande humor kommer man inte långt med. Detta i kombination med ganska jobbiga rollfigurer och många smaklösa situationer resulterar tyvärr i en film som visserligen går att se men tyvärr inte mycket mer än så. Upplägget och humorn påminner lite grand om Baksmällan, fast den är tyvärr betydligt sämre än den; och då tyckte jag inte att den filmen heller var så mycket att hurra för. Somliga kanske uppskattar den här sortens humor, men jag är inte en av dem. Därför nöjer jag mig en svag fyra i betyg, men tycker man om barnslig humor i "kiss och bajs"-nivå så är det kanske värt att ge filmen en chans.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,85:1, och ljud i Dolby Digital 5.1. Bild och ljud håller hög kvalitet. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst, men den svenska översättningen lider av en hel del brister. Eller vad sägs exempelvis om att översätta "texting" (= skicka SMS, messa) med "texta"...? När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter, och direkt därpå visas några trailers på andra filmer. Vi kommer därefter till huvudmenyn, som är stillastående och stilren men endast engelskspråkig.

Som extramaterial finns en rad bortklippta scener, samt ett par utökade scener och alternativa tagningar. En del av dessa är småroliga och småtrevliga att se på, men ingen tillför särskilt mycket till filmen och ett par av dem blir bara alldeles för mycket. Tyvärr finns inga kommentarer eller introduktioner till scenerna för att förklara var i filmen de skulle ha funnits eller varför de klippts bort, och utan sådant ger bortklippta scener inte så mycket. Där tar det roliga slut, och mer än så finns inte. Däremot har allt extramaterial svensk text, vilket är glädjande och mycket sällsynt när det gäller filmer utgivna av SF.

Recensionen skriven: 10 november 2010
Senast uppdaterad: 11 november 2010

Recensionen har lästs 3571 gånger av 2003 personer, sedan den 10 november 2010