Tack till 20th Century Fox Home Entertainment för recensionsexemplaret
Evelyn - Judi Dench Muriel - Maggie Smith
Douglas - Bill Nighy Jean - Penelope Wilton
Sonny - Dev Patel Sunaina - Tena Desae
Madge - Celia Imrie Graham - Tom Wilkinson
Norman - Ronald Pickup Carol - Diana Hardcastle
Mrs. Kapoor - Lillete Dubey Syster Karen - Liza Tarbuck

En grupp brittiska pensionärer lockas att resa till det anrika Hotell Marigold i Jaipur i Indien, för att där tillbringa sin ålders höst. Hotellet är enligt marknadsföringen ett fint lyxhotell för alla "äldre och vackra", och det skulle väl passa de flesta. Den nyblivna änkan Evelyn måste sälja sitt hus för att ha råd att betala den nyligen bortgångna makens enorma skulder. Den rasistiska Muriel måste genomgå en höfttransplantation, och operationsköerna i England är alldeles för långa för att hon i hennes ålder ska kunna överväga det. Därför lockas hon att snabbt och billigt kunna genomgå operationen i Indien - men det är lättare sagt än gjort, då Muriel inte vill låta någon med "o-engelska" namn operera henne. Hovrättsdomaren Graham bodde i Indien som ung, och återvänder nu till ett land och stad som han har starka minnen av. Det äkta paret Jean och Doug försöker att återfå gnistan i äktenskapet samtidigt som de måste hitta ett billigare ställe att bo på, efter att de förlorat alla pengar de investerat i deras dotters misslyckade Internet-företag. Den åldrade kvinnotjusaren Norman satsar fortfarande på så många engångsligg som möjligt, medan den stenrika Madge är på jakt efter en ny man. Väl framme i Jaipur inser de dock att pensionärshotellet inte är fullt så vackert i verkligheten som deras webbsida velat göra gällande, och det fallfärdiga hotellet har inte ens någon fungerande telefon. Dess entusiastiska ägare Sunny är dock övertygad om att hotellet ska kunna bli en stor succé, och under tiden har han problem med sin mamma som vare sig uppskattar hotellrörelsen eller hans flickvän Sunaina.

Det här är ingen speciellt originell film, utan vi har sett det mesta förut. Till största delen är det en feelgood-film av gammalt beprövat slag, utan direkt originella drag. Men storyn är fullt funktionell, och jag uppskattar den indiska miljön och kulturkrockarna med det landet. Det är förstås också en trevlig omväxling med en film där nästan alla är pensionärer; sådana filmer växer ju inte direkt på träd. Filmen har också en ganska lågmäld stil, som jag uppskattar.

Det är en ganska rolig film, särskilt under den första halvan. Det är visserligen inga stora skratt som väntar, men man skrattar trots allt högt vid ett antal tillfällen och däremellan blir det ett antal leenden och småfniss. Men under filmens andra halva blir det tyvärr mindre humor, då allting mer fokuserar på ett förhållandevis lättsamt drama med vissa humoristiska inslag. Alltför djupt blir det tyvärr inte, utan filmen håller sig på en relativt lättsam och halvytlig nivå. Men å andra sidan brukar man inte förvänta sig mycket mer än så av genren. Och mellan varven finns absolut en del riktigt fyndiga repliker och situationer.

Ett annat problem är att Hotell Marigold blivit lite väl utdragen, och en speltid på två timmar för en sådan genre är att utmana ödet en smula. Periodvis blir det lite väl utdraget, och trots att det aldrig blir segt eller tråkigt så hade filmen vunnit på att kortas ner en smula. Då hade man också kunnat passa på att minska ner antal sidohistorier, för det finns lite för många sådana för att någon ska hinna få något nämnvärt djup. Under hyfsat långa perioder står handlingen och stampar på ungefär samma ställe, och då hjälper det inte fullt ut med rolig dialog och en del intressanta situationer. Problemet är mest påtagligt i mitten, medan det händer mer i början och slutet. Den sista halvtimmen börjar det ganska mycket, och då får även den riktigt intressanta sidohistorien mellan Sonny och Sunaina ett större utrymme; något jag uppskattar.

Många av rollfigurerna känns tyvärr tämligen stereotypa och endimensionella, och det är bara någon enstaka som får något nämnvärt djup. Vissa känns rentav tämligen osympatiska, och det är aldrig speciellt lyckat i en romantisk komedi. Inget av detta hade gjort alltför mycket om det faktiskt varit en väldigt rolig film, men när humorn är så pass lågmäld och bitvis rentav icke-existerande, så får man gott om tid att tänka över sådana brister. Bitvis har det också blivit en smula väl tillspetsat, vilket sänker trovärdigheten lite. Dessutom har filmen mot slutet blivit alldeles för tillrättalagd, då manusförfattarna verkar ha gett sig den på att det måste sluta jättelyckligt för varenda människa - helt utan undantag. Visst är det trevligt med "feel good"-filmer med lyckliga slut, men någonstans borde gränsen gå så att det åtminstone fortfarande känns någorlunda realistiskt. Det hade ärligt talat känts bättre även om filmen bara slutat några minuter tidigare. Men visst finns det trots allt en del ljusglimtar, och det är långt ifrån en dålig film. Storyn är i grund och botten intressant, bitvis blir det berörande och en del sidohistorier är mycket intressanta.

Fotot är snyggt och filmen har ett effektivt bildspråk och en del mycket vackra vyer över Indien. Skådespelarinsatserna är utmärkta, och alla gör bra ifrån sig i denna imponerande ensemble till största delen bestående av brittiska veteraner. Judi Dench är som vanligt mycket bra, och Maggie Smith är också bra. Jag uppskattar också indisk-brittiska Dev Patel (mest känd från Slumdog Millionaire) som Sonny, som gör allt som går av hans något stereotypa och tillspetsade rollfigur. Tena Desae är också mycket bra som hans flickvän Sunaina.

Hotell Marigold är ingen direkt märkvärdig storfilm, men som lättsam dramakomedi fungerar den trots allt riktigt väl. Filmen är i längsta laget och bitvis lite väl tillrättalagd och sockersöt, men jag uppskattar storyn och rollbesättningen är närmast perfekt. För en äldre publik är det förstås välkommet med en film som huvudsakligen riktar sig till dem, men det gör också att målgruppen blivit smalare än normalt och därför är det väl närmast oundvikligt att jag som lite yngre inte uppskattar filmen lite mycket som de som är uppe i pensionsåldern. För mig stannar betyget på en hyfsat stabil sjua, men jag gissar att äldre personer än undertecknad lär uppskatta filmen mer. Jag tror dock inte att någon lär se på Hotell Marigold som något mästerverk, och alltför minnesvärd är den heller inte.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Det finns textning på bl.a. de fyra skandinaviska språken plus engelska för hörselskadade, men tyvärr finns ingen vanlig engelsk text och heller ingen svensk text för hörselskadade. Den svenska texten är lagom stor och lättläst. När man matar in DVD-skivan möts man av en engelskspråkig och ovanligt subtil anti-piratpropaganda, som för en gångs skull är riktad till rätt målgrupp - d.v.s. att tacka de som köpt filmen, hellre än tvärtom. Det följs av svenskspråkiga varningstexter i tio sekunder, innan en distributörsjingel spelas. På en av mina DVD-spelare visas därefter en reklamfilm för HD-formatet Blu-Ray, medan den märkligt nog inte kommer på min andra spelare - jag är inte riktigt säker på vari logiken ligger. Därefter kommer man till huvudmenyn, som har en rörlig introduktion men som därefter är stillastående och på engelska. Avsaknaden av en inledande språkvalsmeny gör att man måste gå in och välja språk under huvudmenyn för att få någon textning alls.

Efter filmens slut uppstår ett irritationsmoment då det visas varningstexter på samtliga språk som filmen är textad på, i 10 sekunder per språk. Det blir snabbt irriterande och jag förstår inte varför 20th Century Fox inte kunnat ordna att bara visa varningstexter på just det språk man faktiskt har valt. Dessbättre går det dock den här gången att hoppa förbi varningstexterna, antingen genom att gå till menyn eller genom att gå till nästa kapitel upprepade gånger. Det enda extramaterial som finns är en "bakom kulisserna-dokumentär" på drygt två minuter (!). Ja, ni läste rätt. Denna dokumentär är oerhört kortfattad, och består bara av några meningar från regissören och ett par skådespelare, följt av några scener från filmen. Det tillför egentligen ingenting, och inget matnyttigt hinner komma fram under detta alldeles för korta inslag. Inslaget har däremot svensk text, vilket är glädjande.

Recensionen skriven: 22 november 2012
Senast uppdaterad: 23 november 2012

Recensionen har lästs 3842 gånger av 2426 personer, sedan den 22 november 2012