Dubbningshemsidan

Dubbningshemsidan

Recensioner

Icke-dubbade filmer

House at the End of the Street
(House at the End of the Street)

Glöm inte bort att använda funktionerna för att lämna kommentarer kring recensionen eller filmen samt sätta egna betyg.

Tack till Nordisk Film för recensionsexemplaret
Sök efter House at the End of the Street på CDON
   ANNONS
Drama / Thriller / Rysare / Spelfilm / Långfilm
Målgrupp: Ungdomar / Vuxna  [Sök exakt denna kombination]
Speltid: 1 timme 37 minuter
Genre: Rysardramathriller
Produktionsland/år: Kanada/USA, 2012
Produktionsbolag: Relativity Media, FilmNation Entertainment, A Bigger Boat & Zed Filmworks
Producent: Peter Block, Hal Lieberman & Aaron Ryder
Regi: Mark Tonderai
Manusförfattare: David Loucka, baserat på en grundstory av Jonathan Mostow
Svensk distributör: Nordisk Film AB
Klarar av Bechdel-testet: Ja, klarar alla tre steg
(Kompletteringar och rättelser tas tacksamt emot via e-post)
Medverkande:
Elissa - Jennifer Lawrence Sarah - Elisabeth Shue
Ryan - Max Thieriot Weaver - Gil Bellows
Carrie-Anne - Eva Link Jillian - Allie MacDonald
Mary Jacobson - Krista Bridges Caitlin - Hailee Sisera
Dr. Kohler - Jonathan Higgins Bonnie Reynolds - Joy Tanner
Ryan som barn - Bobby Osborne Carrie-Anne som barn - Grace Tucker-Duguay

Sarah har precis skilt sig från sin man, och flyttar till ett nytt hus i ett litet samhälle med sin 17-åriga tonårsdotter Elissa. Då läget inte är världens bästa har de fått hyra huset väldigt billigt, då deras nya hus råkar ligga granne med ett hus där ett hemskt dubbelmord inträffat ett antal år tidigare. Det är nämligen allmänt känt att en 13-årig flicka för ett flertal år sedan mördat båda sina föräldrar och därefter försvunnit spårlöst; troligtvis dött. Det var så pass länge sedan att Sarah och Elissa inte tyckt att det gjort något om det betyder ett fint hus till en billig peng, men till bådas förvåning är grannhuset inte så övergivet som de trott. Där bor nämligen fortfarande den unga Ryan, som är bror till den försvunna 13-åringen och de mördade föräldrarnas enda kvarvarande barn. Elissa blir intresserad av Ryan och börjar umgås med honom, något Sarah inte direkt är överförtjust i. Men Ryan har en hemlighet...

På papperet låter det sannerligen inte som någon särskilt originell film, och det råder knappast någon brist på skräckfilmer som kretsar kring något hus där något mord tidigare inträffat. Men ibland kan skenet bedra, och House at the End of the Street är inte alls så traditionell som man skulle kunna tro. Och efter en något seg inledning utvecklas det till en riktigt bra och underhållande film. Jag uppskattar att fokus ligger på rollfigurerna och handlingen, och där ganska mycket tid lagts på att presentera rollfigurerna så att de flesta känns förhållandevis mångbottnade. Därför tar filmen god tid på sig att presentera premissen, och den första halvtimmen händer inte mycket mer än presentation av rollfigurerna och de första stegen av handlingen. Det kan upplevas en smula långsamt, men jag uppskattar det då det gör att man bryr sig om rollfigurerna betydligt mer när handlingen väl kommer igång på allvar. Det är engagerande, underhållande och spännande; trots att tempot aldrig blir alltför högt.

Trots att filmen marknadsförts som en rysarthriller är det dock en sanning med modifikation, och i mina ögon är det här inte alls någon rysare. Filmen lyckas visserligen att bygga upp en effektiv obehagsstämning, men mer än så går det aldrig och det blir aldrig direkt otäckt - bara växande olustiga känslor. Om man förväntar sig en skräckfilm lär man därför bli besviken, för särskilt mycket skräck blir det aldrig. Om man istället ser på filmen som en psykologisk dramathriller, så fungerar det mycket bättre, och det är betydligt närmare sanningen. För det är absolut riktigt spännande vid ett flertal tillfällen, särskilt under den sista halvtimmen.

Jag uppskattar också att det blivit en psykologiskt inriktad film, där vi inte får några klara besked utan måste tänka själva. För trots att det vid en första anblick kan verka som en typisk "hjärndöd" och lättsam film, som inte kräver mycket till tankeverksamhet, så visar det sig efter ett tag vara helt felaktigt. Det utvecklas till en ganska invecklad film, där man måste tänka själv och inte får några klara besked presenterade. Samtidigt blir det aldrig alltför rörigt, utan i slutändan förstår man det mesta om man bara tänker efter lite. Några få frågetecken kvarstår dock, och jag hade personligen gärna velat få ännu tydligare besked om hur allting egentligen hänger ihop. Men jag förstår i och för sig ambitionen att undvika övertydlighet, och det är smart - men något mellanting hade ändå varit att föredra, då det verkligen inte är helt oproblematiskt att förstå hur det ligger till med allting.

Till en början framstår House at the End of the Street som en ganska förutsägbar film, men genom en oväntad vändning visar det sig inte alls stämma efter ett tag, och det utvecklas till att bli en både oförutsägbar och annorlunda film. Det uppskattar jag, och det gör att filmen erbjuder något förhållandevis nytt av en bekant genre. Dessutom uppskattar jag verkligen de starka kvinnliga rollfigurerna, som är aktiva och gör vad som krävs för att överleva hellre än att förlita sig på att någon annan ska komma till undsättning. Efter alltför många skräckfilmer och thrillers där kvinnorna beter sig som våp som bara sitter och väntar på att bli räddade är det verkligen hög tid med en film med starka och självständiga kvinnliga rollfigurer - helt enkelt en modern film med goda föredömen även bland kvinnor. Det gäller framförallt Elissa, som också är den man främst bryr sig om, men till viss del även hennes mamma Sarah. För ovanlighetens skull lider filmen istället av motsatt problem, då de manliga rollfigurerna inte får samma djup och har blivit mer endimensionella. Den enda riktigt viktiga manliga rollfiguren är Ryan, och han hinner visserligen få en del nyanser, men inte alls lika gott ställt som med Elissa eller Sarah. Polisen Weaver har tyvärr blivit lite väl platt och onyanserad, vilket är tråkigt då han trots allt har en viss relevans för handlingen.

Om man ska hårddra saken lider filmen tyvärr av ett fåtal trovärdighetsproblem och någon enstaka logisk lucka, och det är beklagligt. Men det är trots allt bättre ställt än med de flesta rysarthrillers, och till den allra största delen håller filmen ihop logiskt och framstår som någorlunda realistisk. Länge känns det visserligen som ologiskt, men när man väl får veta hur allt hänger ihop så visar det sig att det mesta faktiskt håller ihop och är trovärdigt. Tempot är också bitvis aningen väl lågt, och till stora delar är det här mer ett drama än en thriller; än mindre rysare. Det är förvisso inte nödvändigtvis något fel med det, men risken finns att filmen lockar till sig fel målgrupp i och med marknadsföringen som en skräckfilm - något som sannolikt är den främsta förklaringen till att filmen inte fått så jättebra kritik överlag. Jag hade gärna sett en något tajtare redigering med något högre tempo och mer spänning, men så länge man vet vad man ger sig in i fungerar det ändå ganska väl.

Fotot är snyggt, och filmen har ett starkt bildspråk med en effektiv blandning mellan fast kamera och handkamera. Skådespelarinsatserna är överlag bra. Bäst ställt är det utan tvekan med Jennifer Lawrence (mest känd från Winter's Bone och The Hunger Games) i huvudrollen som Elissa - hon gör en utmärkt insats, och spelar övertygande och trovärdigt in i minsta detalj. Det gör att man känner för henne och bryr sig om rollfiguren under hela filmen. Elisabeth Shue (i dagens läge troligtvis mest känd från kriminalserien CSI) är också riktigt bra som hennes mamma, och hon gör en trovärdig och naturlig rolltolkning; även om hon i ärlighetens namn inte får riktigt lika mycket att arbeta med som Jennifer. Max Thieriot är ganska bra som Ryan, men spelar ibland en smula opersonligt och stelt. Det är möjligt att det delvis är avsiktligt, men jag tror inte att det är hela förklaringen. Allie MacDonald och Eva Link är bra, men får tyvärr inte mycket att arbeta med.

House at the End of the Street är en riktigt bra och underhållande film, som engagerar med enkla medel och bibehåller en effektiv spänning och obehagsstämning. Det är kanske inte världens mest originella film, men i alla fall betydligt mer nyskapande än vad det verkar som vid en första anblick. Det är också en ganska intelligent film med starka kvinnliga rollfigurer och en ovanligt modern kvinnosyn; något jag verkligen uppskattar. Ibland tycker jag dock att det blivit lite för "luddigt", och det är inte förrän de allra sista minuterna i filmen förrän åtminstone undertecknad förstod ungefär hur allting hängde ihop. Jag hade gärna sett lite tydligare ledtrådar tidigare, utan att för den skull göra filmen övertydlig, så att inte allting uppdagas först allra sist. Men det största problemet är förmodligen den missvisande marknadsföringen, som gör att fel personer lär ha lockats av filmen. För om man förväntar sig en skräckfilm lär man bli väldigt besviken. Om man istället förväntar sig en smart psykologisk dramathriller fungerar det riktigt bra, och då blir det också en riktigt bra film väl värd att se. Mitt betyg stannar på en ganska stark sjua, och tycker man om den här sortens filmer är det inte mycket att tveka på. Det är förvisso långt ifrån något mästerverk, och kanske kommer den inte att vara ihågkommen om ett decennium eller två, men om inte annat duger det åtminstone utmärkt som underhållning för stunden; och med åtminstone ett lite större djup än vad det först verkar som.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,40:1, och ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS 6.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst, och den svenska översättningen håller ganska hög klass. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, och därefter spelas ett flertal trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter kommer vi till en engelskspråkig huvudmeny som är stillastående och stilren. Huvudmenyn är enkel, och innehåller bara möjlighet att spela filmen i Dolby Digital 5.1 och i DTS. Märkligt nog saknas scenvalsmeny, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen. Tyvärr finns inget tillstymmelse till extramaterial, vilket är tråkigt även om jag inte kan hitta något som tyder på att utländska DVD-utgåvor heller har något bonusmaterial att tala om.

Daniel Hofverberg
Recensionen skriven: 24 januari 2013
Senast uppdaterad: 25 januari 2013

Recensionen har lästs 4054 gånger av 2347 personer, sedan den 24 januari 2013

Betyg:
Film/serie * * * * * * *     7
DVD-produktion * * * *        4
Snittbetyg: * * * * * och en halv      5,5

Läsarnas betyg

Hittills har inga läsare röstat på denna film/serie. Men du kan bli den första genom att ange dina betyg här nedan.

Ditt betyg:
Film/serie:

Läsarnas kommentarer

Använd detta formulär för att skriva kommentarer till recensionen eller filmen. Kommentarerna publiceras här nedan omedelbart. Denna funktion är avsedd för kortare kommentarer, och får maximalt innehålla 1000 tecken. Mer invecklade frågeställningar samt diskussioner/debatter är inte lämpade för kommentarssystemet - sådant bör istället tas på Dubbningshemsidans forum. Undvik personangrepp, svordomar och annat olämpligt innehåll. Vid kritik mot skådespelare eller andra specifika personer, var vänlig motivera dina åsikter noggrant med konstruktiv kritik för att undvika att det kan tolkas som personangrepp. Webbmastern kommer att radera kommentarer som anses olämpliga, irrelevanta eller lagstridiga. Om du har kommentarer till recensenten som du inte vill att andra ska kunna läsa, kan du istället skicka dessa via e-post.

Ditt namn:
Din e-post-adress:
(visas inte för allmänheten,
men krävs av säkerhetsskäl)
Kommentarer:
För att verifiera att du är en levande människa (och inte en robot), skriv in följande siffror i textrutan nedanför. Du ska skriva in som siffror, utan mellanslag eller bindestreck.
ETTA - NOLLA - FYRA - TREA
Skriv in ovanstående siffror:
 

psychedelic

© 2021 Dubbningshemsidan/Daniel Hofverberg

Skriv ut
Läs mer om utskriftsfunktionerna


 

Vill du annonsera här?
Kontakta webbmastern