Tack till Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Lisa - Reese Witherspoon Matty - Owen Wilson
George - Paul Rudd Charles - Jack Nicholson
Annie - Kathryn Hahn Al - Lenny Venito
Riva - Teyonah Parris Ron - Mark Linn-Baker
Terry - Shelley Conn Dörrvakten - John Tormey
Psykiatern - Tony Shalhoub Coach Sally - Molly Price

Den amerikanska regissören och manusförfattaren James L. Brooks har bl.a. blivit känd för att ha varit med och skapat TV-serien Simpsons, och äger även produktionsbolaget som producerar den serien. Före det skapade och skrev han manus till klassiska TV-serier som På första sidan och Taxi. Han har även skrivit och regisserat Oscarsvinnaren Ömhetsbevis, Livet från den ljusa sidan och Spanglish. Nu är han tillbaka med ännu en dramakomedi, även om det den här gången är med tyngdpunkt på komedi. How Do You Know blev ingen stor framgång på bio i hemlandet USA och har i Sverige släppts direkt på DVD.

Handlingen utspelas i Arlington i Virginia, där den framgångsrika softballspelaren Lisa har vunnit det mesta man kan tänka sig och varit med i det amerikanska OS-laget i många år. Landslagstränaren har dock reservationer för Lisas "höga" ålder på 31 år, och hon blir chockad när hon plötsligt blir petad från OS-landslaget. Då Lisa aldrig haft någon annan karriär och aldrig behövt livnära sig med något annat än softboll vet hon inte vad hon ska ta sig till. Hon inleder ett mer eller mindre löst förhållande med basebollstjärnan och kvinnotjusaren Matty, men hennes väninna Riva försöker ändå para ihop henne med den något neurotiska VD:n George Madison. Han har hamnat i blåsväder sedan hans företag utreds för ekonomiska brott och mutor, och riskerar fängelsestraff trots att han inte har en aning vad som egentligen hänt. Det blir inte heller bättre av att hans flickvän dumpar honom när hon får reda på brottsutredningen. Lisa går med viss tvekan ut på en blinddejt med George, samtidigt som hon fortsätter sitt förhållande med Matty.

På senare år har det kommit allt fler komedier som jag inte tycker varit alltför roliga, och jag har ofta blivit besviken på att inte alls skratta lika ofta som jag förväntat mig. Jag hade nästan börjat undra om jag tappat mitt sinne för humor med åldern, men glädjande nog har beviset för motsatsen nu kommit. För How Do You Know är faktiskt en mycket rolig film, där man får skratta väldigt ofta. De flesta scener innehåller åtminstone någonting som man kan skratta åt, och ibland väntar stora gapskratt vid en del fantastiskt minnesvärda och klockrena scener. Jag uppskattar att slapstick-komik, som annars blivit så vanligt på senare år, till största delen lyser med sin frånvaro här. Här är det istället dialog- och karaktärsdriven komik som gäller, och det handlar mer om roliga repliker än om situationerna i sig. Det tycker jag är en stor fördel, och gör att filmen blir mer underhållande för mig. Det är visserligen inte roligt oavbrutet, och förväntar man sig en "tokrolig" komedi med oavbrutna komiska poänger lär man bli besviken. Men om man förväntar sig en dramakomedi med tyngdpunkten på komedi, så blir man sannolikt inte besviken.

Storyn är intressant och rollfigurerna förhållandevis mångbottnade och äkta. Jag uppskattar att ingen framstår som helt god eller helt ond, utan här har alla mer eller mindre av både goda och dåliga sidor. Storyn har kanske inget jättestort djup, men det finns absolut värme och hjärta i manuset och det finns åtminstone ett visst djup. Det rör sig inte om en ren skrattfest, utan om en fin balansgång där filmen förblir förhållandevis trovärdig och finstämd samtidigt som det är riktigt roligt. Tiden går fort, och det är underhållande och engagerande hela tiden; trots en för genren ovanligt lång speltid på strax under två timmar. Visst hade ett par scener kunnat klippas bort som känns ganska onödiga för storyn i stort, men det blir aldrig minsta lilla segt eller utdraget.

Man kan tycka att storyn är ganska tunn, för egentligen händer inte särskilt mycket. Och förväntar man sig snabba actionfilmer lär man säkert tycka att det här är outhärdligt. Men genom en smart humor, trovärdig dialog och intressanta rollfigurer fungerar den här dialogdrivna filmen riktigt väl ändå. För det är mycket dialog, då alla pratar och pratar med ganska liten konkret handling. Men då dialogen är rapp och smart blir det aldrig något problem, utan filmen förblir fängslande och intressant vare sig det är roliga eller mer allvarliga scener. Överlag lyckas filmen också att behålla en fin balans mellan överdriven och trovärdig humor. Jag tycker också om slutet, som känns lagom tillfredsställande utan att bli alltför tillrättalagt eller översentimentalt.

Det största problemet med How Do You Know är att karaktären Matty blivit lite för påfrestande, och har ärligt talat inte särskilt många positiva sidor. Han ska säkert föreställa charmig, men det tycker i alla fall inte jag att han är. Därför blir det lite svårt att se vad Lisa egentligen ser hos honom och varför hon stannar kvar hos honom överhuvudtaget. Jag hade velat se fler goda sidor hos Matty och ett mindre överdrivet beteende, för att deras relation ska kännas mer trovärdig. Det blir lite för mycket av det goda, helt enkelt. Då funkar George bättre, som visserligen är udda och tillspetsad men som ändå känns mer trovärdig och lite mer jordnära. Men det är absolut lättast att tycka om Lisa, som är den mest intressanta rollfiguren i filmen.

Fotot är snyggt, och filmen erbjuder ett effektivt men föga originellt bildspråk som dessutom ibland har en lite för stor förtjusning i onödiga inzoomningar. Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra. Reese Witherspoon är som vanligt utmärkt, och spelar återigen trovärdigt och övertygande in i minsta detalj. Det är lätt att tro på henne som idrottskvinna, och genom en fantastisk användning av gester och minspel jämför man aldrig med Reeses tidigare filmer och rollfigurer. Paul Rudd är också riktigt bra som George, som överlag spelar trovärdigt och lagom tillspetsat. Jack Nicholson är som vanligt bra, men han får ärligt talat inte särskilt mycket att arbeta med i den här överlag ganska ovidkommande och begränsade rollfiguren. Owen Wilson gör en helt okej insats, men tyvärr har han som vanligt en tendens till överspel och ibland blir det lite för mycket. Han spelar också nästan exakt samma slags rollfigur som han alltid gjort, och lyckas inte att komma med något nyskapande inför denna rolltolkning. Kathryn Hahn (för de flesta troligtvis mest känd från TV-serien Jordan rättsläkare) är som vanligt utmärkt i en liten men minnesvärd biroll som Georges gravida assistent Annie, och hon lyckas att överglänsa i varenda scen som hon är med i; vilket tyvärr inte är så många.

Jag blev mycket positivt överraskad av How Do You Know, som trots en begränsad story har blivit mycket rolig och engagerande. Det är en av de roligaste filmer jag sett de senaste åren, och första gången på länge som jag inte blivit besviken över att inte få skratta så ofta som jag trott. Visserligen finns inget större djup, men som romantisk dramakomedi med tyngdpunkt på komedi måste filmen ändå ses som mycket lyckad, och är väl värd att ses för de allra flesta. Det är svårt att sätta betyg på en sådan här film, då jag ofta vill ha ett lite större djup innan jag vill dela ut de riktigt höga betygen, men i det här fallet vann mitt hjärta över min hjärna och filmen får en mycket svag åtta.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,85:1, och ljud i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är riktigt bra. Filmen är textad på bl.a. de skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns ingen vanlig engelsk text, och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst, och den svenska textningen håller hyfsad klass med ett fåtal översättningsmissar. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel, och därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är stilren och stillastående men engelskspråkig. Det finns alltså ingen inledande språkvalsmeny, och för att spela upp filmen med textning måste man därför gå in under språkmenyerna från huvudmenyn och välja textning. Inte helt användarvänligt, i synnerhet för personer som inte kan engelska. Väljer man att spela filmen, så visas först varningstexter på valt textningsspråk (ex. svenska) samt engelska. Jag förstår inte riktigt behovet av att visa varningstexter på både svenska och engelska, och dessutom känns det lite malplacerat att lägga det precis innan själva filmen, men det är åtminstone tacksamt att vi slipper se texter på femtioelva andra språk som vissa andra distributörer brukar envisas med.

Som extramaterial finns först och främst ett kommentatorspår till filmen med regissören och manusförfattaren James L. Brooks och filmfotografen Janusz Kaminski. Det är bitvis intressant, men överlag handlar det för mycket om tekniska lösningar och inte tillräckligt mycket om manuset eller rollfigurerna för att jag ska känna mig riktigt nöjd. Därefter finns ett kommentatorspår till ett flertal utvalda scener med James L. Brooks och skådespelaren Owen Wilson, där det fokuseras på Owens rollprestation. Det kommentatorspåret känns tyvärr alltför tunt och onödigt, och består mest av märkliga försök till humor och insidesskämt som ingen annan än de själva lär förstå. Vidare finns fyra bortklippta scener, som är intressanta att se på men som inte tillför speciellt mycket till filmen. Det finns också några så kallade bloopers (misslyckade tagningar), som är småroliga men inte mycket mer än så. Till sist finns en kvartslång bakom kulisserna-dokumentär, som i första hand består av intervjuer med regissören, producenterna och skådespelarna. En del matnyttig information framkommer och bitvis är det intressant, men tyvärr går för mycket tid åt till att skryta över allt och alla, vilket inte tillför särskilt mycket. Hur roligt är det egentligen att lyssna på när alla skryter över att Jack Nicholson är den bästa människa som världen någonsin skådat (vilket ungefär är andemeningen av ett ganska långt parti)...? Där tar det roliga slut, men för att vara en så här pass okänd komedi är det ändå förvånansvärt mycket extramaterial. Tyvärr finns ingen textning till extramaterialet, och det kan ställa till med en del problem.

Recensionen skriven: 10 augusti 2011
Senast uppdaterad: 10 augusti 2011

Recensionen har lästs 3039 gånger av 1761 personer, sedan den 10 augusti 2011