Herbert Einstein - David Shackelton Popov - Georg Nikoloff
Ricky - Gustav Deinoff Oleg - Sergej Merkusjev
General Franco - Koldo Losada Ronald Reagan - Keith Chanter
Tage Erlander - Johan Rheborg Gorbachev - Sigitas Rackys
Ronny Hulth - Anders Sanzén Harry S. Truman - Kerry Shale
Robert Oppenheimer - Philip Rosch Allan som barn - Alvin Thudin / Oliwer Carpman

Allan Karlsson är 100 år gammal, och har levt ett långt och mycket händelserikt liv där han bl.a. uppfunnit atombomben och varit dubbelagent åt USA och Sovjetunionen. Nu är han förpassad till ålderdomshem i Malmköping, men hemmet är alldeles för tråkigt för någon som vant sig vid ett fartfyllt liv; i synnerhet då Allan fortfarande är av god hälsa och fullt frisk i knoppen. Mitt under sin hundrade födelsedag får han därför nog, öppnar fönstret till sitt rum och sticker därifrån. Han tar bussen till en liten by mitt ute i ingenstans, men problem uppstår när han "råkar" ta med någon annans resväska på bussen; en resväska som dessutom råkar tillhöra ett kriminellt MC-gäng...

Jag har tyvärr inte läst Jonas Jonassons roman, och har därför inget att jämföra med. Men om storyn överensstämmer med filmen skulle jag tro att den passar bättre i filmform, för handlingen är typisk sådan som lär bli tråkigare att läsa i litterär form. Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann (jobbigt lång titel!) är i alla fall en riktigt bra film, som underhåller med ett högt tempo och en intressant om än tillspetsad historia. Det är charmigt, engagerande och fartfyllt, där det händer något hela tiden utan en enda lugn stund. Det är riktigt fängslande, och intresset hålls vid liv på ett elegant sätt.

Humorn håller dock en ganska varierande nivå. Bitvis är det ganska roligt, och visst skrattade jag ganska ofta. Men samtidigt är det ingen jättehumoristisk film, och vill man skratta finns det betydligt säkrare kort. Det finns en del kul repliker och situationer, men jag får intrycket att fokuset mer varit på drama än på komedi. I och för sig absolut inget fel med det, men jag har alltid fått intrycket att boken är menad som en komedi. Tillbakablickarna är absolut gjorda med glimten i ögat, genom de stora historiska friheter som tagits, och det är charmigt och fyndigt. Men det är inte riktigt samma sak som att det faktiskt är humoristiskt, vilket det bara periodvis är.

De komiska poänger som finns håller också en mycket varierande nivå, och är allt från riktigt roliga till allmänt löjeväckande. Ibland går det för långt, och jag önskar att manusförfattarna kunnat minska ner antalet historiska händelser för att inte överdriva allting till bristningsgränsen. I bokform fungerar det förmodligen bättre att skildra så många händelser, men på film blir det lite för mycket av det goda. Kvinnosynen lämnar också en del övrigt att önska, och av de ytterst fåtal kvinnliga rollfigurer som finns är det bara Gunilla som hinner få någon form av substans eller nyans; men det är väl sannolikt att detta är en brist som filmen delar med den litterära förlagan.

Men jag uppskattar ändå filmen, och genom den stora tidsperiod som tas upp och de väldigt många miljöer blir det aldrig tråkigt. Det är oförutsägbart och uppiggande på ett effektivt sätt. Problemet är att den minst sagt långsökta historien ibland blir lite för tillspetsad och överdriven, då manusförfattarna inte sparat det minsta på krutet. Det fungerar bättre i nutid, men flera av tillbakablickarna är att gå lite för långt då storyn är så överdriven och absurd att hälften vore nog. Ibland påminnr filmen också lite om Jönssonligan och kommer farligt nära gränsen till buskis; och det tror jag inte var meningen. Det finns förvisso en viss spänning, men det blir inte lika roligt när allting börjar påminna om en fars. Slutet är också minst sagt abrupt, då precis allting ska lösa sig på oerhört kort tid. Jag vet inte om detta överensstämmer med romanen, men känslan jag får är att manusförfattarna (eller möjligen romanförfattaren) haft svårt att knyta ihop säcken på ett övertygande sätt utan istället valt en nödlösning för att snabbt kunna runda av allt.

Fotot är riktigt bra, och filmen innehåller ett starkt bildspråk i kombination med en del fina vyer. Skådespelarinsatserna är överlag bra. Robert Gustafsson är riktigt bra som Allan, men har en otacksam uppgift då han spelar Allan genom nästan alla åldrar; från 20-årsåldern och fram till nutidens 100 år. Han må vara en utmärkt skådespelare, men ålderssminkning fungerar fortfarande lite sisådär så skillnaden blir för liten mellan olika åldrar - vid de äldsta tillbakablickarna ser han definitivt äldre ut än han ska föreställa, och i den nutida ramberättelsen ser han yngre ut än 100 år. Som 100-åring pratar han dessutom oerhört otydligt, då han försöker att efterlikna äldra personers släpande tal till den grad att det bitvis blir väldigt svårt att uppfatta vad han säger. Jag är väldigt tacksam att jag såg filmen med svensk text för hörselskadade, för annars hade jag nog inte förstått en bråkdel av vad han sa. David Wiberg är bra som Benny, och Mia Skäringer är utmärkt och gör allt som går av den enda kvinnliga rollfigur som har minsta lilla substans. Bland de utländska skådespelarna i tillbakablickarna varierar det mer, med en del imponerande rollprestationer varvat med somliga inte fullt lika imponerande.

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann är en bra och underhållande film, som bitvis är rolig och som dessutom är oförutsägbar och charmig. Men det är också en ojämn film, och bl.a. mot slutet har allting en tendens att spåra ur lite för mycket. Delar av historien är även så tillspetsad att tankarna genast dras till gammaldags buskis, och det känns inte som rätt väg att gå. Kanske överensstämmer det med boken; kanske inte. I vilket fall som helst gör det att det vid några tillfällen blir lite för mycket av allting, och på film borde man ha tonat ner vissa drag några nivåer. Men två tredjedelar av filmen är ändå så pass bra att filmen som helhet förtjänar en stabil sjua i betyg; och visst är den värd att se för de flesta. Men gör er själva en tjänst, och se filmen textad för hörselskadade - annars lär man irritera sig på Allans alltför otydliga och släpiga tal.

Recensionen skriven: 25 december 2013
Senast uppdaterad: 8 januari 2015

Recensionen har lästs 6558 gånger av 3676 personer, sedan den 25 december 2013