Tack till The Walt Disney Company Nordic för recensionsexemplaret
Peter Sørensen - Jesper Riefenstahl Gulle Fiil - Villi Bojsen Ben-Ami / Magnus Cornelius Lyngsøe
Albert Iversen - Bjarne Henriksen Anders Stensgaard - Peder Holm Johansen
Andreas Stenz - Frederik Meldal Nørgaard Jens Stenz - Jakob Svarre Juhl
Johan Kjær - Henrik Vestergaard Niels Kjær - Niels Lund Boesen
Henning Andersen - Janus Kim Elsig Svend Andersen - Johannes Nymark
Hans Müller - Thomas Morris SS-Sturmbannführer Schwitzgebel - Nick Wilder

De flesta länder som nazi-Tyskland ockuperade under andra världskriget hade olika former av motståndsgrupper. I Danmark, som ockuperades av tyska militärer 1940 - 1945, var den så kallade Hvidstensgruppen en av de mest välkända motståndsrörelserna. Medlemmarna i den gruppen var aldrig aktivt inblandade i själva kriget, men kom att spela en viktig roll i motståndsarbetet genom dess farofyllda uppdrag att ta emot vapen från engelska trupper och sprida ut dessa till de aktiva motståndsgrupperna i landet. I Danmark finns det sannolikt inte en enda människa som inte känner till Hvidstensgruppen, men i Sverige har det aldrig blivit lika välkänt. Nu har de verkliga händelserna om Hvidstensgruppen blivit till film i regi av den regidebuterande skådespelerskan Anne-Grethe Bjarup Riis. På danska biografer blev Hvidstengruppen en stor succé, men i Sverige släpps filmen direkt på DVD och Blu-Ray.

1942 har den tyska ockupationen av Danmark pågått i ett par år, och den danska regeringen har valt att samarbeta till fullo med nazisterna. Paret Marius och Gudrun Fiil firar sin 25-åriga bröllopsdag tillsammans med sina barn Gerda, Tulle, Bitten och Niels. Familjen driver värdshuset Hvidsten Kro, som har blivit en samlingspunkt för många på Jylland; däribland veterinären Albert Iversen som gärna skulle vilja hjälpa till att stoppa tyskarnas framfart. Strax därpå blir Marius övertalad av brittiska agenter att hjälpa den danska motståndsrörelsen med att ta emot vapen och ammunition som det brittiska flygvapnet skicker ut över Hvidsten via flygplan. Samhället Hvidsten är perfekt för ändamålet, då det är centralt och inte har någon stark nazistisk närvaro. Valet är inte alltför svårt, då riskerna ser ut att vara förhållandevis små samtidigt som deras insatser kan vara till oerhörd hjälp för att stoppa kriget. Marius ska tillsammans med ett antal utvalda medarbetare bara samla in de vapen som skickas ner via fallskärm från flygplan och hjälpa till att skicka ut dessa till motståndsgrupper över hela Danmark. Även sonen Niels, döttrarna Gerda och Tulle samt svågern Peter Sørensen blir inblandade i motståndsarbetet, som med åren blir allt mer riskfyllda...

Sannolikt i likhet med många andra svenskar kände jag inte till någonting om Hvidstensgruppen innan jag såg filmen, och därför lär väl filmen sannolikt inte slå igenom i Sverige lika väl som i Danmark. Men det är ju alltid fascinerande att få veta mer om motståndsrörelser under andra världskriget, i synnerhet hos våra grannländer, och såvitt jag förstår bör Hvidstengruppen hålla sig relativt nära de verkliga händelserna. Det är en intressant och fascinerande film, som genom att skildra en mer passiv motståndsgrupp än vanligt sticker ut från mängden och gör att filmen upplevs förhållandevis nyskapande.

Det är hela tiden engagerande och fängslande, och intresset hålls vid liv hela tiden. Det är förstås också värdefullt att få en inblick i motståndsrörelserna i Danmark under kriget; något som de flesta svenskar inte lär känna till alls lika väl som danskar. Bitvis är det också en riktigt spännande film, med en del mycket intensiva och rafflande scener Det är en stark och berörande film, och vid några scener är det nästintill omöjligt att inte fälla några tårar.

Allt detta låter utmärkt, men som ni säkert redan listat ut så finns det några "men". I likhet med många andra verklighetsbaserade historiska filmer handlar Hvidstengruppen om väldigt många personer, och det är närmast omöjligt att hålla isär vem som egentligen är vem. Många av dem får inte speciellt stort utrymme, och om majoriteten får vi inte veta mer än på sin höjd deras namn. I slutändan var det bara några få personer, främst medlemmarna i familjen Fiil, som jag ens kom ihåg namnet på. Det är förstås svårt att undvika om man inte vill få en fyra timmar lång film, men någonting hade ändå behövt för att få veta åtminstone lite mer om varje person. Det blir onödigt rörigt, och dessutom är det svårt att bli så berörd av vad som ska hända med respektive person när man inte ens kommer ihåg vem det var som hette si och då. Det kan inte ha varit meningen att man bara ska hinna bli ordentligt bekant med, och bry sig om, Marius och Gerda; vilket egentligen var de enda riktigt mångbottnade personerna i mina ögon.

Filmen lider också av vissa trovärdighetsproblem, då vissa scener ser ut att vara tillspetsade för dramatisk effekt. Bl.a. verkade medlemmarna i Hvidstensgruppen prata så högt mellan varandra ute på fältet, när de letade efter engelsmännens nedsläppta vapen, så att det måste ha varit ett smärre mirakel att inga tyska grupper hörde dem. Manuset och dialogen känns heller inte alltid helt nyanserad, och man kan misstänka att somliga scener förenklats för att korta ner speltiden. Trots det har Hvidstengruppen blivit en ganska långsam film, där vissa scener dragits ut för länge; mest troligt för dramatisk effekt. Ibland kan det upplevas lite segt, samtidigt som det under andra partier går lite väl snabbt. Filmen hade nog vunnit på att kortas ner med runt tio minuter, så att de mer utdragna scenerna kunnat kortas ner till runt hälften.

Däremot förtjänar filmteamet en eloge för att ha lyckats att skapa en film helt befriad från allt vad översentimentalitet heter; en inte helt lätt uppgift vid ett så berörande ämne. Det här är lågmält och nästan aldrig övertydligt, vilket är en imponerande bedrift.

Fotot är snyggt, och filmen lyckas på ett imponerande sätt att förmedla precis rätt tidskänsla genom en kombination av foto, bildspråk och scenografi. Det är till största delen filmat med handkamera, och för en gångs skull fungerar det perfekt utan att det någonsin blir oöverskådligt. Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra, och de flesta spelar övertygande och trovärdigt. Personligen blev jag mest imponerad över Laura Winther Møller som Gerda, men Jens Jørn Spottag (Marius), Marie Bach Hansen (Tulle) och Mia Ejlerskov (Bitten) är också mycket bra. Det är kanske inga Oscarsvärdiga prestationer, men samtidigt finns inte ett enda riktigt svagt kort och de flesta gör bra ifrån sig.

Hvidstengruppen är en bra och engagerande film, som via sin mer passiva krigsinriktning erbjuder något nytt till en annars ganska utsliten genre, och gör att filmen känns något vassare än exempelvis norska Max Manus. Det är berörande och intressant, men samtidigt ganska rörigt i kombination med en del luckor i manuset. Det kunde helt enkelt ha blivit bättre, men det är ändå en riktigt bra film väl värd att se för de allra flesta. Jag saknar dock någonting för att känna mig helt nöjd, och därför nöjer jag mig med en mycket stark sjua i betyg.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,85:1 (omslaget anger felaktigt 2,40:1), medan ljudet finns i både DTS-HD 5.1 och Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på svenska, norska, danska och engelska, men tyvärr finns ingen text för hörselskadade. Textningen är i minsta laget, men går överlag ändå hyfsat lätt att läsa. Dock är kantlinjerna väldigt smala, och vid ljusare scener är det därför närmast omöjligt att lyckas att läsa vad som står. När man matar in BD-skivan möts man av en en språkvalsmeny, som följs av varningstexter och en distributörsjingel. När man valt språk visas några trailers för andra filmer (som dock går att hoppa förbi), innan vi kommer till huvudmenyn som är stillastående, snygg och svenskspråkig.

Det finns en hel del extramaterial, men tyvärr finns ingen text till något av dessa, där samtliga återges med danskt tal utan text. Åtminstone för mig var det väldigt svårt att förstå speciellt mycket av dialogen, och trots ansträngning var det bara knappt en tiondel som jag faktiskt förstod något av. Väldigt tråkigt och svagt, då bonusmaterialet verkar väldigt intressant. Framförallt finns en 30 minuter lång dokumentär om den riktiga Hvidstengruppen, med intervjuer med överlevande medlemmar av motståndsrörelsen och anhöriga. Dessutom finns en 27 minuter lång bakom kulisserna-dokumentär, som också verkar ganska lovande.

Recensionen skriven: 2 oktober 2012
Senast uppdaterad: 3 oktober 2012

Recensionen har lästs 4793 gånger av 2937 personer, sedan den 2 oktober 2012