Erik Maria Bark - Mikael Persbrandt Simone Bark - Lena Olin
Daniella - Helena af Sandeberg Benjamin (Eriks son) - Oscar Pettersson
Josef - Jonatan Bökman Evelyn - Emma Mehonic
Lydia - Anna Azcarate Erland - Johan Hallström
Stensund - Göran Thorell Shulman - Jan Waldekranz
Petter - Tomas Magnusson Aida - Nadja Josephson

2009 kom den omtalade svenska deckarromanen Hypnotisören ut, skriven av pseudonymen Lars Kepler som senare identifierats som det gifta paret Alexander Ahndoril och Alexandra Coelho Ahndoril. Romanen blev en stor succé, har blivit bästsäljande och har översatts till en lång rad andra språk. Till dags dato har även ytterligare två romaner i samma serie kommit ut, och efter populariteten var det väl närmast oundvikligt att Hypnotisören skulle komma att filmatiseras. Filmversionen är det Lasse Hallström som regisserat; hans första svenska film sedan 1987 efter en längre tid i USA. Bakom manus till den, med svenska mått mätt oerhört påkostade, filmen står Paolo Vacirca.

På en idrottsplats utanför Stockholm hittas en man brutalt mördad, och strax därpå blir hans fru och unga dotter mördade i deras hem. Deras tonårsson Josef misshandlas svårt, men överlever mot alla odds. När han kommer till akuten är han dock medvetslös, och kriminalinspektören Joona Linna kan inte förhöra honom. Till råga på allt är tiden knapp, då Josef tydligen har en storasyster som inte bor hemma, och som polisen misstänker att mördaren också är ute efter. Akutläkaren Daniella tipsar dock Joona om att det kan finnas ett sätt att få svar från Josef - genom att ta hjälp av den skandalomsusade hypnosläkaren Erik Bark, som tros kunna få kontakt med Josef via hypnos och få honom att berätta värdefulla uppgifter som kanske kan få dem att hitta mördaren eller storasystern innan det är för sent.

Jag är en av fåtalet personer (verkar det som) som inte har läst Lars Keplers enormt populära roman, och har därmed ingenting att jämföra med. Men storyn är intressant, och om man jämför med traditionella svenska kriminaldramer (typ Wallander eller Beck) är Hypnotisören definitivt i en högre klass. Fallet i sig är inte direkt originellt, men vinkeln med hypnos är förhållandevis ovanlig och därför blir också filmen intressant. Det är engagerande och fascinerande, och intresset hålls vid liv trots att det inte finns något alltför högt tempo.

Bitvis är det hyfsat spännande, och i början och slutet är tempot intensivt. Men något alltför stor spänning finns det trots allt inte, men det är definitivt mer spännande än i traditionella dussindeckare. Det är hela tiden fängslande, och filmen erbjuder en imponerande stämning och atmosfär som förhöjer helhetsintrycket. Historien och karaktärerna är också intressanta. Rollfigurerna har blivit hyfsat mångbottnade och nyanserade, även om det är bäst ställt med Joona och till viss del även Simone. Erik känns en smula endimensionell, och framförallt får vi inte veta tillräckligt om hans yrke och kontroversiella hypnosförmåga. Jag kände delvis att jag saknade lite grundläggande information som hade behövts; kanske information som framstår tydligare om man har läst boken. Men det kunde trots allt ha varit värre, och han har i alla fall fått några nyanser.

Dock lider Hypnotisören av en del logiska luckor och trovärdighetsproblem. Nu är jag ingen läkare och långt ifrån någon specialist på området, men jag har ändå exempelvis väldigt svårt att tro att det verkligen går att hypnotisera någon som ligger i koma och inte alls är kontaktbar. Bitvis har filmen också blivit en smula övertydlig, då vissa ledtrådar presenteras så pass tydligt att jag förstod hur det mesta hängde ihop 45 minuter innan poliserna i filmen kommer på det. Det är inget jättestort problem, och övertydligheten är inte alls lika påfallande som i exempelvis Simon och ekarna, men vid några tillfällen blir det ändå en smula för mycket.

Ibland beter sig poliserna heller inte alltför smart, och även om det knappast är ovanligt vid kriminaldramer så stör jag mig ändå på sådant. Särskilt mot slutet blir det för mycket, då det känns uppenbart att manusförfattarna valt att kompromissa med realismen i ett försök att öka spänningen; och detta på ett närmast överdramatiserande sätt. Inget av detta är värre än i exempelvis Wallander, snarare bättre, men jag har ändå lite högre krav på en påkostad storfilm än på dussinkriminalare producerad enligt "löpande band"-metoden. Medan man ser Hypnotisören har man dock trevligt, och det är så pass spännande och engagerande att man - åtminstone tillfälligt - glömmer bort många av bristerna.

Fotot är snyggt, och filmen har ett starkt bildspråk och övertygande specialeffekter. Särskilt på den fronten ser man en stor skillnad gentemot de flesta andra svenska kriminaldramer, och det märks att det är en mycket påkostad film. Skådespelarinsatserna är bra, och Tobias Zilliacus gör en riktigt bra insats som kriminalinspektören Joona. Lena Olin är som vanligt bra som Simone, och Daniella af Sandeberg är bra som Daniella. Eva Melander är bra och gör allt som går av den intressanta men tyvärr ganska platta rollfiguren Magdalena. Det största problemet med ensemblen är faktiskt Mikael Persbrandt, som visserligen är en talangfull skådespelare men som tyvärr blivit alltför överutnyttjad på senare år för att man ska kunna ta honom på allvar som hypnosläkare. Att han dessutom spelar med nästan exakt samma gester och minspel som i de flesta av hans roller, och bitvis även känns en smula teatralisk, gör knappast saken bättre. Han är inte alls dålig, men för en sådan här roll hade det helt enkelt fungerat bättre med någon mindre känd.

Hypnotisören är en välgjord och bra film, som engagerar och underhåller med en lagom invecklad story. Det är intressant och påkostat, och överlag även hyfsat spännande. Jag uppskattar också att filmen lyckas att göra någonting nytt av en så bekant genre som kriminalare/deckare, så att det inte känns riktigt som en vanlig deckare. Stämningsmässigt påminner det en aning om Millennium-filmerna, men tyvärr inte riktigt lika bra som dem. Men av en så omtalad film som bygger på en så omtyckt roman hade jag ändå väntat mig lite mer. Det är definitivt betydligt bättre än de flesta svenska kriminaldramer, men någon internationell klass når filmen inte upp till - det är lite för övertydligt och otrovärdigt för det. Kanske upplevs det bättre om man faktiskt har läst boken, men jag saknar något för att kunna motivera ett högre betyg än en stabil sjua. Jag har också lite svårt att förstå varför Hypnotisören blivit Sveriges bidrag till Oscarsgalan 2013. Visserligen kan jag tänka mig att filmen till viss del kan bli populär även i utlandet, men jag har mycket svårt att tro att den ens skulle kunna bli nominerad till en Oscar - lite högre krav än så här har nog Oscarsjuryn trots allt...

Recensionen skriven: 27 september 2012
Senast uppdaterad: 28 september 2012

Recensionen har lästs 4564 gånger av 2950 personer, sedan den 27 september 2012