Hannes - Vincent Grahl Filip - Charlie Gustafsson
Maja - Emma Melkersson Adam - Ola Andreasson
Rektorn - Astrid Assefa Lillebror Jonas - Edvin Ryding
Kemiläraren - Aksel Morisse Bildläraren - Cecilia Nilsson

Alba August
© 2013 Eyeworks Film & TV Drama

Att mobbing bland i synnerhet skolungdomar är ett allvarligt och växande problem kan ingen förneka, och trots mer eller mindre allvarliga försök bland skolpersonal att minska mobbning, så kommer det tyvärr troligen aldrig att försvinna. Belgiens bidrag till Oscarsgalan 2008 tog upp detta i form av Ben X, som byggde på regissören Nic Balthazars egna verklighetsbaserade roman. Nu har den filmen och boken bearbetats och blivit till en svensk film, i regi av Erik Leijonborg; främst känd för Tusenbröder och några avsnitt av Maria Wern.

Elias är en mobbad tonårskille som bor i en Stockholmsförort. Hans liv är allt annat än roligt, och framförallt ser mobbarna Agnes, Filip och Hannes till att göra hans liv till en enda stor mardröm. Hans enda sätt att komma ifrån mardrömmen är via datorspelet The Secret World, där han under namnet S:]ile är en framgångsrik och oövervinnelig krigare. På senare tid har han i stort sett bara spelat tillsammans med Sc4rlet; en skicklig och vacker soldat som kompletterar honom på ett bra sätt. Efter att de spelat och chattat tillsammans i åratal vill Sc4rlet en dag träffa Elias i verkligheten. Han är tveksam men går till sist med på det. Men efter mobbningsgänget senaste påhitt kommer Elias för sent till mötesplatsen, men han hinner ändå se Sc4rlet där. Då hon ser ut att vara en helt vanlig tjej vågar han inte gå fram, och strax därpå bestämmer han sig för att begå självmord...

Den belgiska självbiografiska filmen Ben X från 2007 var en riktigt bra och originell film, och tyvärr lär det inte komma som någon överraskning att mobbning är ett stort problem även i Sverige. Därför är det välkommet med en svensk film med samma premiss, fast jag tycker det hade gått att komma på en originalhistoria utan att göra en direkt nyfilmatisering av en så pass ny belgisk film. Om man har den filmen och dess vändningar i färskt minne försvinner en del av poängen med IRL, men det är ändå en riktigt bra och underhållande film. Att skildra mobbning är tyvärr alltid lika aktuellt och nödvändigt, och filmen tar upp detta på ett trovärdigt och plågsamt sätt. Man blir rentav riktigt illamående av att se en del av scenerna i filmen, men det är givetvis avsiktligt och ett tecken på att filmen lyckas med sitt syfte. Samtidigt är det underhållande och engagerande, och intresset hålls vid liv på ett effektivt sätt.

Vi får lära känna Elias på ett bra sätt, och han har blivit en mångbottnad rollfigur som känns äkta. Jag uppskattar också att nyfilmatiseringen kraftigt tonat ner (eller helt tagit bort) huvudrollens autistiska drag i Ben X, som gick till överdrift i den filmen och sänkte trovärdigheten. Dessutom kan ju vem som helst drabbas av mobbning, så att i det sammanhanget betona autism så mycket känns onödigt. Svarlet har också blivit en intressant och mångbottnad tjej, och vi får även en intressant (men långt ifrån lika positiv) inblick i mobbaren Agnes.

Den belgiska filmen överanvände datorspelsparallellerna, då huvudrollen gick runt och såg på hela tillvaron som ett datorspel, och jag uppskattar att detta helt försvunnit i IRL. Det här har istället blivit en mer trovärdig och realistisk film, fastän delar av premissen är lika osannolik nu som 2007. Det finns en viss charm, samtidigt som filmen är fängslande, berörande och bitvis riktigt plågsam. Några scener är också mycket gripande, då det är nästan omöjligt att inte börja gråta. Man lever sig in i filmen på ett elegant sätt, och det gör att den hela tiden upplevs realistisk och äkta. Om man inte har sett Ben X är IRL sannolikt också relativt oförutsägbar med några oväntade vändningar, men tyvärr försvinner den känslan om man faktiskt har sett förlagan. Precis som i förlagan blir även denna film ibland något övertydlig, bl.a. genom likheter mellan verklighet och spel.

Fotot är snyggt, och filmen är till största delen filmad med handkamera. Det ger en effektiv närvarokänsla, och fungerar i det här fallet riktigt väl. Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra. Långfilmsdebuterande Valter Skarsgård gör en bra rollprestation som Elias, och fastän han vid ett par tillfällen känns en smula stel så upplevs han överlag ändå naturlig. Happy Jankell, bl.a. känd som dubbningsskådis, är utmärkt som Scarlet. Hon gör en naturlig och realistisk rollprestation som är få förunnat. Då hon förutom i dubbningar främst medverkat i novellfilmer är det glädjande att Happy äntligen får en huvudroll i en långfilm, och hon har alla förutsättningar att komma mycket långt inom branschen. Alba August är också mycket bra som mobbaren Agnes, och gör en imponerande och obehaglig insats i en mycket svår roll. Även i övrigt är det bra skådisar, och på den punkten lyckas IRL bättre än de flesta svenska filmer.

Det var flera år sedan jag såg Ben X, och fram tills nu hade jag ärligt talat nästan helt glömt bort den filmen. Då jag i förväg heller inte visste om att IRL bygger på den filmen fick jag en märklig deja vu-känsla av att se på IRL då jag ofta kände igen scener och kunde förutspå vad som skulle hända utan att kunna förklara varför. På sätt och vis var det därför en befrielse att i sluttexterna läsa vad filmen bygger på, så jag fick veta att det fanns en förklaring till mina deja vu-känslor.

Kommer man över det är IRL dock en riktigt bra film, som är engagerande, berörande och oförutsägbar. Då filmen också rättat till ett par av bristerna med den belgiska förlagan är detta nog en något bättre film, men samtidigt går en del av poängen förlorad om man faktiskt har sett Ben X som storymässigt är mycket snarlik - inte minst går överraskningarna förlorade, då filmen dramaturgiskt påminner starkt om förlagan. Filmen har också bättre skådespelarprestationer än många andra svenska filmer, vilket förhöjer helhetsintrycket och gör IRL till en ovanligt lyckad svensk film; och dessutom en ovanligt lyckad nyfilmatisering. Det är absolut en film väl värd att se, vare sig man är i samma ålder som rollfigurerna eller betydligt äldre. Mitt betyg stannar på en mycket stark sjua, men om jag inte hade sett Ben X innan hade betyget med största sannolikhet blivit en åtta.

Recensionen skriven: 27 oktober 2013
Senast uppdaterad: 28 oktober 2013

Recensionen har lästs 4454 gånger av 2682 personer, sedan den 27 oktober 2013