Manusförfattare: Mark Protosevich & Akiva Goldsman, baserad på en roman av Richard Matheson samt ursprungligt filmmanus av John William Corrington & Joyce Corrington
Svensk distributör: Sandrew Metronome Distribution Sverige AB
Robert Neville - Will Smith Sam - Abby
Anna - Alice Braga Ethan - Charlie Tahan
Zoe Neville - Salli Richardson Marley Neville - Willow Smith
Mike - Darrell Foster

Den norsk-amerikanska författaren Richard Matheson, född i USA med norska föräldrar, har huvudsakligen blivit känd genom romaner inom genrerna science-fiction och fantasy. Han skrev bl.a. manus till ett antal avsnitt av den klassiska TV-serien Twilight Zone, men blev troligen mest känd för romanen I Am Legend, som skrevs 1954. Romanen har redan filmatiserats två gånger tidigare - 1964 och 1971 - och nu är det dags igen, den första filmen som släppts under samma titel som boken. Fortfarande har jag dock inte fått någon större klarhet i vad filmens titel egentligen betyder... År 2009 lyckas den framstående forskaren Alice Krippin att äntligen framställa ett botemedel mot alla cancerformer, genom genmanipulerade virus. Men även om det låter fantastiskt, så är det inte fullt så bra som det låter. För även om botemedlet faktiskt botade cancer, så var biverkningarna desto värre... Viruset muterade sig själv och spreds via luften, vilket fick till följd att många människor dog. Tre år senare är forskaren och överstelöjtnanten Robert Neville - som är immun mot viruset - den till synes sista levande människan i ett öde New York, och kanske rentav hela världen. Hans fru och dotter är döda, och hans enda levande sällskap är hans schäferhund Sam. Men bara för att Robert är den sista människan i storstaden, betyder det tyvärr inte att han är ensam. En del människor som utsatts för viruset har muterats till en slags zombieliknande monster, som har vissa likheter med vampyrer och nattetid blir extremt våldsamma och försöker döda allt och alla. Robert måste därför hålla sig inomhus bakom barrikaderade dörrar och fönster nattetid, och dödar monstren dagtid samtidigt som han parallellt försöker att komma fram till ett botemedel för att få alla normala igen.

Ingen kan väl påstå att grundstoryn är vare sig trovärdig eller originell, och faktum är att vi sett ett flertal filmer med liknande teman förut. Trots den något skruvade storyn är det dock ändå en intressant och periodvis fascinerande handling. Jag har inte läst Richard Mathesons roman och kan därför inte med säkerhet uttala mig om hur nära originalet filmen förhåller sig, men utifrån vad jag kan läsa mig till verkar manusförfattarna ha tagit sig stora friheter med storyn. Filmen är snyggt filmad, och specialeffekterna håller utmärkt klass. Framförallt är de datorgjorda effekterna av ett folktomt New York storslagna, och likaså lejonen på gatorna. De infekterade varelserna - d.v.s. de före detta människorna - är gjorda med datoranimation och s.k. "motion capture"-teknik med hjälp av levande skådespelare. De är snyggt gjorda, även om man kan ifrågasätta varför alla varelser verkar så snarlika varandra till utseende och beteende, när de trots allt kommer från människor. Det hade nog blivit mer "trovärdigt" om man använt riktiga skådespelare till de rollerna, med hjälp av smink och dylikt. Periodvis är filmen riktigt spännande, och då och då blir det så kusligt att jag riktigt hoppar till i biofåtöljen. Kort sagt en ganska lyckad blandning mellan drama, thriller och rysare. Men tyvärr har filmen också sina tydliga brister. Den har ett ojämnt tempo - periodvis går det mycket snabbt med hisnande effekter där man sätter hjärtat i halsgropen, och mellan varven känns det ganska segt och oengagerande. Jag saknar också mer bakgrundsinformation om händelserna och huvudrollsinnehavaren, så vi får lära känna honom lite bättre. Som det är nu känns alla ganska platta och endimensionella, vilket troligen inte är avsiktligt. Vi får heller inte se någonting om hur infektionen inleddes, och de fåtal tillbakablickar vi får se om händelserna i början är inte tillräckliga för att till fullo få någon överblick över allting. Will Smith har onekligen ingen lätt uppgift med denna film, då han i merparten av filmen är enda levande skådespelaren som syns till - enbart tillsammans med hunden och diverse datoranimerade varelser. Han är onekligen en duktig skådis och gör en bra insats, men tyvärr är han inte riktigt tillräckligt stark som skådespelare för att kunna bära upp en hel film på egen hand. Det förekommer även en hel del trovärdighetsproblem och logiska luckor. Exempelvis ifrågasätter jag det faktum att Robert fortfarande kör bil runt staden efter tre år. Utan alla människor i staden, så borde det väl vara svårt att få tag i bensin till bilen efter så lång tid...? För att inte tala om matvaror, då Robert ju tydligen överlever och äter mat och dryck dagligen. Burkmat i all ära, men vid ett tillfälle i filmen äter han åtminstone bacon, vilket definitivt inte kan hållas färskt i tre år. Det är också mycket märkligt hur elektricitet och vatten fortfarande fungerar perfekt efter tre år utan människor. Eller jobbar måhända de zombieliknande varelserna på kraftverket dagtid...? Men det största problemet är egentligen att det förefaller uppenbart att regissören valt att prioritera häftiga effekter framför manus och karaktärsutveckling, vilket gör att hela filmen - och i synnerhet dess andra halva - känns lite platt och outvecklad. Det vore bättre om mer fokus hade lagts på bakgrundsinformation och karaktärsutveckling, och på en lite mer genomarbetad story. Dessutom känns slutet lite väl tillrättalagt och kommer mycket plötsligt. Om jag inte visste bättre hade jag trott att producenterna fick slut på pengar och tvingats avrunda inspelningen i förtid... Nu vet vi ju alla att det inte fungerar så vid filminspelningar, men det är det intrycket man får. Hade manusförfattarna och regissören kunnat tänka på allt det här, så hade det kunnat bli en riktigt bra film. Som det är nu blir den bara godkänd, även om specialeffekterna och grundstoryn förhöjer helhetsintrycket. Jag nöjer mig därför med en stark femma, men trots bristerna är den utan tvekan sevärd - dock inte alltför minnesvärd.

Recensionen skriven: 25 januari 2008
Senast uppdaterad: 25 januari 2008

Recensionen har lästs 3980 gånger av 2112 personer, sedan den 25 januari 2008