Manusförfattare: Dan Mazer
Nat - Rose Byrne Josh - Rafe Spall
Guy - Simon Baker Chloe - Anna Faris
Naomi - Minnie Driver Hugh - Jason Flemyng
Dan - Stephen Merchant Linda (terapeuten) - Olivia Colman
Diana - Jane Asher Brian - Nigel Planer

Nat och Josh träffas på en fest, och blir blixtförälskade. Det är kärlek vid första ögonkastet, och redan sju månader senare gifter de sig. Särskilt lika varandra är de dock inte, och inte ens deras närmaste vänner och släktingar tror att äktenskapet kommer att hålla mer än max ett år. Nat är en framgångsrik och överambitiös PR-agent, medan Josh är författare som inte lyckas att skriva något längre och helst bara vill lata sig. Direkt efter bröllopsresan återvänder Nat till jobbet, och får träffa sin nya amerikanska klient Guy som inte drar sig för att stöta på henne varenda chans han får. Under tiden blir Nat inte direkt överförtjust när hon får höra att Josh och hans f.d. flickvän Chloe egentligen aldrig gjort slut, då hon reste utomlands till Afrika i fyra år och de lämnade förhållandet hängandes i luften. Och nu har Chloe kommit tillbaka till stan...

Jag har alltid varit väldigt förtjust i romantiska komedier, som är en av mina favoritgenrer och ärligt talat dessutom en genre som är svår att misslyckas med. I all sin enkelhet har I Give It a Year också en smått genialisk grundstory, med en fascinerande premiss som tar upp intressanta ämnen på ett lagom lättsamt sätt. Det är också mycket lyckat att på det här sättet driva med romantiska komedier, samtidigt som det också är en romantisk komedi. Som film betraktat är jag dock inte odelat positiv, och det som med samma story hade kunnat bli en suverän film stannar på helt okej.

Rollfigurerna är någorlunda mångfacetterade och känns äkta. Bäst ställt är det med Nat, Josh och Chloe, även fast Guy i alla fall hinner få några nyanser i en i övrigt något stereotyp roll. Men Joshs bästa kompis Danny har blivit så oerhört stereotyp och osmaklig så hälften vore nog, och han tillhör det mest enerverande som världen någonsin har skådat. Då han dessutom blivit allmänt malplacerad önskar jag att manusförfattarna haft vett nog att skriva ut den rollen helt och hållet. Det är charmigt och underhållande, och jag uppskattar den här lagom romantiska framtoningen där man känner av romantik men utan att det någonsin blir överromantiserande eller sockersött. Det är precis lagom, och detta i kombination med övertygande karaktärsutveckling gör att man bryr sig om vad som ska hända.

Problemet är att det inte blir särskilt roligt. I Give It a Year har en väldigt torr och sjuk humor, som oftast kretsar kring allmänt osmakliga skämt som ofta är långt under bältet. Det är mycket billig "kiss och bajs"-humor, och mer intelligent komik lyser nästan helt med sin frånvaro. Värst är det med Dannys repliker, då han har så oerhört osmakliga och opassande skämt att knappast någon kan skratta åt det. Att ens tänka tanken på att skämta om pedofili är för mig obegripligt, men det är väl i och för sig avsiktligt utifrån rollfiguren. Jag skrattade bara ett par gånger under hela filmen, och inte en enda gång blev det något riktigt stort skratt. Därutöver gick det inte längre än till leenden eller i bästa fall ytterst försiktiga småfniss. Då filmens romantik är så pass nedtonad är det uppenbart att det är humorn som ofta ska ligga i centrum, och det ställer till med problem då det sällan faktiskt är roligt. Man kan misstänka att Dan Mazer har försökt sig på att bli Storbritanniens motsvarighet till Judd Apatow, men det fungerar inte särskilt bra då den här filmen helt saknar Judd Apatows finess och komiska tajming.

När filmen försöker att vara allvarlig fungerar det betydligt bättre, och som drama betraktat är det en bra film. Vid de mer seriösa scenerna är det intressant, engagerande och nyanserat. Då bryr man sig om rollfigurerna, och dras in i handlingen på ett elegant sätt. Vissa scener är starka och minnesvärda, och vid några tillfällen blir det riktigt berörande. Storyn och premissen är också mycket genomarbetad, och dessutom förhållandevis nyskapande. Det är också gjort på ett charmigt och fint sätt, och i sina bästa stunder är I Give It a Year en mycket bra film. Problemet är bara att det minst lika ofta rör sig om "humoristiska" scener som är mer pinsamma och jobbiga än de faktiskt är roliga. Det kan väl ändå inte ha varit meningen...? Dessutom är filmen ganska förutsägbar, och hur det ska sluta är ärligt talat inte alltför svårt att förutspå. Det förekommer också några klichéer för många; något som inte enbart kan förklaras med filmens ganska snygga drift med genren.

Fotot är enkelt men snyggt, och filmen har ett effektivt bildspråk. Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra. Rose Byrne är mycket bra som Nat, och gör en stark ch trovärdig rollprestation i en ganska svår roll. Rafe Spall är också riktigt bra som Josh. Dock känner man ingen större personkemi mellan dessa båda huvudroller, och jag är ärligt talat inte riktigt säker på om det är avsiktligt eller inte. Självklart är hela poängen att Nat och Josh ska vara väldigt olika varandra och ett omaka par, men att vara olika är åtminstone för mig inte samma sak som att inte ha personkemi. Anna Faris är utmärkt som Chloe, och spelar naturligt och trovärdigt in i minsta detalj. Simon Baker är bra som Guy och hans amerikanska accent är som vanligt mycket trovärdig. Dock blir filmillusionen lidande då det ärligt talat inte går att se honom utan att tänka på hans rollfigur i TV-serien Mentalist. Det största problemet med ensemblen är Stephen Merchant, som spelar över och ger ett allmänt konstlat intryck som Danny. Stephen må vara en mycket duktig komiker, men i den här rollen känns han malplacerad.

I Give It a Year är en ganska bra och underhållande film, som har en intressant och originell premiss men som tyvärr inte är särskilt rolig. Kanske hade jag för höga förväntningar, då jag med denna ovanliga premiss och intressanta story hade väntat mig en väldigt bra film, men jag blev faktiskt ganska besviken. Det är fortfarande en helt okej film som är värd att se, men det borde ha kunnat bli så mycket bättre med samma story och bättre manusförfattare. Mitt betyg stannar därför på en ganska stark sexa, och det är enbart utifrån de mer seriösa scenerna som betyget blir så pass högt - för något är fel när en komedi knappt är rolig alls...

Jag har tyvärr inte fått tillgång till DVD-utgåvan eller Blu-Ray-utgåvan för recension, och kan därför inte uttala mig om DVD-produktionen eller eventuellt extramaterial.

Recensionen skriven: 5 september 2013
Senast uppdaterad: 6 september 2013