Tack till Warner Home Video för recensionsexemplaret
Svensk distributör: Warner Bros. Entertainment Sverige AB
Richard - Thomas Jane Ron - Jeremy Piven
Jonathan - Rob Lowe Tim - Christian McKay
Inspektör Boyde - Carla Gugino Polischef Bob - Tom Bower
Amanda - Rebecca Creskoff Jane - Melora Hardin
Randi - Arielle Kebbel Raven - Sasha Grey

Richard, Ron, Jonathan och Tim var en gång i tiden bästa vänner under universitetstiden, och trots att det var runt 20 år sedan har de fortsatt att träffas en gång per år då de tillbringar en hel vecka tillsammans i en isolerad stuga för att umgås och festa. Richard såg tidigare ut att bli en framgångsrik romanförfattare, men karriären tog aldrig vägen någonstans och han sadlade istället om till gymnasielärare. Jonathan är en frånskild läkare, som nuförtiden mest ägnar sig åt att langa knark till hemmafruar som är beredd att betala för hans "läkartjänster". Tim är tystlåten och deprimerad, och har mörka upplevelser i bagaget. Ron jobbar inom finansbranschen, är gift och har barn; men har vant sig vid att ta sig en del illegala yrkesmässiga friheter för att tjäna tillräckligt med pengar. Nu är det återigen dags för deras årliga vecka tillsammans, som mest går ut på att supa, knarka och ha sex. Men det här årets vistelse i stugan kommer inte att bli som tidigare års.

Den första tanken som slog mig efter inledningsscenerna av I Melt With You är att filmen kändes som USA:s svar till Farväl Falkenberg - d.v.s. en väldigt stillsam och dialogdriven film med i stort sett ingen handling alls men desto mer stämning. I ungefär en halvtimme fortsätter det så, men därefter tar filmen en annorlunda riktning och börjar erbjuda något förhållandevis nytt. Det är intressant, stämningsfullt och lågmält där jag verkligen uppskattar filmens atmosfär. Samtidigt är det dock en väldigt mörk och dyster film, som inte lämnar något större framtidshopp. Åsikterna lär nog gå isär om huruvida det är en fördel eller nackdel, men för mig blev det ändå lite för mycket av det becksvarta; till den grad att man själv blir deprimerad bara av att se på de här personerna. Det är självklart också avsikten, men det har ändå gått en smula för långt.

Men jag uppskattar filmens lågmälda stil, utmärkta atmosfär och stämning. Och har man bara ingenting emot deprimerande och dystra filmer, så väntar en engagerande och intressant film med ett påtagligt djup. Jag uppskattar filmens premiss och grundstory, och man vill hela tiden se vad som komma skall. Däremot är det lite svårare att komma över det faktum att alla fyra rollfigurer blivit mer eller mindre osympatiska, och det är inte någon i gänget som man direkt bryr sig om. Jag har också lite svårt att tycka synd om merparten av killarna utifrån den information vi får, då jag kan garantera att det finns väldigt många med betydligt större problem än så. Jag upplever också karaktärerna en smula stereotypa, och filmen erbjuder inga alltför imponerande personbeskrivningar.

Ett minst lika stort problem är filmens repetitiva och delvis osammanhängande upplägg, där mycket tid läggs åt att få se när killarna super och knarkar gång på gång på gång. Det är förstås avsiktligt för att skildra hur deras tillvaro faktiskt blivit, men särskilt roligt att se på är det inte. Det finns lite för många sådana scener, som egentligen inte har någon funktion. Det gör också att filmens tempo blivit lågt, och förutom några få obehagliga och dramatiska scener är det en stillsam och långsam film son tar god tid på sig att berätta historien. Ibland blir även det lite för mycket av det goda, och vid ett par tillfällen fick jag anstränga mig för att inte slumra till. Jag saknar också mer utförliga personbeskrivningar över de fyra huvudrollerna, för att få se mer av vad som hänt de tidigare i livet hellre än att bara få veta det allra nödvändigaste via dialog. Det hade varit ett enkelt och effektivt sätt att få filmen ännu djupare, och samtidigt mindre "tjatig" genom närmast oändliga knarkscener.

Tycker ni det här låter som en väldigt lyckad film? Det är det egentligen inte heller, men samtidigt är I Melt With You betydligt bättre än man kan få intrycket av. Den utmärkta atmosfären och mörka stämningen bidrar till en annorlunda filmupplevelse, och jag uppskattar filmens lågmälda stil och överlag trovärdiga upplägg. Det är intressant och engagerande, och det finns trots allt ett påtagligt djup. Även om man inte till fullo bryr sig om rollfigurerna, så är man ändå nyfiken och engagerad i vad som ska hända. Det är också oförutsägbart och oväntat, där det dröjer ända fram tills slutet innan man får hela premissen klart för sig. Men när man väl får veta det kan jag inte låta bli att känna att det minst sagt är lite långsökt...

Fotot är snyggt, och filmen har ett starkt och annorlunda bildspråk tillsammans med många vackra vyer. Musiken är också ganska bra och passande. Skådespelarinsatserna är ganska bra, och både Jeremy Piven, Thomas Jane, Rob Lower och Christian McKay gör stabila och fina rollprestationer där de spelar trovärdigt. Fast mycket mer än så blir det ändå inte, och det rör sig inte direkt om några Oscarskandidater.

I Melt With You är en annorlunda, lågmäld och stämningsfull film med intressant premiss. Det är engagerande och fascinerande, men samtidigt lite väl dystert och repetitivt. Det är en välgjord film, men det hade blivit betydligt bättre om man presenterat rollfigurernas bakgrunder mer ingående istället för att bara gå och snubbla på ett så berörande ämne. Det här är kort sagt en film som hade kunnat bli betydligt bättre, men som samtidigt är klart sevärd för de flesta. Jag önskar verkligen att det hade varit möjligt att sätta ett ännu högre betyg, men i slutändan är bristerna för många för att kunna rättfärdiga ett högre betyg än en stabil sexa.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,35:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Filmen har textning på de fyra skandinaviska språken, men till skillnad från de flesta av Warners DVD-utgåvor finns ingen engelsk text, och ingen textning för hörselskadade alls. Bild- och ljudkvaliteten är bra. När man matar in DVD-skivan möts man av engelskspråkiga varningstexter i 5 sekunder, som är uppenbart USA-inriktat med referenser till bl.a. FBI som ine alls är aktuellt i Europa. Därefter visas en distributörsjingel, innan vi kommer till en språkvalsmeny. När man valt språk visas en trailer för en annan film, och därefter följs den stillsamma men stilrena engelskspråkiga annonsen.

Efter filmens slut uppstår tyvärr Warners traditionella irritationsmoment, då det visas varningstexter på 40 olika språk, trots att 36 av dessa inte finns med på skivan som vare sig tal eller text. Dessa visas en i taget med 10 sekunder per språk, vilket alltså innebär att det visas varningstexter i över sex minuter. Varför ska det vara så svårt att följa andra distributörers exempel, och bara visa varningstexter på det språk som man faktiskt valt textning på...? Den här gången går det visserligen inte att hoppa förbi alla varningstexterna genom att trycka menyknappen, men det går i all fall att spola förbi dem på bild, så då blir det i alla fall inte riktigt lika illa som vanligt - har bara ens DVD-spelare en tillräckligt snabb spolningsfunktion så tar det trots allt inte så lång tid att komma förbi. Tyvärr finns inget bonusmaterial alls, vilket är tråkigt då filmens amerikanska DVD-utgåva enligt uppgift ska ha ganska mycket extramaterial.

Recensionen skriven: 13 december 2012
Senast uppdaterad: 14 december 2012

Recensionen har lästs 3190 gånger av 1915 personer, sedan den 13 december 2012