Regi: Beata Gårdeler
Manusförfattare: Karin Arrhenius, baserat på en roman av Lotta Thell
Eva - Malin Crépin Erik - Joel Kinnaman
Mia - Malin Vulcano Tomas - Martin Aliaga
Vårdhemschef - Ylva Lööf Langaren - Christian Åkvist

Malin Crépin & Joel Kinnaman Foto: Johan Paulin

Den svenska författaren Lotta Thell har ett förflutet som narkotikamissbrukare; något vi alla kunnat lära oss mer om genom hennes romanserie med självbiografiska böcker. Den första i serien om heroinmissbrukaren Eva kom ut 2001, och den sista tidigare i år. Nu har även en av böckerna blivit till film, men märkligt nog inte den första delen utan den andra; I skuggan av värmen som i bokform kom ut 2002. Filmen har regisserats av Beata Gårdeler, som hittills bara arbetat med TV och bl.a. låg bakom TV-serien Spung, och som nu gör sin långfilmsdebut. Här får vi lära känna den unga kvinnan Eva, som jobbar som väktare i Stockholm. På jobbet märker ingen något, men i själva verket är hon heroinmissbrukare och planerar in sitt ensamma liv med mindre doser under arbetstid. Det har fungerat bra länge, förutom att hon knappt har något socialt liv alls. På jobbet träffar hon en dag polisen Erik, och trots att deras första kontakt inte direkt är varm, så blir han attraherad av henne. Han kontaktar Eva, och de inleder snart ett förhållande. Men med relationen blir det plötsligt svårare för Eva att balansera sitt liv, och snart går det inte längre att dölja hennes missbruk...

Grundstoryn är egentligen inte särskilt originell, och det är också en relativt tunn story. Men när filmer baseras på självbiografiska romaner blir det genast mer intressant, då man inser att det faktiskt har hänt i verkligheten. Exakt hur nära de verkliga händelserna som filmen kommer låter jag dock vara osagt, då jag inte läst boken och därför inte vet hur nära den kommer. Dessutom är alla namn påhittade, och filmen har inte marknadsförts som verklighetsbaserad. Det man inte kan förneka är i alla fall att sådana här narkotikamissbruk långt ifrån är ovanliga, och det finns säkert mängder av människor i liknande situationer. Beata Gårdelers långfilmsdebut imponerar också, för I skuggan av värmen är en riktigt bra film. Även om man i likhet med undertecknad inte själv har erfarenhet av narkotika, så är det lätt att leva sig in i Evas situation och man kan riktigt känna hennes frustration och besvärliga tillvaro. Det är en riktigt smärtsam och verklighetstrogen personbeskrivning, och Eva har blivit en mångbottnad och levande karaktär. Därför bryr man sig om vad som händer, och engageras i filmen från början till slut. De övriga karaktärerna är det inte riktigt lika gott ställt med, och Erik huvudsakligen är en sympatisk karaktär som vill väl, så utvecklas han inte tillräckligt mycket för att kännas helt trovärdig. Bland birollerna är det också många stereotypa och endimensionella karaktärer, och ingen får något större djup. Det mesta känns mycket realistiskt, och det har blivit en levande och äkta film som aldrig blivit konstlad. Det är en lågmäld och allt annat än charmig film, där fokuset lagts på karaktärsutveckling och där dialogen inte fått något större utrymme. I grund och botten händer inte så mycket, men det har ändå blivit så levande och intressant att man inte bryr sig om det. Filmen lider dock av vissa problem, som gör att den inte blivit lika bra som man hade kunnat önska. Det första man reagerar på är att det helt enkelt känns osannolikt hur Erik, som till råga på allt är polis, kunnat vara så naiv och inte märker att någonting är fel med Eva; trots många varningstecken. Jag tycker också att Evas tillvaro försämras lite väl drastiskt i och med förhållandet med Erik, som från att ha fungerat bra i många år plötsligt helt krackelerar. Det går lite väl snabbt för att kännas helt trovärdigt, och mer tid hade behövt läggas på den delen för att få en mer realistisk övergång. Att Eva kunnat klara av jobbet så bra i många år, utan att arbetskamraterna märker något, förefaller också lite osannolikt och har inte förklarats tillräckligt. Det finns även vissa andra logiska luckor och trovärdighetsproblem, vilket påverkar helhetsintrycket negativt. Jag kan ha överseende med de bristerna, och fortfarande är det en gripande och fascinerande historia där man sugs in i handlingen på ett effektivt sätt. Dessa trovärdighetsproblem gör dock att filmen inte blivit lika gripande som den borde ha blivit, och jag fällde bara några få tårar i enstaka scener.

Det största problemet är egentligen slutet, som blivit alldeles för rumphugget och avbrutet. Allting avrundas utan något egentligt slut, där många frågetecken kvarstår och det har blivit mycket frustrerande. Somliga relationer och karaktärer har heller inte fått tillräckligt avslut, och många konflikter förblir olösta. Ärligt talat kändes slutet som ett enda stort antiklimax. Det är nästan så man börjar undra om pengarna tog slut, så att regissören tvingades avbryta inspelningen i förtid... Det verkar som att filmmakarna haft lite för bråttom att knyta ihop och avrunda allting, och jag misstänker att det här sannolikt skildrades på ett mer trovärdigt sätt i romanen. I synnerhet den sista kvarten hade behövt omarbetas och utökas rejält för att fungera tillfredsställande, och det hade inte skadat att förlänga filmen en del. Med en speltid på just under en och en halv timme är det nog i kortaste laget för att få med det väsentliga från en bok på dryga 250 sidor, och den borde ha förlängts med minst 10 minuter för att kunna gå mer in på djupet och åstadkomma ett bättre slut. Det är helt enkelt något som inte är som det ska, när det första man känner när sluttexterna börjar rulla en allmän frustration över att inte ha fått veta allt vi behöver veta. Skådespelarinsatserna är dock utmärkta, och filmteamet förtjänar en eloge som inte gått i den alltför vanliga fällan att satsa på kända skådespelare till varje pris. I synnerhet Malin Crépin är fullkomligt lysande som Eva, och spelar oerhört trovärdigt och starkt. Hon har en enastående närvarokänsla, och lyckas att porträttera en svår roll med enorma svängningar med oerhört precision. Det kan inte bli bättre, och jag skulle bli mycket förvånad om Malin inte vinner en Guldbagge för den här rollen vid nästa års gala. Joel Kinnaman spelar också bra och övertygande, men han lyckas inte riktigt att väcka liv i karaktären på samma sätt som Malin och det är oundvikligt att han hamnar i skuggan av Malin Crépin. Bland birollerna spelar Malin Vulcano mycket bra som Evas kompis Mia, även om hon inte fått lika mycket utrymme som hade varit önskvärt. Övriga fyller i stort sett bara sin funktion; varken mer eller mindre. Fotot är mycket bra och elegant, och tillsammans med en effektiv klippning lyckas vi komma Eva inpå livet på ett skickligt sätt. Mest imponerande är scenerna med Evas abstinensbesvär, och en del av scenerna är riktigt plågsamma och hjärtskärande. Det har blivit en mycket intim film, där stort fokus lagts på närbilder och närgångna detaljer. Vid några tillfällen har det gått lite till överdrift, då det ibland känns nästan överväldigande och att periodvis få lite mer distans hade inte skadat. Sammanfattningsvis tyckte jag, trots vissa logiska luckor och trovärdighetsproblem, att I skuggen av värmen var en mycket bra film. Den engagerar från första början, och tar upp ett viktigt och intressant ämne på ett tillfredsställande sätt. Den känslan håller kvar väldigt länge, och tillsammans med de utmärkta skådespelarna kände jag att en åtta vore ett självklart betyg. Men tyvärr förlorar filmen mycket på det alltför ouppklarade och rumphuggna slutet, som helt enkelt inte lyckas att väva ihop historien på ett tillfredsställande sätt, och där alltför många frågor lämnas obesvarade. Jag vet inte om felet beror på boken eller filmen, men det är i alla fall tillräckligt för att jag ska sänka betyget till en stark sjua. Fortfarande är det dock en viktig film, som varmt kan rekommenderas och som alla bör se.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,78:1, och ljud i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen har vanlig norsk text samt svensk text för hörselskadade. Det sistnämnda är dock en sanning med modifikation. I själva verket är det till största delen vanlig svensk text, och det framgår inte vem som säger vad. Utöver dialogen är det bara de allra viktigaste ljuden som förklaras via textremsor, och det har hållits till ett absolut minimum. Det är förvisso positivt för oss hörande, för filmen lider av samma problem som de flesta svenska filmer med att det periodvis är svårt att höra vad som sägs. Men det är knappast lika kul för hörselskadade och döva, och jag är tveksam till om den här texten är till någon alltför stor hjälp för dem. Textningen är lagom stor och lättläst. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny och varningstexter i 10 sekunder. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är stillastående och stilren. Menyn är svenskspråkig, vilket är positivt. Tyvärr finns inget som helst extramaterial, vilket jag tycker är mycket tråkigt. Vid många filmer har jag full förståelse för att extramaterial saknas, såsom TV-filmer och äldre filmer som producerades innan DVD-mediet var påtänkt. Men för en nyproducerad och biovisad svensk film från 2009, så är det mycket egendomligt att inte erbjuda någon form av bonusmaterial.

Recensionen skriven: 5 augusti 2009
Senast uppdaterad: 5 augusti 2009

Recensionen har lästs 9036 gånger av 5353 personer, sedan den 5 augusti 2009