Regi: Jeremy Power Regimbal
Manusförfattare: Joshua Close, baserat på en grundstory av Justin Tyler Close & Jeremy Power Regimbal
Mary - Selma Blair Mark - Joshua Close
Jane - Rachel Miner Bobby - James D'Arcy
Brendon - Quinn Lord Jared - Alex Ferris
Toby - Matt Bellefleur Bensinmacksföreståndaren - Terence Kelly

Det gifta paret Mark och Mary Hughes försöker att gå vidare med livet, efter att deras unga dotter Tess dött i en bilolycka. Kvar är sonen Brendon, och nu ska alla tre resa till Marks familjs isolerade sommarstuga i skogen för att där försöka sörja i lugn och ro bort från alla nyfikna grannar. De blir väckta väldigt tidigt nästa morgon av det unga gifta paret Bobby och Jane, som tillsammans med sonen Jared vill hälsa de välkomna till kvarteret. Bobby och Jane bjuder in sig själva på middag samma kväll, och är så påflugna att Mark inte klarar av att neka. Till en början verkar Bobby och Jane som perfekta och trevliga grannar, men allt eftersom middagen fortlöper börjar paret att ställa fler och fler märkliga intima frågor till Mark och Mary; tills dess att de börjar få en olustig känsla. Efter att Jared hotar deras son Brendon med en kniv skickar paret iväg alla tre. Men Bobby, Jane och Jared har inga som helst planer på att lämna familjen Hughes stuga - någonsin...

På papperet låter In Their Skin inte som någon särskilt originell film, och egentligen är det väl inte det heller. Bl.a. har filmen en del likheter med Michael Hanekes moderna klassiker Funny Games (valfri version), men den här filmen är om möjligt ännu mer tillspetsad än den. Filmen lyckas trots allt att göra något förhållandevis nytt av en bekant genre, och erbjuder vissa nya beståndsdelar trots att det inte direkt är jätteoriginellt.

Det är en underhållande och engagerande film, som dessutom skiljer sig från de flesta andra filmer genom sitt ovanliga tempo. Filmen tar nämligen mycket god tid på sig att introducera rollfigurerna och premissen, och det dröjer ganska precis halva filmen (45 minuter) innan handlingen kommer igång på allvar. Före det handlar det bara om milda obehagskänslor i takt med att Jane och Bobby börjar bete sig alltmer egendomligt - men fortfarande utan någonting konkret att ta på. Det kan upplevas lite långsamt eller rentav tråkigt, men jag tycker om det i och med att vi får gott om tid på oss att lära känna familjen Hughes; och därmed även hinna känna för dem och sympatisera med dem.

Men när handlingen väl kommer igång gör den det med besked, och det blir en spännande och obehaglig film. Då blir det fartfyllt och intensivt, och det händer plötsligt något hela tiden. Jag uppskattar också filmmakarnas försök att blanda in ett större djup än vad det först verkar som, och det är ganska tänkvärt samtidigt som det finns ett par intressanta sidohistorier.

In Their Skin har marknadsförts som en skräckfilm, men det svenska DVD-omslaget kategoriserar det istället som en thriller. I det här fallet är det snarare omslaget som har rätt, för någon rysare skulle i alla fall inte jag kalla det här för. Filmen har visserligen en krypande obehagsstämning och Bobby är minst sagt en otäck människa, men filmen i sig blir aldrig direkt otäck utan det går inte längre än till obehagligt och spännande. Det är absolut inget fel med det, men förväntar man sig en otäck skräckfilm kan man lätt bli besviken. Ser man istället på filmen som en thriller fungerar det betydligt bättre, för trots allt är det riktigt spännande under filmens andra halva. Det tillsammans med en effektiv obehagskänsla som genomsyrar filmen från nästan första stund gör det till en effektiv och fängslande film, som är lätt att relatera till.

Dock förekommer vissa trovärdighetsproblem och en och annan logisk lucka. Somliga rollfigurer beter sig inte alltid helt logiskt eller smart, och även om det delvis kan försvaras med att man säkerligen kan bete sig irrationellt i en så här extremt utsatt situation, så förklarar det inte allt. Mot slutet går det också lite för fort framåt, och vid några tillfällen känns det som att man missat någon viktig nyckelscen som saknas. Vi får inte heller tillräcklig bakgrundsinformation om Bobby och i synnerhet Jane, vilket är tråkigt då filmen snuddar vid intressanta ämnen men utan att erbjuda tillräcklig information.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt bildspråk med lagom mängd handkamera utan att det blir skakigt. Vid några tillfällen är det dock lite för mörkt för att kunna se ordentligt vad som faktiskt händer; något som sannolikt gick helt okej i en mörklagd biograf men som inte blir lika lätt på en TV. Skådespelarinsatserna är bra, och framförallt är den alltid lika talangfulla Selma Blair fullkomligt lysande som Mary. Hon spelar starkt och trovärdigt från början till slut, och gör en minnesvärd rollprestation i en svår roll helt utan överspel. Josh Close är också riktigt bra som Mark, även om han inte riktigt sticker ut lika mycket som Selma. Rachel Miner är också utmärkt som Jane, och James D'Arcy imponerar i en väldigt svår roll som den måttligt charmige Bobby. Quinn Lord och Alex Ferris gör bra ifrån sig som deras söner, men gör inget lika starkt intryck som de vuxna skådespelarna.

In Their Skin är en bra thriller, som erbjuder en mycket effektiv obehagsstämning kombinerat med en spännande intrig. Det är lätt att relatera till familjen Hughes, för trots allt är ju händelserna som skildras i filmen svåra att undvika och kan hända vem som helst - även fast jag innerligt hoppas att det tillhör undantagsfallen. Det är välgjort och välspelat, och stämningen är utmärkt. Det är engagerande, då man sitter som på nålar under merparten av filmen. Men tyvärr finns också en del irritationsmoment, i form av trovärdighetsproblem och viktiga beståndsdelar som vi inte får veta tillräckligt mycket om. Det drar ner helhetsintrycket, och likaså är tempot lite för ojämnt då det under den första halvan knappt händer någonting för att under den andra halvan satsa järnet. Under ett par scener fick jag också en lite olustig sexistisk känsla, men det kanske bara är jag som läser in för mycket i handlingen. Det hade kunnat bli en väldigt bra film, men tyvärr förekommer några irritationsmoment för många som drar ner helhetsintrycket. Det är dock fortfarande fullt sevärt för de allra flesta, och betyget når upp till en halvstabil sjua.

DVD-utgåvan har bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på svenska och norska, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Den svenska textningen är i minsta laget men är förhållandevis lättläst. Översättningen håller en relativt hög kvalitet, och jag kunde inte upptäcka några översättningsfel. När man matar in skivan möts man av en språkvalsmeny, som följs av distributörsjingel och varningstexter. Därefter spelas några trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi) innan vi kommer till huvudmenyn, som är snygg och stilren men som endast finns på engelska. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är tråkigt men knappast förvånande för en film som inte visats på bio i Sverige.

Recensionen skriven: 15 augusti 2013
Senast uppdaterad: 16 augusti 2013

Recensionen har lästs 3285 gånger av 1971 personer, sedan den 15 augusti 2013