Fortis - Alex Pettyfer Ekman - Nick Lashaway
Borel - Johnny Galecki Maya - Shyloh Oostwald
Greta - Yaya DaCosta Edouarda - Jessica Parker Kennedy
Tidväktare Korsqq - Toby Hemingway Tidväktare Jaeger - Collins Pennie
Leila - Melissa Ordway Moser - Matt O'Leary
Michele Weis - Bella Heathcote Markus - Kris Lemche

Inom en inte alltför avlägsen framtid har biologiskt åldrande helt försvunnit, och alla stannar av när de nått 25 års ålder utan att åldras mer. Det låter bra, men problemet är att alla som standard bara får leva ett år till efter det. Därefter måste man betala, och tid har blivit den nya handelsvaran. Alla betalar och får betalt med tid, och pengar existerar inte längre. De rika kan i praktiken leva för evigt, medan fattiga måste arbeta, tigga eller stjäla sig till mer tid för att inte dö unga. 27 år gamla Will Salas lever på existensminimum, och har inte lång tid kvar att leva. När han träffar en över hundra år gammal man som inte längre vill leva, ger han alla sina år till Will innan han tar livet av sig. Men när tidväktarna, den nya motsvarigheten till polisen, hittar den döda mannen utreder de det som ett mord. Snart blir Will misstänkt för att ha dödat honom, och han tvingas fly tillsammans med rikemansdottern Sylvia som också ogillar det nya samhället där hennes pappa praktiskt taget kan leva i all evighet. Men tiden är inte på deras sida, då tidväktarna konfiskerat nästan all Wills tid...

Jag har aldrig varit alltför förtjust i science-fiction, utan brukar föredra mer jordnära och någorlunda realistiska filmer. Därför var det med blandade känslor jag satte mig ner för att se In Time. Men ingen kan förneka att filmen har en mycket originell och annorlunda premiss, och det tar ett tag att sätta sig in i handlingen som till en början känns lite för udda. Men till min förvåning blir In Time faktiskt en bra film, som förblir engagerande och spännande. Till en början är det lätt att ge upp hoppet, och det kändes först ganska oengagerande med den väldigt märkliga premissen som verkligen tar en stund att vänja sig vid. Men när man väl gjort det, så blir det en riktigt intressant film som håller intresset vid liv. Det finns ett större djup än man kan ana, och filmen är faktiskt ganska tänkvärd.

Det är lätt att känna för och bry sig om både Will och Sylvia, som båda två har blivit förhållandevis mångbottnade och nyanserade rollfigurer. Förvisso har de flesta andra blivit mer eller mindre endimensionella, men så länge man faktiskt hela tiden har två personer som man sympatiserar med så gör det inte alltför mycket. Dock lider filmen av vissa logiska luckor, och allting hänger inte ihop logiskt ens inom filmens egen värld. Det förekommer trovärdighetsproblem och många oförklarliga detaljer, så för att få utbyte av den här filmen måste man ha förmågan att "koppla bort verkligheten". Om man hakar upp sig på detaljer, så lär man irritera sig över In Time. Men om man lyckas att inte tänka på smådetaljer för att istället fokusera på helheten, så får man istället en riktigt underhållande stund i biosalongen.

Manusförfattaren har lyckats att få till en bra balans mellan deprimerande mörk stämning och glättig lättsam stil. Här finns ett visst framtidshopp, men det är samtidigt långt ifrån en lättsam och glad film. Helt enkelt en övertygande balans, så att det någorlunda känns trovärdigt inom filmens premiss. Därför blir filmen också engagerande och fascinerande, med ett föredömligt tempo där det händer något hela tiden utan att det blir vare sig särskilt rörigt eller segt. Man måste visserligen vara uppmärksam, och det är ingen film man kan slötitta på hur lugnt som helst, men det är långt ifrån samma röriga stil som exempelvis Inception.

Fotot är mycket bra, och filmen hart ett starkt bildspråk, snygga vinklar och övertygande effekter. Förutom den tickande "tidsstämpeln" på armlederna ser det mesta dock ut som modern tid, och det finns inga typiska science-fictioneffekter. Vad man tycker om det är en smaksak, då det gör att det känns som relativt nära vår egen tid. Det gör det lättare att leva sig in i handlingen, men samtidigt känns det obehagligt och osannolikt om en sådan här värld skulle kunna inträffa så pass snabbt. Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra, och Amanda Seyfried är som vanligt lysande. Det är imponerande att se att hon verkar klara av att spela alla slags roller utan problem, och här spelar hon i vanlig ordning mycket övertygande och trovärdigt som Sylvia. Justin Timberlake har aldrig tillhört någon av mina favoriter och det är svårt att förneka att hans register som skådespelare är något smalt, men här gör han faktiskt en ovanligt bra insats och lyckas att övertyga i rollen. Cillian Murphy är också riktigt bra som tidväktaren Raymond Leon, och det är trevligt att återse Olivia Wilde (mest känd som 13 i House) som Wills mamma. Dock känns det lite märkligt att alla personer i filmen ser ut att vara i 25-årsåldern - även fast den biologiska klockan stannar vid 25, så borde det väl ha funnits personer som redan var äldre när det här "systemet" infördes...?

In Time är en ovanlig och originell film, som visserligen tekniskt sett är science-fiction men som inte innehåller alltför många övernaturliga detaljer; vi slipper alltså flygande människor eller liknande. Filmen har en lagom invecklad premiss, och förblir engagerande och fängslande hela tiden. Dock förekommer vissa logiska luckor och trovärdighetsproblem, och har man svårt för att komma över sådant så lär man också få svårt att kunna se In Time. Men trots att jag brukar haka upp mig på sådana detaljer, så hade jag ändå fullt utbyte av den här filmen, och det är en tänkvärd och minnesvärd film som ingen lär glömma i första taget. Tyvärr kanske man ska säga, för det är sannerligen ingen upplyftande framtidssyn vi står inför om filmens profetia slår in... Mitt betyg stannar på en stabil sjua; varken mer eller mindre

Recensionen skriven: 28 oktober 2011
Senast uppdaterad: 29 oktober 2011

Recensionen har lästs 3542 gånger av 1960 personer, sedan den 28 oktober 2011