Tack till Studio S Entertainment för recensionsexemplaret
Klarar av Bechdel-testet: Nej, klarar inte ens första steget
Robert Yeager - Bo Svenson Tony - Peter Hooten
Fred - Fred Williamson Nick - Michael Pergolani
Berle - Jackie Basehart Adolf - Raimund Harmstorf
Veronique - Michel Constantin Nicole - Debra Berger
Överste Buckner - Ian Bannen Överste Hauser - Mike Morris

Den italienska regissören Enzo G. Castellari blev framförallt känd under 1960-talet genom filmer inom den så kallade spagettiwestern-genren; d.v.s. lågbudget westernfilmer som producerats av italienare med en ensemble från flera olika länder.Till viss del är Enzo fortfarande verksam, men har på sistone blivit mer och mer okänd. I de flesta länder är han mest känd genom 1978 års succéfilm The Inglorious Bastards, som oväntat blev en omåttligt framgångsrik film för sin tid. Efter att Quentin Tarantino gjort en "nyversion" av sin gamla favoritfilm med den snarlika och felstavade titeln Inglourious Basterds har originalfilmen blivit populär på nytt, men i ärlighetens namn har de båda filmerna inte mycket gemensamt. Förutom att båda utspelas under andra världskriget och är påhittade utan tydlig verklighetsbakgrund, så finns ingen uppenbar koppling mellan filmerna utöver titeln, och storyn är helt annorlunda. Originalfilmen The Inglorious Bastards blev i Sverige totalförbjuden av filmcensuren, och har därför inte fått visas på svenska biografer överhuvudtaget. T.o.m. efter att distributören klippt ner filmen och granskad på nytt, så blev den återigen förbjuden. Istället kom The Inglorious Bastards enbart att släppas på hyr-VHS i Sverige under 1980-talet. Nu har det lilla distributionsbolaget Studio S släppt en nyutgåva av filmen, som nu för första gången i Sverige återges i helt oklippt originalskick. Handlingen utspelas i Franrike 1944, mot slutet av andra världskriget. En grupp amerikanska soldater ska föras till fängelse för varierande brott, allt ifrån dessertering till mord. Men under resan blir fångtransporten anfallen av tyska styrkor, och fångvaktarna blir dödade. Det gör att de fyra fångarna får chansen att fly, och hoppas få chans att komma till det neutrala Schweiz för att på så sätt undvika fängelsestraff. Men efter att de av en olyckshändelse råkar döda en grupp amerikanska soldater utklädda till nazister, så tvingas de istället ta de döda soldaternas identiteter och hjälpa till i ett farligt uppdrag mot nazisterna...

Om man tycker om gamla krigsfilmer från 1950- och 1960-talet och även älskar action, så hittar man nog sitt lystmäte i The Inglorious Bastards. Den här filmen påminner nämligen en hel del om gammaldags krigsfilmer, och har exempelvis tydliga likheter med bl.a. Bron över floden Kwai och inte minst 12 fördömda män. Skillnaden är främst att det är mycket mer action och våld än i sådana filmer, och det märks att regissören tycks älska action utöver allt på jorden. Nu tillhör vare sig action eller krig mina favoritgenrer, så kanske är jag inte riktigt rätt person att bedöma den här filmen. Men trots allt tyckte jag mycket bra om Quentin Tarantinos "nyinspelning" med det snarlika namnet Inglourious Basterds, och därför hade jag ganska höga förväntningar inför originalet. Kanske för höga, visade det sig. Filmen har en intressant grundstory, och det finns absolut tankar bakom premissen. Med denna story borde man ha lyckats att få till en riktigt bra film, men det hade sannolikt krävt en mindre actionbesatt regissör. Under den första halvan fungerar filmen ändå hyfsat, och det är intressant och ganska engagerande. Det blir även där för många actionsekvenser av typen "alla skjuter mot alla", och det märks att regissören fullkomligt frossar i våld. Visst förstår jag att det är meningen, men det blir lite för mycket av det goda och alltför ofta började jag fundera över vem som egentligen är vem och vilka som skjuter mot vilka. Det har blivit för utdraget, samtidigt som storyn bitvis är ganska tunn. Men bitvis fungerar det ändå hyfsat, och jag kan inte förneka att det trots allt blivit intressant och genomarbetat. Actionscenerna är också snyggt koreograferade, och tycker man om action lär man därför också älska den här filmen. Jag förstår dock inte för mitt liv hur den svenska filmcensuren egentligen resonerade, för filmen är definitivt inte tillräckligt våldsam för att motivera att bli totalförbjuden. Det är trots allt inga direkt olämpliga scener, och åtminstone med dagens mått mätt så har nog de flesta upplevt betydligt värre.

Många av rollfigurerna är dock ganska endimensionella, och egentligen får man inte lära känna någon alltför ingående. Faktum är att jag hade stora svårigheter att ens komma ihåg vad alla hette, vilket säger en del om karaktärernas djup. Men det stora problemet uppstår under själva "slutstriden" och i synnerhet den knappa halvtimmen som avslutar filmen. Då blir det nämligen närmast oavbruten action, och alla skjuter till synes mot alla i alltför utdragna scener som inte tillför någonting. Det blir heller inte bättre av att det blivit oerhört rörigt, och jag tappade fullständigt tråden över vad som egentligen händer. Det går så snabbt så att man inte hinner se någonting, och alltför ofta tvingades jag gissa vem som egentligen var vem. Det hade verkligen behövts med ett lugnare tempo mot slutet, så man faktiskt hinner uppfatta vad planen går ut på och vad allas roll är. Istället har filmen mot slutet blivit oengagerande, och den sista kvarten slutade jag helt bry mig om hur det kommer att gå. Slutet känns också mycket abrupt och poänglöst, och har inte byggts upp tillräckligt för att bli tillfredsställande. The Inglorious Bastards lider också av stora logiska luckor och trovärdighetsproblem, och vid några tillfällen blir det närmast löjeväckande. Jag vet ärligt talat inte om filmen ska föreställa driva med genren och vara humoristiskt gjord med glimten i ögat, eller om det är seriöst menat. En del scener fungerar inte fullt ut vilket som, och det är inte tillräckligt roligt för att det ska kännas som avsiktlig humor. Det är dock en visuellt tilltalande film, med snyggt foto och ett effektivt bildspråk. Fastän filmen är gjord med liten budget, så ser det förvånansvärt verkligt ut och specialeffekterna är över förväntan. Det är inte perfekt och i dagens läge märker man trots allt en hel del filmfusk, men det mesta ser ganska realistiskt ut och effekterna håller än idag.

Skådespelarinsatserna är hyfsade, men sticker inte ut vare sig till det bättre eller till det sämre. Svenska Bo Svenson och Fred Williamson är bäst i rollbesättningen, medan övriga bitvis spelar över och inte agerar helt trovärdigt. Ljudet är en historia för sig, då DVD-utgåvan både innehåller ett italienskt och ett engelskt ljudspår. Vilket man än väljer, så stämmer munrörelserna aldrig till 100%. Märkligt nog verkar filmen vara inspelad utan ljud, och båda ljudspåren är dubbningar. Olika skådespelare har uppenbarligen också talat olika språk under inspelningen, så att det blir olika osynkat vid olika tillfällen. Det tycks dock ha varit fler skådisar som talade engelska under inspelningen, och efter moget övervägande valde jag därför att se filmen på engelska. Det visade sig vara ett klokt val, då det är fler tillfällen då munrörelserna är helt fel i den italienska versionen och den engelskspråkiga dessutom har bättre inlevelse. Men då filmen verkar ha spelats in utan ljud, så stämmer munrörelserna inte till 100% ens vid engelskspråkiga skådespelare, då de alltså dubbat sina repliker i efterhand fast med samma repliker som under inspelningen. Bitvis blir det lite störande, men det fungerar ändå skapligt när filmen väl kommer igång. Sammanfattningsvis är The Inglorious Bastards definitivt ingen djup film, men den fungerar ganska väl som underhållning. Tycker man om action så uppskattar man säkerligen filmen bättre, för här ligger tyngdpunkten på action och det alldeles för många utdragna skjutarscener som inte tillför något. Men är man bara ute efter lättsam underhållning för stunden, så är filmen fullt godkänd och kan trots allt rekommenderas. Problemet är det röriga slutet, då det händer så mycket så att den tidigare lättsamma stilen blir klart mer svårsmält, och där det inte är oproblematiskt att förstå vad som händer och ens vem som är vem. Det är fortfarande en fullt sevärd film, men den kommer långt ifrån upp i samma höga klass som Quentin Tarantinos nyversion, och betygsmässigt räcker det med viss tvekan till en stark femma.

The Inglorious Bastards har restaurerats i ganska stor omfattning inför DVD-utgåvan, vilket är imponerande för en så pass relativt smal film. Både bild- och ljudkvaliteten är riktigt bra, och definitivt bättre än man kan vänta sig av en film från 1978. Bilden återges i anamorfisk Widescreen med 1,78:1, vilket innebär att hela skärmen nyttjas på en Widescreen-TV. Som tidigare nämnts finns det både engelskt och italienskt ljudspår att välja mellan, där båda två tekniskt sett är dubbade. Oavsett vilket ljudspår man väljer, så förekommer en hel del dialog på tyska som är identisk i de båda ljudspåren. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text. Det finns inte ens någon engelsk text vid icke-engelsk dialog, vilket för de flesta utesluter möjligheten att kunna se filmen utan text. DVD-utgåvan är enkel som sådan. När man matar in skivan visas språkvalsmeny, och därefter visas varningstexter följt av huvudmenyn. På den 1-discutgåva som jag fick för recension finns inget som helst extramaterial, vilket är tråkigt. Det har tidigare funnits en 2-discutgåva med en hel del extramaterial, men den utgåvan är tyvärr utgången numera. Varför man väljer att ersätta en tidigare utgåva med en sämre sådan är bortom mitt förstånd...

Recensionen skriven: 17 november 2009
Senast uppdaterad: 18 november 2009

Recensionen har lästs 4278 gånger av 2440 personer, sedan den 17 november 2009