Sarah - Shauna Macdonald Juno - Natalie Mendoza
Rios - Krysten Cummings Vaines - Gavan O'Herlihy
Cath - Anna Skellern Greg - Joshua Dallas
Dan - Douglas Hodge Ed - Michael J. Reynolds
Sam - MyAnna Buring Rebecca - Saskia Mulder
Beth - Alex Reid Holly - Nora-Jane Noone

2005 kom den brittiska regissören och manusförfattaren Neil Marshalls rysarthriller Instängd, som med sin lite originella stil snabbt blev en stor succé över hela världen. Därför är det knappast förvånande att filmen nu fått en uppföljare. Fastän Neil Marshall är kvar som exekutiv producent och det i övrigt är ungefär samma filmteam, så har han slutat som både regissör och manusförfattare. Det är istället redigeraren bakom den första filmen, Jon Harris, som tagit över regirollen. De sex vännerna Sarah, Juno, Beth, Sam, Holly och Rebecca var i den första filmen och utforskade okända grottor i Appalacherna i USA, men fem av de kom aldrig ut.

Vi börjar här där den första filmen slutade, och Sarah mot all förmodan lyckats ta sig ut från de hemska grottor där märkliga och livsfarliga varelser huserar. Sarah kommer ut skadad och svårt chockad, och söker hjälp hos en oförstående omgivning. Räddningsstyrkor har länge letat efter de sex försvunna tjejerna, men då Juno valt en annan grotta än reseplanen angivit så har alla letat på fel ställe. Efter traumat Sarah upplevt har hon förträngt alla hemska händelser, och drabbats av minnesförlust. Hon kan därför inte berätta för omgivningen vad som hänt, och sheriffen Vaines misstänker genast att Sarah kanske gjort något mot de andra tjejerna. När polisens spårhundar till sist lyckas få upp vittringen i rätt grottsystem i anslutning till en gammal gruva, så tvingar polisen därför Sarah att följa med de ner i grottorna igen, för att på så sätt kanske få tillbaka Sarahs minne så hon kan berätta vad som hänt alla andra. Sheriff Vaines, vicesheriffen Elen Rios och de tre volontärerna Dan, Greg och Cath följer med Sarah ner i gruvgångarna, och snart inleds mardrömmen på nytt.

Att göra en fortsättning på Instängd ställer till med stora problem, då det finns två olika versioner av den första filmen. Dels en mörkare ursprunglig brittisk version (som är den vi fått se i Sverige), och dels en något mer optimistisk amerikansk version där den sista scenen klippts bort. Längdmässigt är det bara de sista 40 sekunderna som klippts bort i den amerikanska versionen, men det är tillräckligt för att förändra slutets karaktär avsevärt. Att göra en fortsättning är därför allt annat än lätt, då man i princip måste välja en version av den första filmen att utgå ifrån. Till Instängd 2 har man valt att försöka få filmen att fungera med båda sluten av den första filmen, men att ändå huvudsakligen utgå ifrån det amerikanska slutet.

Jag kan inte påstå att den här filmen är riktigt lika bra som den första filmen, men den fungerar ändå riktigt väl. Det blir lite upprepningar, och en del av filmen påminner en hel del om den första fast med huvudsakligen nya rollfigurer. Det är lite problematiskt, och gör att filmen inte riktigt kommer med tillräckligt många nya begrepp. Men fortfarande är det en riktigt otäck film, som på ett skickligt sätt förmedlar en klaustrofisk känsla och som mellan varven är riktigt skrämmande. Man hoppar till vid ett flertal tillfällen, och filmen har en intensiv och spännande stämning nästan hela tiden. Det är kanske inte riktigt lika kusligt som den första filmen, men det är inte så långt därifrån och det är en mycket obehaglig stämning som erbjuds. Man blir onekligen mörkrädd, och även här fick jag gåshud under delar av filmen.

Men den mer psykologiska skräckkänslan som genomsyrade Instängd är till stor del borta, genom att de hemska varelserna i grottorna dyker upp betydligt snabbare än senast. Därför blir det inte lika psykologiskt och djupt den här gången, utan mer renodlad skräck vid ett tidigt skede. Det blir heller inte alls samma överraskningsmoment, då vi ju känner till varelserna redan från start den här gången och det därför blir lite mer förutsägbart än senast. Det borde ha varit möjligt att bibehålla känslan från den första filmen, men ändå att komma med fler nya begrepp och lyckats att skapa något mer eget. Däremot lyckas filmen på ett skickligt sätt att återspegla den första filmen, och kommer även med ny information som förklarar ett och annat av vad som hände i Instängd. Filmen hinner också med en vag bakgrund och historik kring de mystiska grottorna, även om det inte går särskilt djupt. Det finns också en fin dynamik mellan rollfigurerna, och filmen är både finstämd och genomarbetad.

Det största problemet är egentligen att de nya rollfigurerna inte alls är lika mångbottnade som de sex tjejerna i Instängd, och det finns inte alls samma djup och substans. Sarah är fortfarande mycket mångbottnad och nyanserad, och dessutom får vi återse Juno vilket är trevligt. Men de nya rollfigurerna är mer endimensionella och stereotypa, och vi får inte alls lära känna de lika väl. Den enda någorlunda nyanserade nya personen är vicesheriffen Rios, och förutom Sarah och Juno är det därför den enda man egentligen bryr sig om utgången för. Rios har fått en bra karaktärsutveckling, och är ett värdefullt tillskott. Den nya gruppen är heller inte lika sammansvetsad och dynamisk, utan känns lite mer som självständiga personer som inte riktigt passar ihop fullt ut. Det är kanske avsiktligt, då det trots allt blir en annan stämning när det inte är vänner som är nere i grottan tillsammans, men det blir helt enkelt inte riktigt samma starka känsla och personkemi.

På gott och ont är även den uteslutande kvinnliga ensemblen borta, och nu är det nästan lika många män som kvinnor med. Det är inte nödvändigtvis något fel med det, men det blandas in vissa onödiga aspekter som vi slapp i ettan; däribland de ofrånkomliga romantiska elementen, som ofta har en tendens att kännas lite malplacerade i skräckfilmer. Mot slutet blir det också onödigt mycket frossande i våld och blod, som går lite för långt och gör att filmen genast blir en mer traditionell "slasher" istället för den lite mer originella stil som genomsyrade ettan. Fortfarande är dialogen stark och trovärdig, men inte riktigt lika realistisk som i den första filmen. Med enstaka undantag håller filmen ihop logiskt, och känns stark utan några nämnvärda logiska luckor.

Men helhetsintrycket sjunker av ett allt annat än lyckat slut, som både blivit orealistiskt, oväntat och svagt. Det känns lite som att filmteamet ansträngt sig för att till varje pris undvika typiska romantiserade Hollywood-slut, till den grad att de istället tappar en stor del av logiken och trovärdigheten. Slutet lämnar fler frågor än svar, och det känns som att de öppnat upp för ännu en uppföljare - vilket samtidigt vore poänglöst, då det egentligen inte finns mycket att fortsätta med...

Instängd 2 erbjuder samma snygga foto som i den första filmen, med ett starkt bildspråk, effektivt kameraarbete och många stämningsfulla vyer. Scenografin och miljöerna har bibehållits från den första filmen, och därmed även samma fina känsla. Precis som senast har filmteamet satsat på att till största delen använda naturliga effekter via smink och prostetik, och har hållit datoranimation till ett minimum. Därför har det hela tiden blivit någorlunda realistiskt. och känns aldrig konstlat. Men precis som i Instängd så påminner monstren lite väl mycket om Gollum i Sagan om ringen, även om ett försök har gjorts till att variera dem lite grand. Precis som senast är skådespelarinsatserna mycket bra, och det är glädjande att filmteamet även nu satsat på förhållandevis okända skådisar. Shauna MacDonald och Natalie Mendoza är fortfarande lysande och repriserar sina roller från den första filmen, och bland det nya teamet är debuterande Krysten Cummings utmärkt som Rios. Även i övrigt är det bra skådisar, och alla spelar övertygande och trovärdigt.

Instängd2 är definitivt en bra film, men genom lite väl mycket upprepningar från den första filmen och mer endimensionella rollfigurer blir det tyvärr inte lika bra som i Instängd. Men det är fortfarande en intensiv, spännande och otäck film, som överlag är riktigt otäck och där man hoppar till då och då. Det är en fin och intensiv stämning som erbjuds, och filmen förblir engagerande hela tiden. Det är också en exemplarisk längd, som gör att det aldrig blir segt eller tråkigt. Men slutet drar ner betyget en del, och gör att jag till sist väljer att stanna på en mycket svag sjua. Fortfarande är det dock en underhållande och fullt sevärd film, men den hade potential att bli mycket bättre.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 2,35:1, vilket innebär små svarta fält upp- och nedtill på en Widescreen-TV. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS, och bild- och ljudkvaliteten är bra. Det finns textning på de fem nordiska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text eller textning för hörselskadade. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. När man valt språk visas varningstexter på valt språk, och därefter visas ett par trailers för andra filmer innan vi kommer till huvudmenyn. Menyn är stillastående men stilren, och finns tyvärr bara på engelska.

Recensionen skriven: 18 maj 2010
Senast uppdaterad: 19 maj 2010

Recensionen har lästs 3576 gånger av 1931 personer, sedan den 18 maj 2010