Tack till 20th Century Fox Home Entertainment för recensionsexemplaret
Manusförfattare: Matt Johnson
Svensk distributör: Twentieth Century Fox (Sweden) AB
Jared - Paul Walker Sam - Jessica Alba
Bryce - Scott Caan Amanda - Ashley Scott
Bates - Josh Brolin Reyes - James Frain
Primo - Tyson Beckford

Jessica Alba känner de flesta förmodligen bäst till från huvudrollen i TV-serien Dark Angel, men på senare tid har hon börjat medverka i allt fler långfilmer. Som exempelvis denna, en actiondramathriller som spelades in under våren 2004 men av okänd anledning inte släppts förrän nu. Hela filmen utspelas på en av Bahamas öar (vilken ö nämns aldrig, men filmen är inspelad på Nassau), I centrum står 29-åriga Jared och hans flickvän Sam, som bor på en campingplats i Bahamas. Jared har nyligen förlorat sitt jobb, och Sam arbetar som hajtränare (!). Från amerikanska fastlandet kommer en dag Jareds gamla kompis Bryce och hans senaste nyblivna tjej (och då menar jag verkligen nybliven - 14 timmar!). Alla fyra börjar umgås tillsammans, och med hjälp av en båt tar de sig ut på havet och börjar dyka efter försvunna skatter. Det dröjer inte länge förrän de hittar ett vrak efter ett kraschat flygplan, komplett med diverse döda kroppar och narkotika. Medan Jared och Sam inte vill ha något med det att göra, så tycker Bryce och Amanda annorlunda - de vill försöka tjäna pengar på narkotikan från planet. Men snart visar det sig att det finns betydligt farliga saker än hajar på ön, då de råkar försöka sälja knarket till precis den person som ägde det borttappade knarket ombord på planet...

Jag har aldrig varit särskilt förtjust i filmer om skattjakter - det har helt enkelt aldrig känts vare sig intressant eller spännande för mig. Jag tycker heller inte om actionfilmer särskilt mycket. Därför hade jag inte särskilt höga förväntningar på Into the Blue, men blev faktiskt positivt överraskad. Till en början känns filmen visserligen ganska ytlig, och det märks att åtminstone en av tankarna är att visa upp skådespelarna - och då i synnerhet Jessica Alba - så lättklädda som möjligt. Men filmen tar sig efter ett tag, och i takt med att händelseförloppet utvecklas så blir filmen också mindre ytlig och mer intressant. Efter ett tag blir det ganska intressant och spännande, och den sista dryga halvtimmen blir filmen oerhört spännande och gastkramande. Visst är filmen periodvis relativt förutsägbar, men vissa oväntade vändningar förekommer trots allt. Det största problemet är dock att den under långa perioder känns ganska rörig - det är många karaktärer att hålla koll på, många röriga händelseutvecklingar och helt enkelt svårt att hålla isär allt. Fortfarande är jag inte säker på om jag verkligen uppfattade allt som hände... De flesta av skådespelarna spelar bra och övertygande, och mest imponerad är jag över Jessica Alba. Jag har alltid tyckt om henne, ända sedan tiden hon medverkade i Flipper från 1995 och framåt, och det här är inget undantag. Hon spelar mycket övertygande och trovärdigt. Även Ashley Scott, som lustigt nog även hon medverkade i Dark Angel (hon spelade Asha i seriens andra säsong), spelar mycket bra. Paul Walker är jag tyvärr inte riktigt lika imponerad av - han gör en godkänd insats, men spelar lite stelt och det känns inte alltid helt trovärdigt. Filmens brister uppvägs dock åtminstone till viss del av de fantastiska vyerna och mycket snyggt filmade undervattenssekvenserna. Det här hade säkert varit en fantastisk visuell upplevelse att se på bio, men är imponerande nog även på TV. Det faktum att alla hajar vi ser i filmen faktiskt är riktiga hajar och inte specialeffekter, höjer också trovärdigheten och gör att det mesta känns naturligt och verkligt. Därför har jag visst överseende med att filmen blivit så rörig samt att det förekommer ett fåtal logiska luckor och otrovärdiga detaljer. Någon storfilm lär det aldrig ha varit avsett att bli, men bara man inte väntar sig något mästerverk så får man i alla fall 1 timme och 45 minuter med välgjord underhållning och spänning. Det fyller sin funktion, helt enkelt - därför känner jag att filmen, trots dess tydliga brister, förtjänar en svag sexa. Tycker man väldigt mycket om denna genre, kan det kanske också vara på sin plats att höja betyget med en poäng.

I USA ges filmen ut av Sony Pictures, som nuförtiden äger det gamla klassiska filmbolaget Metro-Goldwyn-Mayer. Men i Europa är det istället Fox som står för distribution av MGM:s titlar. Den här DVD-utgåvan är avsedd för ett stort antal länder, och har ljudspår i Dolby Digital 5.1 på engelska, spanska och italienska; samt textning på ett tiotal språk (däribland de fyra skandinaviska språken samt engelska). Tyvärr finns dock ingen textning för hörselskadade, men jag är tacksam att det finns engelsk text att tillgå; något jag personligen ofta föredrar framför svensk text. När manb stoppar i skivan möts man av MGM-vinjett på fem sekunder, och därefter kommer vi direkt till den engelskspråkiga huvudmenyn. För en gångs skull (för titlar från Fox) behöver vi alltså inte uthärda någon anti-piratpropaganda, vilket är trevligt. Eftersom det inte finns någon språkvalsmeny, innebär det dock att man måste välja ljudspår och textningsspår via huvudmenyn innan man inleder filmen, vilket kan vara problematiskt om man är väldigt dålig på engelska. När man startar filmen visas först en kort jingel för ljudstandarden Dolby Digital (vad det nu egentligen skulle ge), och därefter visas varningstexter på engelska och svenska (eller vilket språk man nu valt textning på) innan filmen startar. Fler varningstexter visas heller inte - inte ens efter filmen. För ovanlighetens skull behöver vi alltså inte uthärda varningstexter på femtioelva språk, något både Fox, MGM och Warner brukar vara väldigt förtjusta i. Trevligt; hoppas bara det här innebär att Fox försöker att bättra sig på kommande DVD-produktioner - trots allt lär ingen i världen tjäna något på visning av varningstexter på en massa språk som man knappt ens hört talats om, och än mindre förstår något av.

Som extramaterial finns först och främst ett kommentatorspår till filmen med regissören John Stockwell. Det är riktigt intressant, med mycket värdefulla fakta och inte mycket dödtid. Vissa bitar låter det dock lite "egocentriskt" då bara regissören medverkar - det hade varit att föredra om exempelvis manusförfattaren, producenten eller kameramannen också medverkat, för att få en mer nyanserad bild. Därefter återfinns en 20 minuter lång bakom kulisserna-dokumentär, med bl.a. intervjuer med skådespelare och regissör samt bilder från inspelningen. Till att börja med känns det som lite för mycket skryt över alla inblandade, men efter ett tag blir det betydligt mer intressant, och vi får lära oss en hel del matnyttigt från produktionen av filmen. Vidare finns ett 10-tal bortklippta scener från filmen. En del av dessa är ganska intressanta, men ingen känns alltför viktig för handlingen, så det är förståeligt att de klippts bort. Dessbättre finns kommentatorspår med regissören till samtliga bortklippta scener, vilket är värdefullt så vi får veta varför de klippts bort och var i filmen scenerna hörde hemma. Själv hade jag dock gärna sett även inspelade introduktioner till de bortklippta scenerna, så man kunde få veta var i filmen varje scen hör hemma utan att behöva slå på kommentatorspåret på varje scen (det blir trots allt lite tidsödande att behöva se varje scen två gånger - en gång med och en gång utan kommentarer). Till sist återfinns även filmade provspelningar med ett par av skådespelarna, på totalt några minuter. Ganska menlöst, och ger inte särskilt mycket. Överlag är dock ändå extramaterialet över förväntan, då det trots allt finns ganska mycket intressant. Såvitt jag kunnat avgöra har vi fått samma extramaterial som både den brittiska och amerikanska DVD-utgåvan, så vi går alltså inte miste om någonting i Skandinavien. Tvärtom, så är de amerikanska utgåvorna enligt uppgift digitalt censurerade, medan vi får se hela filmen orörd. Tyvärr finns det ingen svensk text på extramaterialet, men däremot finns engelsk text (liksom spansk och italiensk d:o) till allting - även till kommentatorspåren. Betydligt bättre än ingen text alls. Tyvärr nollställs dock textningsspåren mellan varje inslag man ser, så om man inte ställt in på engelsk text via språkmenyn så måste man alltså gå in och välja engelsk text för varje enskilt extramaterial man tittar på (annars får man ingen text alls).

Recensionen skriven: 7 november 2006
Senast uppdaterad: 7 november 2006

Recensionen har lästs 4194 gånger av 2459 personer, sedan den 5 december 2007