Tack till The Walt Disney Company Nordic för recensionsexemplaret
Häxan - Meryl Streep Askungens styvmor - Christine Baranski
Rapunzel - Mackenzie Mauzy Rapunzels prins - Billy Magnussen
Florinda (styvsyster) - Tammy Blanchard Lucinda (styvsyster) - Lucy Punch
Vargen - Johnny Depp Jacks mamma - Tracey Ullman
Jätten - Frances de la Tour Rödluvans mormor - Annette Crosbie
Förvaltaren - Richard Glover Bagarens pappa - Simon Russell Beale

I en namnlös by bor en bagare och hans fru, som är lyckliga men som till sitt stora förtret aldrig har lyckats få barn. En dag kommer de i kontakt med sin granne, som är en häxa. Hon avslöjar att hon har satt en förbannelse över hela bagarens släkt så att de aldrig ska kunna få barn, som straff för att bagarens pappa en gång i tiden stal från henne. Men "godhjärtad" som hon är erbjuder hon sig att lyfta förbannelsen om bagaren och hans fru ordnar fram fyra föremål åt henne - en kritvit ko, en knallröd luva, majsfärgat hår och en guldsko. De beger sig ut i skogen för att hitta dessa föremål, och kommer därmed i kontakt med Jack (han med bönstjälken, ni vet), Rödluvan, Rapunzel och Askungen. Men att ta föremålen är inte så lätt, och det förändrar dessutom sagornas utgång...

Into the Woods är onekligen en mycket udda film, som blandar nästan varenda folksaga man kan tänka sig tillsammans med nyskrivet stoff. Det är originellt och bitvis nästan absurt, men resultatet är över förväntan och en riktigt bra film. Jag har - förmodligen i likhet med de flesta svenskar - inte sett den ursprungliga Broadway-pjäsen och har därför inget att jämföra med, men jag uppskattar ändå resultatet. Det är en svårdefinierad film, som är en musikal men samtidigt även både äventyr, djupsint drama och komedi. Här finns väldigt många beståndsdelar, som vävs ihop på ett överraskande men lyckat sätt. Det är oförutsägbart, underhållande och charmigt; samtidigt som det finns ett påtagligt djup och många verkliga paralleller och metaforer som är tillämpbara även i verkligheten. Filmteamet har också på ett skickligt sätt lyckats att skapa en helhet, trots att filmen består av många individuella stilar och nästan varje saga ser ut att utspelas i olika tidsperioder (men förstås inte gör det).

Det är stämningsfullt och med en storslagen atmosfär, som bidrar till en slags surrealistisk stil som både känns övernaturlig och samtidigt trovärdig. Det låter paradoxalt, och det är det kanske också, men det funkar ändå. Det är också ganska roligt, och man får skratta ofta åt de absurda drifterna med alla möjliga sagor och de minst sagt märkliga surrealistiska inslagen. Det var faktiskt ganska länge sedan jag hade så här roligt av en film, och då finns det dessutom med minst lika mycket djup och mörker.

För det här är ingen alltför barnvänlig film, utan det finns många mörka inslag á la bröderna Grimm och en del blod; och utan att avslöja för mycket är det inte alla som klarar livhanken igenom filmen. Enligt uppgift var scenpjäsen ännu mer vuxeninriktad och olämplig för barn, men filmteamet har gjort ett bra jobb med att göra filmen mer lämplig för alla åldrar så att både barn, ungdomar och vuxna får utbyte av den. För en gångs skull är 7-årsgränsen i Sverige hellre tilltagen i underkant, men har man läst bröderna Grimms sagor (i dess ursprungliga versioner långt före Disneys filmversioner) är det i och för sig inte så mycket man blir chockad över. Intressant nog har filmen ett perfekt och logiskt lyckligt slut efter en timme och en kvart, men då återstår fortfarande över 45 minuter av filmen då allting vänds upp och ned och det mesta förändras. På teater visades den andra akten enligt uppgift efter en paus, och det hade nog behövts även på film för att få in rätt känsla; varför det i filmen känns något abrupt.

Into the Woods är en musikal i ordets riktiga bemärkelse, vilket innebär att nästan hela filmen berättas via sång. Visst finns här viss dialog, men uppskattningsvis 80% av filmen består av sång, sång och ännu mer sång. Det gör förstås att filmen står och faller med musikalnumren och sångerna, och på den punkten är jag lite kluven. Ingen kan förneka att musikalveteranen Stephen Sondheim är en talangfull låtskrivare, och de många sångerna här för handlingen framåt på ett elegant vis. Men jag tycker ärligt talat inte att de är alltför minnesvärda, och i efterhand är det bara någon enstaka låt som faktiskt sätter sig på hjärnan. Visst är det överlag fina låter som fyller sin funktion, men de är inte direkt minnesvärda på samma sätt som i många andra musikaler. Dessutom har många av sångerna en snarlik musik, som gör att flera låtar snarare upplevs som samma än som separata verk. Däremot är sångtexterna lysande, med en underfundig och intelligent text som är få musikaler förunnade. Genom texterna och den "talsjungande" stil som ibland genomsyrar sångerna blir det aldrig segt eller tråkigt, utan sångerna för hela tiden handlingen framåt utan att stanna upp.

I synnerhet under den sista tredjedelen tycker jag också att handlingen blir onödigt rörig, då väldigt mycket ska hända under kort tid; och det känns en smula konstlat. Det är mycket möjligt att det överensstämmer med den ursprungliga scenmusikalen, men det som fungerar på scen fungerar inte alltid på film eller vice versa. Trots den långa förlagan känns filmen ibland också lite för lång för sitt eget bästa, och trots den hyfsat invecklade intrigen är 2 timmar 5 minuter i saftigaste laget. Jag förstår tanken, men då några av sångerna inte är alltför minnesvärda och dessutom känns onödigt repetitiva då något som hade kunnat sägas på 20 sekunder med dialog tar ett par minuter, så upplevs ändå filmen något utdragen. Jag tror att helhetsintrycket hade blivit bättre om man kunnat korta ner den med runt en kvart. Det förekommer också några lösa trådar, som aldrig får något egentligt slut; däribland historien om Rapunzel. Jag gissar att det sannolikt är en biverkning av filmatiseringen av den ganska långa teaterpjäsen.

Fotot är lysande, och filmen har ett starkt bildspråk tillsammans med en effektiv användning av ljus och kontraster. Scenografi är också förstklassig. Skådespelarinsatserna är mycket bra, och det är onekligen en mycket imponerande ensemble som filmteamet lyckats få ihop. James Corden och Emily Blunt är riktigt bra som bagarparet i huvudrollen, även om den sistnämnda imponerar ännu mer än den förstnämnda. Meryl Streep är lysande som Häxan, och lyckas att skildra en på papperet stereotyp roll med svärta och nyans. Debuterande Lilla Crawford är mycket bra som Rödluvan, och lyckas att skildra en ganska svår roll med många nyanser. Anna Kendrick är utmärkt som Askungen, och gör allt som går av rollfiguren. MacKenzie Mauzy är också riktigt bra som Rapunzel, medan jag däremot inte blev riktigt lika imponerad av deras båda prinsar (Chris Pine respektive Billy Magnussen) - de är helt okej, men sticker inte ut på samma sätt som resten av ensemblen. Daniel Huttlestone är ganska bra som Jack, men känns ibland en smula opersonlig; och Johnny Depp imponerar i en väldigt liten men svår roll som Rödluvans minst sagt obehagliga varg.

Into the Woods är en riktigt bra och välgjord film, som är både underhållande, humoristisk och dessutom tänkvärt. Här finns ett påtagligt djup, imponerande sångtexter och en mycket charmig blandning av alla möjliga sagor. Ändå blev jag inte riktigt så begeistrad som jag hade väntat mig att jag skulle bli, vilket framförallt beror på att de flesta av sångerna inte är alltför minnesvärda. Jag uppskattar att sångerna vävs in i handlingen på ett elegant sätt, så att det upplevs mer naturligt och inte känns som separata musikalnummer, men på gott och ont är ingen av sångerna sådana som man riktigt fastnar för eller får på hjärnan. Eller åtminstone inte jag... Det är lite tråkigt, men i slutändan är det ändå de positiva egenskaperna som väger över. Och filmen i sig är mycket minnesvärd, varför jag ändå kan acceptera att enskilda sångnummer inte är det på samma sätt. Det är en film väl värd att se för alla som åtminstone står ut med musikaler, och efter en lång tids fundering väljer jag till sist en mycket svag åtta i betyg; men det är mestadels skådespelarna som räddar den åttonde stjärnan.

Blu-Ray-utgåvan har bredbild med proportionerna 2,39:1, och ljudet är i DTS-HD 7.1 på engelska samt dubbade ljudspår på italienska och spanska. Jag förstår varför filmen inte dubbats till svenska, men på sätt och vis tycker jag ändå det är lite tråkigt. Det finns textning på de fyra skandinaviska språken, italienska, spanska och holländska. Dessutom finns både vanlig engelsk text och engelska för hörselskadade, vilket är uppskattat. Tyvärr finns dock ingen svensk text för hörselskadade, men det är å andra sidan en brist som den här utgåvan delar med 95% av alla DVD- och Blu-Ray-utgåvor. Den svenska textningen håller en ganska hög och bra klass, men jag är inte helt förtjust i en del av de svenska sångtexterna som inte alls blir lika underfundiga som originaltexterna.

När man matar in Blu-Ray-skivan möts vi av en distributörsjingel, följt av en språkvalsmeny och varningstexter på svenska. Därefter spelas ett par trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi), innan vi kommer till huvudmenyn som är rörlig och stilren. Av någon märklig anledning är dock menyerna helt språklösa, och består enbart av symboler utan något språk alls. Det är en fin tanke, men det fungerar tyvärr inte lika bra i praktiken. Att den klassiska Play-symbolen (en högerriktad pil) innebär att spela filmen kan väl de flesta lista ut, men flera av de andra symbolerna är långt ifrån självklara och att en jordglob innebär bonusmaterial hade i alla fall jag inte kunnat lista ut förrän jag gick in på menyn och kollade. Till råga på allt har inte ens bonusmaterialsmenyn något språk, och allt bonusmaterial representeras även dessa som olika symboler på menyn. Det ställer till med stora problem, då det förstås inte är så lätt att presentera vad ett inslag handlar om via en liten symbol; och där önskar jag verkligen att Disney kunnat hålla sig till text på engelska på menyn.

Som bonusmaterial hittar vi först ett bortklippt musikalnummer med Meryl Streep som Häxan, "She'll Be Back". Det är fint och välgjort, och låten i sig är faktiskt hyfsat minnesvärd. Men precis som regissören också förklarar innan för sången inte handlingen framåt i egentlig mening, och därför var det nog ett nödvändigt ont att klippa bort den. Vidare hittar vi tre bakom kulisserna-dokumentärer på mellan 7 och 12 minuter, som tar upp olika aspekter av produktionen - närmare bestämt storyn, inspelningen och rollbesättningen. Det är ganska intressant, och vi får veta en del matnyttigt även fast det i vanlig ordning också förekommer en del "ryggdunkande".

Vidare hittar vi fyra minidokumentärer som ser ut att ha skapats i marknadsföringssyfte i samband med biopremiären, och som märkligt nog inte alls nämns på Blu-Ray-omslaget. Dessa tar upp olika aspekter av produktionen av filmen, och innehåller en del nytt medan annat är sådant som också förekommer i de tre bakom kulisserna-dokumentärerna. Även dessa innehåller en del matnyttigt, men här blir det lite för mycket okritiskt hyllande och skryt över alla inblandade. Därefter återfinns ett kommentatorspår till filmen med regissören Rob Marshall och producenten John DeLuca. Även den är hyfsat intressant, men i och med att varken manusförfattaren James Lapine eller låtskrivaren Stephen Sondheim (som båda varit inblandade i både filmen och den ursprungliga musikalen) medverkar saknas tyvärr en dimension och vi får inte veta så mycket som jag hade önskat om teaterversionen. Det märks också att regissören inte har tillräckligt mycket att komma med för att prata under en hel film. Avslutningsvis får vi även möjlighet att se hela filmen eller utvalda sångnummer med sångtexter i bild, som målas upp i karaoke-stil med ord som färgas samtidigt som de sjungs. Allt bonusmaterial förutom kommentatorspåret (och förstås karaoke-inslaget) har svensk text, vilket är mycket glädjande i en tid då de flesta DVD- och Blu-Ray-utgåvor nuförtiden saknar skandinavisk text på extramaterial. Kommentatorspåret har i alla fall engelsk text, men det måste slås på manuellt och går inte välja från menyerna.

Recensionen skriven: 14 oktober 2015
Senast uppdaterad: 15 oktober 2015

Recensionen har lästs 3090 gånger av 1809 personer, sedan den 14 oktober 2015