Vaktmästaren - Hans Alfredson Miks pappa - Per Bolander
Fostermamman - Anna Ulrika Ericsson Fosterpappan - Tobias Aspelin
Niklas - John Grahl Åström Louise - Julia Sporre
Skolpsykologen - Katarina Cohen Lärarinnan - Sara Arnia Bredenfeldt
Linda (socialarbetaren) - Lisbeth Johansson Kent (socialarbetaren) - Anders Eriksson
Arne - Gustave Lund Maria - Maj-Doris Rimpi

Mik är 11 år gammal, och bor i Stockholm. Han är intresserad av valar och rädd för hundar. Hans mamma är död och hans pappa är rockmusiker som mest super; därför har han tvingats ta stort eget ansvar och hans storebror Tony klarar sig knappt själv på egen hand. Men Mik blir uppryckt från det enda liv han känner till när hans pappa ska in på rehab och hans storebror hamnar i fängelse. Han tvingas mot sin vilja att flytta till sin bohemiska faster Lena i en liten by någonstans i Norrland (byn nämns aldig vid namn, men filmen är inspelad i Älvsbyn; mellan Piteå och Luleå). Till en början vill Mik bara därifrån, men när han blir attraherad av den tuffa klasskompisen Pi och börjar umgås med henne och hennes två "kumpaner" känns det plötsligt mer lockande att stanna. Pis stora dröm är att bygga en flotte som hon kallar för Isdraken, och med Miks hjälp kan hennes dröm kanske bli verklighet. Men sen kommer socialen och bestämmer att Mik ska flytta till en mer permanent och passande fosterfamilj i södra Sverige; som dock inte är fullt lika charmiga som de verkar vid en första anblick.

Svenska barn- och familjefilmer tillhör knappast vanligheterna, och i synnerhet inte lyckade sådana. Men Isdraken är faktiskt något så ovanligt som en svensk barn- och familjefilm som faktiskt fungerar bra. Storyn är intressant, om än ganska enkel. Det är väldigt charmigt och underhållande, och filmen är också smårolig där man får skratta nån gång då och då. Det är långt ifrån någon renodlad komedi, utan huvudsakligen är det ett drama, men det finns lite humor som hjälper till att lätta upp den bitvis ganska tunga stämningen. Bitvis är det också en smula spännande, i synnerhet för barnen.

Vi får lära känna Mik riktigt väl, och han har blivit en mångbottnad och nyanserad rollfigur som känns äkta. Även hans faster Lena hinner få en del nyanser, och detsamma gäller den väldigt charmiga Pi. Tempot är högt, och trots en förhållandevis enkel story händer något hela tiden. För en yngre publik är det säkerligen uppskattat, och gör att det aldrig blir segt eller långsamt. Filmen lyckas också på ett skickligt sätt att blanda realism med en sagoliknande tillspetsad karaktär, och överlag fungerar det bra. Det är berörande och mörkt men samtidigt charmigt och med vissa ljusglimtar. Det är helt enkelt en trevlig film att se på, och trots att den huvudsakligen riktats till en yngre publik har även vuxna fullt utbyte av den. Regissören och manusförfattaren har på ett skickligt sätt bearbetat barn- och ungdomsromanen, så att filmen blivit förhållandevis bred och tilltalar vuxna så väl som barn.

Tyvärr är Isdraken dock också en lite väl överdriven och tillspetsad film, och vid några tillfällen har det gått en smula för långt. Socialarbetarna har blivit överdrivet stereotypa, och fosterfamiljen det absolut vidrigaste som världen någonsin skådat. Det har gått en smula för långt när dessa rollfigurer blivit så oerhört tillspetsade och stereotypa, vilket gör att trovärdigheten sjunker. Självklart har det heller inte varit meningen att det ska föreställa vara realistiskt, men man har ändå gått en smula för långt vid en del tillfällen. Där önskar jag att allting hade kunnat tonas ner en smula - vi förstår tanken gott och väl i alla fall, och även för barn blir det en smula för övertydligt.

Mot slutet känns det också onödigt förenklat, t.o.m. för att vara en barnfilm, då allting ordnar upp sig orealistiskt snabbt. En bidragande orsak är förmodligen filmens ovanligt korta speltid på bara 1 timme 18 minuter, och jag önskar att filmteamet kunnat förlänga filmen lite grand för att mer kunna komma in på djupet och få till ett lite mer trovärdigt slut. Man kan också känna att filmen ibland blivit en smula överlastad med lite väl mycket sidohistorier och detaljer, som visserligen bidrar till en mer underhållande film, men som samtidigt gör att det inte funnits tid att gå in på djupet i någon högre utsträckning. Det är också relativt förutsägbart, men å andra sidan kan väl detsamma sägas om de flesta filmer.

Fotot är snyggt, och filmen erbjuder många vackra vyer inspelade i Älvsbyn tillsammans med ett starkt bildspråk och övertygande specialeffekter. Klippningen är också bra och musiken passande; om än ibland en smula övertydlig. Skådespelarinsatserna är riktigt bra, och Philip Olsson är ett riktigt fynd i huvudrollen som Mik. Han spelar övertygande och trovärdigt, helt utan överspel. Det är en imponerande debutroll, och Philip har alla möjligheter att komma långt inom branschen. Malin Morgan är bra som faster Lena, och Feline Andersson imponerar också som Pi. Alla gör bra ifrån sig, och framförallt är det uppfriskande med så många bra barnskådespelare - det tillhör sannerligen inte vanligheterna; i synnerhet inte i Sverige.

Isdraken är en riktigt bra och underhållande film, som övertygar med sin ovanliga stämning och både engagerar och berör. Det är fartfyllt, vackert och väldigt charmigt; men tyvärr också lite väl tillspetsat och övertydligt. De lite väl stereotypa rollfigurerna, vilket mer eller mindre innefattar de flesta förutom Mik, Pi och Lena, drar också ner helhetsintrycket lite. Men det är absolut en film väl värd att se, både för barn, ungdomar och vuxna, och det är roligt med en så lyckad svensk barnfilm som dessutom även vuxna har fullt utbyte av. Mitt betyg stannar på en stabil sjua, men det är lite tråkigt då filmen haft potential att bli bättre genom att tona ner allt en smula.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 2,40:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen har svensk text för hörselskadade samt vanlig textning på norska, danska och finska. Textningen för hörselskadade är ganska enkel, och innehåller visserligen beskrivningar av enstaka viktigare ljud men däremot inte ett ord om vem som säger vad; inte ens när de inte syns i bild. Inte direkt optimalt för döva, men däremot behagligt för oss hörande som behöver ha på textning då det som vanligt är långt ifrån oproblematiskt att uppfatta vad som sägs; precis som i merparten av alla svenska filmer. När man matar in DVD-skivan visas en språkvalsmeny, som följs av varningstexter och några trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter kommer vi till huvudmenyn, som är stilren och svenskspråkig men av enkelt slag. Här finns bara möjlighet att slå av och på svensk text, spela filmen samt komma åt extramaterialet - inte ens scenvalsmeny finns.

Det enda bonusmaterial som finns är en kort bakom kulisserna-dokumentär på 6 minuter, som bara består av intervjuer med barnskådespelarna. Det är bitvis hyfsat intressant och småroligt, men inslaget hinner inte gå särskilt långt in på djupet, och för stor vikt läggs åt att beskriva rollfigurerna; något man redan lär veta om man sett filmen. Skådespelarna nämner inte ens hur de fått rollerna, vilket jag hade velat veta lite om med tanke på att det (ovanligt för svenska filmer) är så många obekanta skådisar. Extramaterialet har tyvärr ingen textning alls.

Recensionen skriven: 14 april 2013
Senast uppdaterad: 15 april 2013

Recensionen har lästs 4310 gånger av 2645 personer, sedan den 14 april 2013