Producent: Fabio Conversi
Regi: Zabou Breitman
Manusförfattare: Zabou Breitman & Agnès de Sacy, baserat på en roman av Anna Gavalda
Pierre - Daniel Auteuil Chloé - Florence Loiret Caille
Mathilde - Marie-Josée Croze Suzanne - Christiane Millet
Lucie - Ysée Dumay Duteil Marion - Clémentine Houée

Den franska författarinnan Anna Gavalda har med sina fåtal böcker vunnit ett flertal priser och blivit bästsäljande. Hon tillhör en av Frankrikes populäraste författare, och är av många kanske mest känd för Tillsammans är man mindre ensam som också filmatiserades häromåret. Hennes första roman gavs ut 2002, och har i Sverige fått titeln Jag älskade honom. Nu har även den boken blivit till film, i regi av den rutinerade franska skådespelerskan, regissören och manusförfattaren Zabou Breitman (vars riktiga namn är Isabelle Breitman). Chloé har det inte lätt, då hennes man just har lämnat henne för en annan kvinna. Hon är av förståeliga skäl närmast apatisk, och makens pappa Pierre tar därför med sig Chloé och hennes två barn till hans sommarställe, så att hon ska kunna vila upp sig. Svärfadern Pierre har själv en hemlighet, som han snart börjar berätta för Chloé. Om hans kärlek till den betydligt yngre och vackra tolken Mathilde, som han träffade på jobbet och inledde ett förhållande med. Men som han i och med att han redan var gift och hade barn i slutändan inte satsade på.

Jag älskade honom tar absolut upp ett fascinerande ämne, och har en intressant och genomarbetad grundstory. Det är också lätt att känna för och sympatisera med både Chloé och Pierre, varför filmen både berör och engagerar. Det är också en vacker, stämningsfull och lågmäld film som har en del originella grepp. Jag älskade honom är också en tänkvärd film, som har ett fint och intressant budskap. Överlag känns filmen också realistisk och trovärdig, vilket ytterligare förhöjer helhetsintrycket. Allt detta gör att det blir lätt att engageras i historien, och att det är intressant att titta på hela tiden.

Det stora problemet med filmen är att allting fokuserats på Pierres historia, och Chloé har förpassats till en ganska passiv roll i ramberättelsen plus en större roll precis i början. Jag hade väntat mig att vi skulle få följa både Pierres och Chloés öden, och få se vad båda två råkat ut för. Men så blev det inte, och efter en stark och intressant inledning börjar istället allting att kretsa kring Pierre. Hans öde är förvisso också intressant, men jag känner mig snuvad på berättelsen från de inledande scenerna och exakt vad som egentligen hänt Chloé. Vi får inte veta mer än att hennes man har lämnat henne för en annan kvinna, och även fast Pierre säkerligen haft mer att berätta, så måste det finnas lite mer att få veta om Chloés liv än så. I och med ett abrupt och ganska antiklimaktiskt slut får vi inte ens veta om Pierres historia verkligen hjälpt Chloé på något sätt; något jag personligen betvivlar. Det är mycket märkligt, då filmens svenska titel definitivt antyder att Chloé är huvudpersonen i dramat.

Genom att fokusera på Pierre, så blir storyn dessutom lite för tunn, som resulterar i att det bitvis blir segt och långtråkigt. Början och slutet är bäst, men under ett långt mittparti står storyn och stampar på samma ställe, och det börjar kännas ganska tjatigt. Om en del av den tiden istället kunnat ägnas åt att få lära känna Chloé bättre, och se vad hon har råkat ut för, så hade det blivit betydligt mer intressant. Faktum är att vi aldrig ens får se Chloés man i bild, vilket känns lite egendomligt. Pierres livshistoria är heller inte alls lika originellt, utan efter en stark inledning förpassas filmen mer till ett traditionellt drama av det slag som vi redan sett så många gånger.

När jag såg filmen ställde jag mig också genast frågan vad Mathilde egentligen såg i Pierre, och varför hon blev så förälskad i honom och till råga på allt även stod ut med att vara en hemlig älskarinna under så lång tid. Att Pierre föll för den så vackra, unga och charmiga Mathilde är inte alls något mysterium, så att lägga ner så mycket tid på att Pierre ska förklara det känns lite poänglöst. Då är det en större fråga vad Mathilde egentligen såg i Pierre, som inte direkt framstår som världens mest charmiga man. Det gör också att det är oundvikligt att Jag älskade honom känns lite gubbsjuk, vilket är minst sagt märkligt då filmen faktiskt har en kvinnlig regissör. Visuellt är det dock en imponerande upplevelse, och filmen erbjuder ett vackert foto och ett starkt bildspråk. Det märks tydligt att regissören Zabou Breitman koncentrerar sig på det visuella, och vi erbjuds såväl vackra vyer som snygga övergångar.

Skådespelarinsatserna är också utmärkta, där i synnerhet Florence Loiret som Chloé och kanadensiska Marie-Josée Croze som Mathilde imponerar stort. Daniel Auteuil gör också en stabil och fin insats, men han har inte riktigt tillräcklig utstrålning för att det ska kännas trovärdigt att en så ung skönhet ska falla för honom. Jag älskade honom är absolut en intressant och välgjord film, som erbjuder en imponerande och realistisk stämning. Storyn är också intressant, men genom att låta allting kretsa kring Pierres öde blir filmen genast mindre originell och lite för tunn. Särskilt under filmens mittparti känns det bitvis lite tråkigt, vilket enkelt hade kunnat förhindras genom att berätta mer om Chloé och vad som hänt med henne och hennes man. Istället verkar regissören efter ett tag nästan glömma bort henne, vilket är tråkigt efter en så intressant och välskildrad inledning. Det är fortfarande en ganska bra och fullt sevärd film, men den hade haft potential att bli så mycket bättre genom ett mer nyanserat och mindre ensidigt manus. Betygsmässigt når filmen upp till en stark sexa, fastän den första och sista halvtimmen definitivt förtjänat ett högre betyg än så.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,85:1, och ljud i Dolby Digital 5.1 på franska. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst. När man matar in DVD-skivan möts man av distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny och varningstexter på valt språk. Därefter visas flera trailers för andra filmer - det går att hoppa förbi dessa en i taget genom att gå till nästa kapitel, men irriterande nog går det inte att hoppa över allt genom att trycka på DVD-spelarens menyknapp. Därefter kommer vi till huvudmenyn, som är engelskspråkig och stillastående men stilren.

Som extramaterial hittar vi först en bakom kulisserna-dokumentär, som tar upp olika aspekter av inspelningen och även innehåller intervjuer med bl.a. regissören Zabou Breitman. Det är bitvis intressant, men blir ibland lite tjatigt och segt. En del som tas upp går också över huvudet på många, och ibland är det inte helt enkelt att ens förstå vad personerna syftar på. Därefter hittar vi en intervju med den manliga huvudrollsinnehavaren Daniel Auteuil, som är ganska intressant. Varför man väljer att intervjua honom istället för regissören och manusförfattaren känns dock egendomligt, vilket med största säkerhet hade blivit mer intressant. Där tar det roliga slut, och fastän extramaterialet är fullt godkänt så vore det uppskattat med en lite djupare inblick i produktionen av filmen. Allt extramaterial har svensk text, vilket är glädjande då vi inte direkt varit bortskämd med det vid SF:s utgåvor.

Recensionen skriven: 26 februari 2010
Senast uppdaterad: 26 februari 2010

Recensionen har lästs 3394 gånger av 1926 personer, sedan den 26 februari 2010