Helén Andersson - Marie Richardsson Ola - Isidor Alcaide Backlund
Nina Andersson - Hanna Alsterlund Bill - Jonas Bane
Matte - Zeljko Santrac Eva Ståhlgren - Jessica Zandén
Ann-Louise Rojas - Hanna Ullerstam Göran Forslund (Riksbankens chef) - Yngve Dahlberg
Victor Eriksen - Anders Gustavsson Roger (Sophies exman) - Jonas Sjöqvist
Erik Berg (Journalisten) - Frederik Nilsson Örjan Bohlin - Johan Hedenberg

Den svenska regissören Anders Nilsson började sin karriär som filmklippare och filmfotograf under 1980-talet. Efter en tids uppehåll slog han igenom 1999 som regissör och manusförfattare på egen hand, genom den framgångsrika thrillern Noll tolerans. Där fick vi första gången lära känna kriminalkommissarien Johan Falk, som 2009 fick en egen serie med sex nyproducerade filmer; varav de flesta släpptes direkt på DVD. Efter några års uppehåll är det nu dags för en andra säsong med Johan Falk, bestående av sex nyproducerade filmer varav alla utom den sista kommer att släppas direkt på DVD och Blu-Ray. Nu är det dags för den tredje filmen i den här omgången, som fått titeln Alla råns moder och som i likhet med den förra filmen regisserats av Anders Nilsson själv. Fortfarande utspelas handlingen på enheten GSI; gruppen för särskilda insatser inom Göteborgspolisen. Det är en polisavdelning som finns på riktigt, och som specialiserar sig på grov organiserad brottslighet.

Frank har flytt utomlands tillsammans med sin sambo och barn, och det betyder förstås att GSI-enheten har en tjallare "för lite". Men vicechefen Sophie har fått en hållhacke på den kriminella ligans ledare Seth, och utnyttjar detta för att få honom att bli GSIs nya infiltratör. Men varken hon eller Johan Falk känner sig övertygade om att de verkligen kan lita på Seth. Under tiden utför en grupp f.d. militärer ett avancerat värdetransportrån, och Johan börjar misstänka att detta bara är ett försök inför ett betydligt större rån. Närmare bestämt det största rån man skulle kunna tänka sig i Sverige - ett rån mot självaste Riksbanken... Så länge det inte rör sig om organiserad brottslighet är det vanligtvis inte rätt avdelning för GSI-roteln, men när de misstänker att Seth ska medverka i det enorma rånet hamnar saker och ting i ett annat läge.

De tidigare filmerna i den här omgången av Johan Falk har inte varit så jättemycket att hurra för, och jag blev besviken över den förra De 107 patrioterna som med den ursprungliga skaparen Anders Nilsson som regissör borde ha kunnat bli så mycket bättre. Det känns heller inte särskilt roligt att Frank nu helt lyser med sin frånvaro, som hittills varit den största behållningen av filmserien. Men när man väl kommit över den detaljen visar den här filmen sig vara den bästa hittills i den här omgången av Johan Falk. Alla råns moder har en intressant story och ett förhållandevis stort fokus på rollfigurerna.

Jag uppskattar verkligen att Sophie fått betydligt större utrymme i den här filmen, och som för första gången sedan Johan Falk - De fredlösa spelar en viktig roll för handlingen. Med Frank borta är Sophie utan tvekan den mest intressanta rollfiguren, och egentligen mer intressant än Johan Falk själv. Jag uppskattar också att Seth fått ett något större djup än tidigare, och efter att jag tidigare stört mig rejält på honom går det den här gången att åtminstone till viss del sympatisera med honom. Han är fortfarande inte tillräckligt sympatisk, men i alla fall mer intressant än tidigare och med fler nyanser. Medlemmarna i den nya rånarligan är det däremot mer tveksamt med, och alla dessa är endimensionella och stereotypa för att uttrycka saken milt.

Filmen har ett högt och intensivt tempo, där det händer någonting hela tiden. Det här är ett av fåtalet filmer som någorlunda kan kategoriseras som action, och det märks att det är genre som Anders Nilsson behärskar. Det är ganska spännande, och det blir aldrig tråkigt då det både är händelserikt och fartfyllt. Men tyvärr har det höga tempot också resulterat i att filmen periodvis blivit riktigt rörig och invecklad. Bitvis är det allt annat än lätt att hänga med i svängarna, och en del scener går så snabbt framåt att det nästan är en omöjlighet att hinna uppfatta hur allt ligger till och vad som egentligen händer. Jag hade föredragit om de viktiga händelserna kunnat redovisas på ett tydligare sätt, så att man inte måste sitta som ett levande frågetecken under en del av actionsekvenserna. Men det förblir ändå underhållande, och upplevs i alla fall inte oengagerande på samma sätt som de två första filmerna i den här omgången periodvis var.

Fortfarande förekommer några trovärdighetsproblem och logiska luckor, men det är bättre ställt än vanligt och den här gången gör i alla fall inte poliserna inom GSI lika klantiga misstag som förra gången. Helt enkelt lite mer trovärdigt, även om det fortfarande är en bit kvar. Dessutom verkar manusförfattaren inte riktigt ha lyckats att reda upp alla trådar, utan en del lämnas hängande i luften. Det gäller främst det mord som inledningsvis skildras, men som därefter inte verkar tas upp mer; om det nu inte är jag som missat något väldigt väsentligt...

Fotot är fullt funktionellt, men några alltför vackra vyer eller något originellt bildspråk erbjuds inte. Det rör sig trots allt om lågbudgetproduktioner skapade direkt för DVD, men för att vara en sådan är fotot över förväntan. Skådespelarinsatserna är helt okej, och Jakob Eklund gör en stabil insats som Johan Falk, även om han bitvis spelar något stelt. Meliz Karlge är mycket bra som Sophie, och gör en bra insats där hon nu äntligen får någonting att arbeta med. Jens Hultén är bra som Seth. Det största problemet med rollbesättningen är fortfarande Mikael Tornving som Patrik. Det är omöjligt att ta honom på allvar i den här rollen, och han känns alltför malplacerad och nästan helt utan inlevelse. Hur exakt han kunnat få en sådan här roll är bortom mitt förstånd. Även en del av de andra poliserna och vissa av de kriminella personerna spelar inte alltför bra, och det är ovanligt stor nivåskillnad mellan de bästa och sämsta skådespelarna.

Johan Falk - Alla råns moder är en helt okej och underhållande film, med en intressant story och ett föredömligt tempo. Det blir aldrig segt eller tråkigt, men det är lite för rörigt plus att avsaknaden av Frank också gör sig påmind. Har man sett de tidigare filmerna vill man förstås även se denna, och det är roligt att denna är bäst hittills av filmerna i den andra omgången. Men tyvärr är det fortfarande ett odiskutabelt faktum att svenska kriminalare inte håller någon alltför imponerande klass med internationella mått mätt, och det här är heller ingen direkt minnesvärd film. Men som underhållning för stunden duger det trots allt ganska väl, och betyget landar den här gången på en förhållandevis stark sexa.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 1,78:1, och ljudet finns i både DTS och Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra, men utan att utmärka sig nämnvärt. Filmen har svensk text för hörselskadade samt vanlig textning på norska, danska och finska. Textningen för hörselskadade är ganska enkel, och innehåller visserligen beskrivningar av viktigare ljud men däremot inte ett ord om vem som säger vad; inte ens när de inte syns i bild. Inte direkt optimalt för döva, men däremot behagligt för oss hörande som behöver ha på textning då det som vanligt är långt ifrån oproblematiskt att uppfatta vad som sägs i svenska filmer. När man matar in DVD-skivan visas en språkvalsmeny, som följs av varningstexter och en trailer för en annan film. Därefter kommer vi till huvudmenyn, som är svenskspråkig men mycket enkel där det inte ens finns scenvalsmeny. Det enda extramaterialet som finns är en trailer för nästa film i serien (som dessutom visas automatiskt efter filmens slut), en trailer för den här filmen samt trailers för alla tidigare filmer i serien. Med andra ord inte särskilt mycket att hänga i granen...

Recensionen skriven: 10 januari 2013
Senast uppdaterad: 11 januari 2013

Recensionen har lästs 4661 gånger av 2961 personer, sedan den 10 januari 2013