Morosov - Miroslaw Zbrojewicz Länspolismästare Franzén - Maria Hörnelius
Helén - Marie Richardsson Ola - Isidor Alcaide Backlund
Roger Nordh - Jonas Sjöqvist Marie - Ruth Vega Fernandez
Peter Kroon - Fredrik Dolk Matte - Zeljko Santrac
Chris Amir - Bahador Foladi David Lager - Stig Engström
Erik Berg - Frederik Nilsson Nadja - Åsa Fång

Den svenska regissören Anders Nilsson började sin karriär som filmklippare och filmfotograf under 1980-talet. Efter en tids uppehåll slog han igenom 1999 som regissör och manusförfattare på egen hand, genom den framgångsrika polisfilmen Noll tolerans. Där fick vi första gången lära känna kriminalkommissarien Johan Falk, som nu har fått en egen serie med sex nyproducerade filmer. Anders har dock inte själv varit direkt kreativt inblandad i de flesta av de filmerna. Den första filmen visades på bio, medan resterande släppts direkt på DVD. Nu har turen kommit till den sjätte och sista filmen i den här serien, Johan Falk - De fredlösa. Fortfarande utspelas handlingen på enheten GSI; gruppen för särskilda insatser inom Göteborgspolisen. Det är en polisavdelning som finns på riktigt, och som specialiserar sig på grov organiserad brottslighet. Den här gången utsätts åklagarmyndigheten för attentat, då två personer dödas av granater i deras egna bostäder. Att just dessa personer just nu håller på att åtala en av Sveriges farligaste kriminella MC-gäng är knappast en tillfällighet, och efter allt mer negativ kritik från media får GSI uppdrag att med "alla till buds stående medel" få fast gärningsmännen. Johan Falk övertalar sin infiltratör Frank Wagner att en sista gång arbeta under täckmantel för att få fast personen som beställt morden, men han och alla andra hamnar i fara när pressen får nys om exakt vilka arbetsmetoder som GSI sysslat med...

Alla filmer i serien Johan Falk har varit sevärda och hållit en någorlunda jämn klass, men har trots allt varierat en del. Till min förtjusning visade det sig att den sista filmen i den här omgången, Johan Falk - De fredlösa är en av de bästa i serien. Jag uppskattar att själva polisenheten nu står i centrum, och i synnerhet deras arbetsmetoder. Det är också en intressant och genomarbetad story, där stort fokus lagts på flera personers privatliv. Framförallt uppskattar jag att vi äntligen får lära känna Sophie mer ingående, och får se mer av hennes privatliv. Det är hög tid, då jag saknat en djupare inblick hos henne tidigare, och äntligen framstår hon här som helt mångbottnad och nyanserad. Jag uppskattar också att vi här får återse Franks sambo Marie, efter att hon lyst med sin frånvaro de senaste filmerna, även om hon tyvärr inte fått lika mycket utrymme som jag hade önskat.

Istället får vi inte se mycket alls om Johan Falks privatliv, och efter att hans otrohet med Anja varit i fokus i flera tidigare filmer, så känns det märkligt att det inte ens antyds någonting om här. Hans fru Helén och deras son ser vi också bara som hastigast, och har inte fått något nämnvärt utrymme. Johan Falk som person har dock blivit lite mer mångbottnad än i de senaste filmerna, och dessutom uppskattar jag att Patrik även blivit mer nyanserad än vanligt. Överlag har de flesta rollfigurer därför blivit ganska mångbottnade, och det finns få stereotypa karaktärer. Det stora fokuset på privatliv och arbetsmetoder gör dock att själva storyn ibland hamnar lite i skymundan, och får inte riktigt det djup och utrymme som ett så intressant ämne som detta förtjänar. Men samtidigt förstår jag tanken, och överlag får vi se tillräckligt för att filmen ska förbli engagerande och intressant.

Efter att Frank Wagner varit mer osynlig i de senaste filmerna, så är det glädjande att han här fått mer utrymme och återigen blivit en av de centrala rollfigurerna. Då Frank förblir den mest mångbottnade karaktären, så är det ett välkommet beslut. Hans kriminella gäng lyser till största delen med sin frånvaro, vilket jag också uppskattar då det började vara ett uttjatat ämne efter de första tre filmerna. Däremot börjar det bli något tjatigt och upprepande med att Frank känner sig utnyttjad av polisen, och passar på att påpeka detta i tid och otid. Vi har förstått tanken vid det här laget, och någon ny infallsvinkel hade onekligen inte skadat. Fastän Johan Falk - De fredlösa på omslaget klassas som actionthriller, så är det sannerligen inte mycket till action i filmen. Det är bara någon enstaka scen som ens med den bästa fantasi i världen skulle kunna klassas som action, utan istället är det en ganska renodlad dramathriller.

Dock blir det ganska spännande vid många tillfällen, även om det mellan varven är mer stillsamt. Överlag känns filmen också ganska realistisk och jordnära, och det är betydligt färre logiska luckor än tidigare. Istället har storyn dock blivit lite rörig, och det är inte helt enkelt att hålla isär hur allting hänger ihop, och inte minst hur alla rollfigurer känner och vad alla har gjort. När sluttexterna rullade fanns det fortfarande flera frågetecken som jag inte fått något konkret svar på, men jag kan inte helt utesluta möjligheten att jag helt enkelt varit för ouppmärksam. Problemet beror sannolikt åtminstone delvis på att så mycket tid lagts åt allas privatliver och själva polisenhetens existens, och därför hade filmen förmodligen vunnit på att förlängas lite så att även intrigen som sådan fått tillräckligt utrymme. Filmen lider också av en del måttligt naturlig dialog, som åtminstone bitvis känns en smula forcerad.

Det märks att Johan Falk - De fredlösa har gjorts med lägre budget än den första filmen, och att det rör sig om DVD-produktion enligt "löpande band"-principen. Fotot är fullt funktionellt, men några vackra vyer eller något originellt bildspråk erbjuds inte. Precis som Operation Näktergal är det Daniel Lind Lagerlöf som regisserat denna, men ärligt talat märker man ingen nämnvärd skillnad utifrån vilken regissör som arbetat med de olika filmerna. Allting är sig likt, och det är i stort sett bara manusförfattarnas insatser som man kan se skillnad på. Skådespelarinsatserna är överlag bra, och Jakob Eklund gör en stabil insats som Johan Falk, även om han bitvis spelar något stelt. Meliz Karlge är mycket bra som Sophie, och jag uppskattar att hon fått större utrymme här än i alla de tidigare filmerna. Joel Kinnaman är som vanligt utmärkt som Frank Wagner, och dessutom är Ruth Vega Fernandez lysande som hans flickvän Marie. Mikael Tornving är faktiskt bättre än vanligt, då han visserligen fortfarande är lite monoton och vars inlevelse lämnar en del övrigt att önska, men som faktiskt känns mer naturlig här än i de tidigare filmerna.

Överlag är Johan Falk - De fredlösa en underhållande och sevärd film, som är en av de bästa i den här serien. Det är intressant, engagerande och bitvis även berörande. Storyn är intressant, även om den ibland inte får tillräckligt mycket utrymme. Filmen känns snäppet bättre än de flesta svenska kriminaldramer, men tyvärr är det fortfarande ett faktum att svenska kriminalare som regel måste bedömas utifrån en annan måttstock än vanligt, då det helt enkelt inte håller någon större klass jämfört med internationella produktioner. Fortfarande fungerar filmen bra som lättsam underhållning, och den är värd att se men håller knappast att ses om och lämnar inget bestående intryck. Till den här filmen har manusförfattaren gjort ett fint försök att knyta ihop allting, och därför känns slutet ganska tillfredsställande, även om några frågetecken och oklarheter kvarstår. Betygsmässigt stannar det vid en stark sexa, men till skillnad från de flesta filmer i serien är sjuan inte långt borta.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 1,85:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra, men utan att utmärka sig nämnvärt. Filmen har svensk text för hörselskadade samt vanlig textning på norska, danska och finska. Textningen för hörselskadade är ganska enkel, och innehåller visserligen beskrivningar av viktigare ljud men däremot inte ett ord om vem som säger vad; inte ens när de inte syns i bild. Inte direkt optimalt för döva, men däremot behagligt för oss hörande som behöver ha på textning då det som vanligt är långt ifrån oproblematiskt att uppfatta vad som sägs i svenska filmer. När man matar in DVD-skivan visas en distributörsjingel, och därefter visas en slags kombinerad språkvals- och huvudmeny. Här finns möjlighet att spela filmen utan text samt de fyra textningsalternativen som erbjuds. När man valt någon av dessa visas varningstexter på valt språk, och därefter börjar filmen att spelas upp direkt. Det medför att det inte finns någon scenvalsmeny, vilket kan upplevas som en nackdel. Tyvärr finns inget som helst extramaterial, vilket är beklagligt. Då alla filmer i serien enligt uppgift gjorts i samarbete med polisen, och med omfattande research för att bli så realistisk som möjligt, så känns det mycket tråkigt att vi inte får se mer om detta omfattande förarbete. Märkligt nog anger sluttexterna till filmen också producent för en "bakomfilm", fast någon sådan finns inte att tillgå.

Sammanfattningsvis har hela Johan Falk-serien varit sevärda och mer eller mindre intressanta, och trots att de gjorts med låg budget har de varit förvånansvärt välgjorda och känts autentiska. Men ingen av filmerna har samtidigt lämnat något bestående intryck, och jag tror inte att jag lär komma ihåg någon av dem på längre sikt. Kort sagt en trevlig underhållning för stunden, men inte mycket mer än det. Ingen av filmerna håller att ses om, men om man missat TV-visningarna är filmerna trots allt värda att hyra på DVD. Då denna sista film är en av de bästa, så känns det lite tråkigt att åtminstone den här omgången av Johan Falk är över, och det är absolut vissa rollfigurer som jag kommer att sakna. Därför skulle jag inte tacka nej till fler omgångar av Johan Falk, men samtidigt bör detta ske med försiktighet så att inte konceptet hinner mjölkas ur lika mycket som redan skett med Wallander och Beck. I dagsläget förblir detta dock spekulationer, då jag inte hittat något som tyder på att det skulle vara fler filmer på gång just nu.

Recensionen skriven: 8 april 2010
Senast uppdaterad: 9 april 2010

Recensionen har lästs 4834 gånger av 3052 personer, sedan den 8 april 2010