Peter Kroon - Fredrik Dolk Roger Nordh (Sophies exman) - Jonas Sjöqvist
Avram Khan - Shebly Niavarani Erik Berg (journalisten) - Frederik Nilsson
Ali Mahmoud Hansson - Mahmut Suvakci Ibrahim Atta - Mohammed Assir
Victor Eriksen - Anders Gustavsson Anders Brandelius - Douglas Johansson
Ove Wagner - Johan Karlberg Christian Wagner - Rasmus Lindgren
Hanna Panza - Malin Morgan Arkivarie - Anders Lönnbro

Den svenska regissören Anders Nilsson började sin karriär som filmklippare och filmfotograf under 1980-talet. Efter en tids uppehåll slog han igenom 1999 som regissör och manusförfattare på egen hand, genom den framgångsrika thrillern Noll tolerans. Där fick vi första gången lära känna kriminalkommissarien Johan Falk, som 2009 fick en egen serie med sex nyproducerade filmer; varav de flesta släpptes direkt på DVD. Efter några års uppehåll är det nu dags för en andra säsong med Johan Falk, bestående av sex nyproducerade filmer. Fem av dessa släpptes direkt på DVD och Blu-Ray, men den sista filmen i omgången har nu gått upp på biografer. I Johan Falk - Kodnamn Lisa har Anders Nilsson skrivit manus tillsammans med Viking Johansson, och den här gången står Charlotte Brändström för regi. Fortfarande kretsar handlingen kring enheten GSI; gruppen för särskilda insatser inom Länskriminalen i Göteborg. Det är en polisavdelning som finns på riktigt, och som specialiserar sig på grov organiserad brottslighet.

Frank Wagner, hans sambo Marie och deras son Calle har gjort sig klara för att lämna Göteborg, och resa tillbaka till Frankrike. Alla pengar Frank lyckats spara ihop finns på köksbordet, och de ska sova en sista natt i lägenheten. Men allt går inte som planerat, då ryska beväpnade män plötsligt bryter sig in i deras lägenhet och skjuter vilt omkring sig. Frank dödar en av dem, och därefter lyckas han, Marie och Calle nätt och jämnt fly från lägenheten med livet i behåll. Han har ingen annanstans att ta vägen än till Johan Falk, men efter händelserna i den förra filmen har Johan sagt upp sig från Göteborgspolisen. Han får lov att hjälpa till som privatperson, och snart står det klart att identiteten bakom kodnamnet Lisa har avslöjats och att hela den undre världen vet att Frank är informatör. Då får han både sitt gamla kriminella gäng och ryska maffian efter sig...

Alla filmer med Johan Falk har varit sevärda, men hållit en ganska ojämn nivå och av filmerna i den här andra omgången är det bara den tredje och fjärde och femte som varit särskilt mycket att hurra för. Efter den i mina ögon ganska lyckade Johan Falk - Organizatsija Karayan blev Barninfiltratören något sämre men ändå ganska bra. Men glädjande nog är den sista filmen Kodnamn Lisa den i särklass bästa av båda omgångarna. Upplägget har delvis ändrats, i och med att det nu handlar mer om riskerna för infiltratörer än något traditionellt polisarbete. Det är inte längre en renodlad kriminalare/deckare, utan snarare en actionthriller där det inte längre är något vanligt kriminalfall som ska lösas.

Det är fascinerande och intressant, och filmen tar upp viktiga ämnen värda att uppmärksammas. Det är överlag trovärdigt och engagerande, och det märks att mer tid än vanligt lagts på manuset. Det är också en riktigt spännande film, som har ett föredömligt intensivt tempo där det händer något hela tiden. Det är fartfyllt, spännande och intressant. Intresset hålls vid liv hela tiden, och tempot är högt. Det är fängslande, fascinerande och bitvis även berörande. Jag uppskattar också att filmen åtminstone delvis är verklighetsbaserad, vilket förhöjer helhetsintrycket en del.

Dock förekommer en del mer eller mindre stereotypa och klichéartade rollfigurer, och det är främst de största rollerna som verkligen övertygar. Det förekommer också vissa logiska luckor och trovärdighetsproblem, och jag undrar fortfarande varför Frank och Marie överhuvudtaget kommit tillbaka till Sverige för, efter att de under runt hälften av den andra säsongens filmer bott i Frankrike. Det förekommer också en del stolpig och måttligt trovärdig dialog, och det är beklagligt att man inte kunnat satsa mer energi på att få till naturlig dialog.

Genom den spännande och intensiva stilen finns det inte lika mycket utrymme till personbeskrivningar och karaktärsutveckling, men flera av poliserna får vi i alla fall lära känna på ett fullt godtagbart sätt. Sophie har tyvärr inte fått lika många nyanser som i Alla råns moder, och hon lyser med sin frånvaro under merparten av filmen. Det är tråkigt, då hon alltid varit den mest intressanta av poliserna. Johan Falk har blivit hyfsat mångbottnad, och känns lite mer personlig än tidigare. Helén och Nina får tyvärr mindre än vanligt att arbeta med, och i synnerhet den sistnämnda lyser nästan helt med sin frånvaro. Det är trevligt att få återse Frank Wagner igen, och han hinner få ganska många nyanser under den här filmen; för här är det återigen han som främst står i centrum.

Fotot är fullt funktionellt, men några alltför vackra vyer eller något originellt bildspråk erbjuds inte. Men det känns ändå lite mer påkostat än de filmerna som producerats direkt för DVD, och det här fungerar ganska väl. Skådespelarinsatserna är helt okej, och Jakob Eklund gör en stabil insats som Johan Falk, även om han bitvis fortfarande spelar något stelt och onaturligt. Meliz Karlge är mycket bra som Sophie, men får tyvärr inte mycket att arbeta med i den här filmen. Jens Hultén är bra som Seth, och gör en stabil men samtidigt inte alltför märkvärdig rollprestation. Det största problemet med rollbesättningen är fortfarande Mikael Tornving som Patrik. Det är omöjligt att ta honom på allvar i den här rollen, och han känns alltför malplacerad och nästan helt utan inlevelse. Hur exakt han kunnat få en sådan här roll är bortom mitt förstånd. Även en del av de andra poliserna och vissa av de kriminella personerna spelar inte alltför bra, och framförallt stör jag mig på Alexander Karim som Niklas - någon som tidigare spelat helt okej, men som här och i den förra filmen känts lite mer stel och konstlad. Joel Kinnaman är som vanligt mycket bra, och här får han äntligen lite mer att arbeta med. Ruth Vega Fernandez är också mycket bra som Marie. Det är en ganska stor nivåskillnad mellan de bästa och de sämsta skådespelarna, vilket delvis kan vara en ännu större nackdel än filmer där alla är mediokra, men det är i alla fall bara några få som är rent dåliga.

Johan Falk - Kodnamn Lisa är en bra och underhållande film, med en intressant story och ett föredömligt tempo. Det blir aldrig segt eller tråkigt, och jag uppskattar den intressanta frågeställningen och tematiken kring hur polisen behandlar infiltratörer och före detta dito. Det är berörande, engagerande och riktigt spännande; men dock med lite väl stereotypa rollfigurer och vissa logiska luckor. Det här är utan tvekan den bästa av de 12 filmerna i denna och den förra säsongen av Johan Falk, och är väl värd att se. Men det är givetvis en fördel att ha sett de tidigare filmerna i serien, och det känns även ytterst tveksamt om en film som denna ger så mycket att se på bio. Visst är den bra, men de allra flesta kan nog vänta tills den kommer ut på DVD. Betygsmässigt når filmen upp till en sjua, och för att vara en svensk kriminalare är det ovanligt bra. Under sluttexterna visas för övrigt en mycket intressant intervju med den verkliga personen som Frank Wagner är baserad på, och den får man inte missa.

Recensionen skriven: 14 mars 2013
Senast uppdaterad: 15 mars 2013

Recensionen har lästs 4745 gånger av 3061 personer, sedan den 14 mars 2013