Regi: Brad Peyton
Manusförfattare: Brian Gunn & Mark Gunn, löst baserad på en roman av Jules Verne
Svensk distributör: Twentieth Century Fox (Sweden) AB
Sean - Josh Hutcherson Hank - Dwayne Johnson
Kailani - Vanessa Anne Hudgens Gabato - Luis Guzmán
Alexander - Michael Caine Liz - Kristin Davis

Den franska författaren Jules Verne (1828 - 1905) ansågs av många ligga före sin tid, och gav ut ett flertal prisbelönade romaner. Huvudsakligen skrev han science-fiction, men lyckades i vissa böcker att förutspå 1900-talsfenomen långt innan de hände. I Sverige är han i dagens läge troligen främst känd genom En världsomsegling under havet, Jorden runt på 80 dagar och Till jordens medelpunkt. Den sistnämnda romanen från 1864 låg till grund för en av de allra första spelfilmerna gjorda med den nuvarande 3D-tekniken; Resan till jordens medelpunkt. Där fick vi följa med Trevor på äventyr till jordens medelpunkt tillsammans med hans brorson Sean. Nu är det dags för en fristående uppföljare, och Journey to the Mysterious Island bygger löst på en av Jules Vernes mindre kända romaner; Den hemlighetsfulla ön från 1874. Föregångaren visades i och med den då väldigt nya 3D-tekniken bara på bio i några få städer i Sverige, men den fristående uppföljaren går upp i större skala.

Sean har nu kommit upp i sena tonåren, och bor tillsammans med sin mamma Liz och hennes nya man Hank; en man som Sean dock inte är alltför förtjust i. En dag får Sean tag i ett kodat meddelande, som han misstänker att hans sedan länge försvunna farfar ligger bakom. Med lite hjälp av Hank lyckas Sean att avkoda meddelandet, som utifrån referenser till tre klassiska romaner (Den hemlighetsfulla ön, Skattkammarön och Gullivers resor) ska tala om platsen för den hemlighetsfulla ön. Varken Hank eller Liz tror på att ön verkligen existerar i verkligheten eller att Seans farfar ligger bakom meddelandet, men Hank går ändå med på att följa Sean till resan i närheten av ön Palau. De flesta på Palau vill inte ens tänka tanken på att följa Sean och Hank ut till en ö som inte finns med på någon karta i världen, men den måttligt framgångsrika helikopterpiloten Gabato erbjuder sig att mot betalning flyga dem till den plats dör ön ska finnas. Hans tonårsdotter Kailani, som Sean genast blir attraherad av, följer med. De flyger rakt in i en orkan, och vaknar upp på precis den mystiska ö som Jules Verne skrev om; en ö som inte visar sig vara fullt på påhittad som Hank hade räknat med. Snart hittar de också åt Seans försvunna farfar, men hur ska de kunna ta sig ifrån ön när helikoptern är kvaddad och ön dessutom håller på att sjunka...?

Till skillnad från de flesta andra recensenter uppskattade jag faktiskt Resan till jordens medelpunkt 2008, som visserligen hade sina brister men som underhöll med en hel del charm och spänning. Därför hade jag ganska höga förväntningar inför Journey to the Mysterious Island, och glädjande nog är den här filmen rentav lite bättre än föregångaren. Det är en relativt fristående film, där Sean är den enda kopplingen till föregångaren och handlingen är helt ny. Det är en intressant story, och jag uppskattar de många smarta litterära referenserna till inte bara Jules Vernes böcker utan även andra klassiska romaner. Det är genomtänkt och finurligt, och det mesta är gjort med glimten i ögat.

Trots en minst sagt tillspetsad fantasifull historia känns det mesta förhållandevis trovärdigt, och filmen engagerar från början till slut. Jag uppskattar också att det finns en del humor, och man får skratta en del samtidigt som filmen hela tiden fängslar och fascinerar. Det finns också en hel del charm, och det är en trevlig och underhållande film med ett lagom högt tempo. Här finns inga lugna stunder, utan det händer något hela tiden. Därför går tiden väldigt snabbt, och jag tittade inte på klockan en enda gång under filmens gång.

Personbeskrivningarna håller dock en lite ojämn nivå. Sean och till viss del även Hank har blivit mångbottnade och nyanserade rollfigurer, och jag uppskattar också Kailani som visserligen inte får något jättestort djup men som känns äkta och nyanserad. Relationen mellan Kailani och Sean förhöjer också helhetsintrycket, och jag uppskattar verkligen filmens lågmälda romantiska underton som aldrig tar överhanden men som bidrar till en fin stämning och en otrolig charm. Hennes pappa Gabato förblir däremot lite väl stereotyp, och finns antagligen mest med för att lätta upp stämningen utan vare sig djup eller nyanser. Seans farfar Alexander placerar sig någonstans mitt emellan - han får inget större djup, men fyller sin funktion och har en viss charm.

Någon alltför djupsint film är Journey to the Mysterious Island inte, men den har ett vettigt budskap och fler nyanser än vad som brukar vara brukligt för genren. Till skillnad från Resan till jordens medelpunkt handlar det här sällan om häftiga effekter, utan handlingen känns mer genomarbetad utan att gå över till effektsökeri. Förmodligen beror det på att föregångaren kom under en tidsperiod då modern 3D var helt nytt på biografer, och man därför kunde satsa på 3D-effekter i första hand utan lika stort fokus på handlingen; något som knappast skulle fungera i dagens läge då var och varannan film är i 3D. Dock är det fortfarande ganska förutsägbart, fast å andra sidan kan väl detsamma sägas om 90% av alla filmer. Det förekommer också ett par lite osmakliga humoristiska element, som jag har lite svårt för och gärna hade varit utan.

Filmen är välgjord, med ett snyggt foto och ett effektivt bildspråk. Specialeffekterna imponerar och ser levande ut på ett förvånansvärt lyckat sätt, och där datoranimationen har vävts ihop med de filmade scenerna på ett nästan helt sömlöst sätt. I 3D borde filmen vara något i hästväg, då ett antal scener är riktigt häftiga även i 2D. Tyvärr visas dock inte filmen i 3D-version i Skellefteå, och därför har jag inte kunnat se den versionen. Skådespelarinsatserna är överlag bra, och Josh Hutcherson är mycket bra som Sean. Han är minst lika bra nu som när han 15 år gammal medverkade i föregångaren, och det är intressant att se utvecklingen. Vanessa Hudgens är som vanligt lysande - hon spelar mycket övertygande och trovärdigt, och gör allt som går och lite till av den här rollfiguren. Hon och Josh har dessutom en stark och övertygande personkemi. Michael Caine gör en stabil och god insats som Alexander. Jag blev tyvärr inte lika förtjust i Dwayne Johnson, som i vanlig ordning gör en lite väl stel rolltolkning och som med sina väldigt få ansiktsuttryck ibland förtar en del av poängen. Luis Guzmán är överlag bra, men har lite för ofta en tendens att spela över; något som visserligen delvis också beror på rollfiguren, men som en mer nyansrik skådespelare borde ha kunnat klara av på ett bättre sätt. Kristin Davis är bra i de mycket fåtal scener hon medverkar i, även om hon tyvärr ersätter skådespelerskan Jane Wheeler som gjorde samma rollfigur i den första filmen. Särskilt många fler personer än så förekommer inte i filmen.

Journey to the Mysterious Island är en underhållande, berörande, charmig, spännande och smårolig film. Något alltför stort djup erbjuds visserligen inte, men filmen fängslar och håller intresset vid liv hela tiden. Det kompenserar åtminstone delvis för den relativt förutsägbara storyn, enstaka trovärdighetsproblemen och det begränsade persongalleriet där majoriteten av filmen bara består av fem personer. Alltför originellt är det inte, men samtidigt är det sällsynt med filmer som fungerar så bra för både barn, ungdomar och vuxna som denna film trots allt gör. Därför anser jag att filmen trots allt förtjänar en stark sjua, och den är absolut sevärd för de allra flesta.

Recensionen skriven: 1 mars 2012
Senast uppdaterad: 2 mars 2012

Recensionen har lästs 4412 gånger av 2540 personer, sedan den 1 mars 2012