Tack till Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Simone Beck - Linda Emond Louisette Bertholle - Helen Carey
Sarah - Mary Lynn Rajskub Dorothy McWilliams - Jane Lynch
Madame Brassart - Joan Juliet Buck Emestine - Crystal Noelle
Irma Rombauer - Frances Sternhagen Regina - Casey Wilson
Middagsgäst - Felicity Jones

Meryl Streep

Nuförtiden är det vardagsmat med TV-kockar och matlagningsprogram i alla tänkbara former på TV. Men långt innan Tina Nordström och Gordon Ramsay var aktuella var amerikanska Julia Child (1912 - 2004) etablerad som en av de allra första TV-kockarna. Hon specialiserade sig på fransk matlagningskonst, gav ut tjocka kokböcker som än idag är aktuella och drev ett mycket framgångsrikt direktsänt matlagningsprogram i amerikansk TV mellan 1963 och 1973. TV-programmet gick under namnet "The French Chef" (Den franska kocken); trots att hon inte var fransk och heller inte var professionellt utbildad kock. Julia Child anses ha förändrat amerikaners syn på matlagning, och hennes olika TV-program visas i repris än idag på en del håll i USA, fastän hon i Sverige alltid varit förhållandevis okänd. I Julie & Julia, som nu släppts på DVD, kombineras hennes livshistoria med Julie Powells omtalade matlagningsblogg från 2002, och bakom både regi och manus står mångfaldigt prisbelönade Nora Ephron som annars mestadels arbetat med romantiska komedier och är mest känd för När Harry träffade Sally och Sömnlös i Seattle.

I centrum står 30-åriga Julie Powell, som efter att ha flyttat med sin man till en liten och måttligt charmig lägenhet ovanför en pizzeria i New York-stadsdelen Queens börjar jobba på försäkringsbolag, och blir alltmer deprimerad över tillvaron och det allt annat än roliga jobbet. Hon har börjat på att skriva en roman, men har aldrig lyckats att fullfölja planerna. I ett desperat försök att komma på rätt köl igen hittar hon på ett mastodontprojekt; hon ska tillaga samtliga 524 maträtter som togs upp i Julia Childs klassiska kokbok Det goda franska köket från 1961. För att hon inte ska få en chans att backa ur igen sätter hon en deadline på att klara av allting på ett år, vilket tillsammans med ett heltidsjobb är en allt annat än lätt syssla som också börjar tära på äktenskapet. Hon underrättar hela världen om hennes framgångar med en blogg på Internet. Parallellt med hennes historia får vi följa Julia Child från slutet av 1940-talet och framåt, då hon efter att inte kunnat någonting lär sig matlagning från scratch och börjar arbeta med två franska kvinnor i deras långsamma process att ge ut en fransk kokbok på engelska. Det blir ett tufft arbete, som heller inte förenklas av att hennes man arbetar som ambassadör och därför tvingas flytta runt hela världen då och då.

I Sverige är det sannolikt inte många som känner till Julia Child, vilket definitivt är en nackdel för en film som denna. Men Julie & Julia är utan tvekan en intressant och bra film, som tar upp två fascinerande sanna historier på ett lyckat sätt. Var och en för sig vore dessa båda kvinnors öden inte mycket att hurra för i en filmatisering, och det skulle bli både tunt och tråkigt. Men det har blivit en lyckad kombination, och genom att följa både Julie i nästan nutid (2002) och Julia under 1950-talet får vi en sammanhängande bild som fungerar bra som kontrast och passar ihop på ett sällsynt lyckat sätt. Det är ett udda begrepp att göra en film där de två huvudrollerna aldrig träffar varann utan utspelas i helt olika tidsperioder, men det fungerar förvånansvärt väl i det här fallet. Genom de stora tidskontrasterna blir det heller aldrig rörigt, utan man hänger tydligt med när vi får följa respektive person. Både Julie och Julia har blivit mångbottnade och nyanserade rollfigurer, som vi får lära känna på ett mycket lyckat sätt. Deras respektive män är inte riktigt lika mångbottnade, men fyller i alla fall sin funktion och har blivit någorlunda nyanserade. De övriga rollfigurerna är ganska endimensionella, men en del uppvisar åtminstone vissa nyanser. Därmed hålls intresset vid liv hela tiden, trots ett förhållandevis tunt ämne.

En ovanlig detalj med filmen är att den inte följer traditionella dramaturgiska regler. Här finns nämligen inga egentliga konflikter, inga antagonister och heller inga oväntade överraskningar. Allt är förutsägbart, och hur allting ska sluta är ganska givet från första början. Här finns inga direkta vändningar och ingenting som överraskar. Därför kommer filmen inte att passa alla, och för somliga är det oundvikligt att den kommer att ses som olidligt tråkig. Men jag tyckte att filmen trots allt förblev intressant, engagerande och vid vissa tillfällen också berörande. Det faktum att den är verklighetsbaserad hjälper också till att höja helhetsintrycket, och man blir absolut nyfiken av att lära sig mer om de verkliga personerna. Trots att filmen officiellt kategoriserats som en komedi, så är det inte särskilt roligt. Det här är istället till största delen ett ganska seriöst drama, även om viss humor förekommer och det blir småroligt då och då. Jag skrattade vid en del tillfällen, men jag hade önskat lite mer humor, vilket hade hjälpt mot den ganska tunna handlingen. Ser man filmen i förhoppningen att det är en komedi så lär man därför bli besviken.

Men det största problemet med Julie & Julia är istället att den blivit lite för lång. Visserligen är det en lång tidsperiod som ska tas upp i Julia Childs liv, men då filmen till största delen handlar om matlagning är en speltid på ganska precis två timmar i längsta laget. Det vore önskvärt om filmen kunde kortas ner med 10 - 15 minuter, för att få ett lite högre och effektivare tempo. Jag tror heller inte att en sådan nedkortning skulle påverka handlingen nämnvärt, för trots allt finns en del onödiga scener som egentligen inte behövs för själva handlingen. Filmen är välgjord med snyggt foto, ett starkt bildspråk och en effektiv korsklippning. Med smidig användning av översiktsbilder samt olika färgskalor och musik förstår man snabbt vad som är nutid respektive dåtid (d.v.s. vilken av kvinnorna vi får följa), och det blir aldrig rörigt.

Skådespelarinsatserna är bra, där Amy Adams utan tvekan står för den starkaste insatsen som Julie. Hon spelar övertygande och trovärdigt, och förblir hela tiden så mänsklig att man lätt kan identifiera sig med henne. Meryl Streep gör i grund och botten en bra insats som Julia Child, och hon är riktigt lik den riktiga personen. Problemet är att hon ibland balanserar på gränsen till överspel, något jag aldrig tidigare märkt från henne. Det blir också lite påfrestande att höra henne prata med tillgjord röst hela tiden, och det känns som att hon till varje pris försöker att imitera den verkliga personen. Det här beror visserligen på att Julia Child som sådan var så här och hade en snarlik röst, men det vore mer passande om hon hade spelats av någon mer okänd skådis som kunnat efterlikna originalet utan att behöva göra till sig lika mycket. Då tror jag också att överspelet hade kunnat minskas avsevärt. Det känns helt enkelt lite konstlat periodvis, även om man vänjer sig efter ett tag. Varför Meryl Streep blev nominerad till en Oscar för just den här rollen i år är därför bortom mitt förstånd. I övrigt är det bra skådisar som fyller sin funktion, även om de flesta inte sticker ut nämnvärt. Bäst i den övriga ensemblen är Mary Lynn Rajskub, mest känd som Chloe i den långkörande TV-serien 24, som än en gång bevisar att hon är en utmärkt skådis som klarar av de flesta rollfigurer utan problem.

Sammanfattningsvis är Julie & Julia en trevlig och underhållande film, som tar upp intressanta ämnen men som tyvärr blivit lite för lång för sitt eget bästa. Målgruppen är också förhållandevis smal, för om man inte tycker om långsamma filmer utan överraskningar, så väntar säkerligen en ganska tråkig stund. För oss andra är det i alla fall en riktigt bra och underhållande film, som åtminstone är värd att hyra på DVD, och mitt betyg blir därför en stark sjua.

Som extramaterial hittar vi ett kommentatorspår till filmen med regissören och manusförfattaren Nora Ephron. Det är ganska intressant och vi får veta en del matnyttigt, men spåret behöll åtminstone inte mitt intresse under hela tiden. Därefter hittar vi en bakom kulisserna-dokumentär, som bl.a. innehåller intervjuer med många inblandade. Det är ganska intressant och förhållandevis heltäckande. Det är också mycket trevligt att vi får se den riktiga Julie Powell i inslaget, för att därmed kunna jämföra med Amy Adams rolltolkning i filmen. Slutligen finns även ett flertal trailers, individuellt valbara från en meny. Där tar det roliga slut, men fastän jag gärna hade önskat lite mer (exempelvis bortklippta scener eller varför inte något avsnitt av just "The French Chef" för jämförelse), så är jag ganska nöjd med det här. Extramaterialet har tyvärr ingen svensk text, men däremot finns engelsk text till allting, vilket i alla fall är betydligt bättre än ingenting.

Amy Adams & Chris Messina

Recensionen skriven: 9 oktober 2009
Senast uppdaterad: 27 februari 2010