Tack till 20th Century Fox Home Entertainment för recensionsexemplaret
Juno - Ellen Page Paulie - Michael Cera
Vanessa - Jennifer Garner Mark - Jason Bateman
Bren MacGuff - Allison Janney Mac MacGuff - J.K. Simmons
Leah - Olivia Thirlby Gerta Rauss - Eileen Pedde
Rollo - Rainn Wilson Steve - Daniel Clark
Paulies mamma - Darla Vandenbossche Ultraljudstekniker - Kaaren de Zilva

Det händer inte särskilt ofta att en film älskas av både recensenter och vanligt folk, men då och då händer det trots allt. Ett exempel är regissören Jason Reitmans senaste film, som hittills blivit mest känd för filmen Thank You for Smoking, Juno. Den blev ganska oväntat mångfaldigt nominerad till Oscarsgalan i år, för bästa film, bästa regi, bästa originalmanus och bästa kvinnliga huvudroll. I slutändan vann den dock "bara" en Oscar, för manuset skrivet av den f.d. strippan Diablo Cody (som är ett slags artistnamn - hon heter egentligen Brooke Busey), som här gör sin långfilmsdebut som manusförfattare. Här kretsar handlingen kring den 16-åriga tjejen Juno, som bor i Minnesota med sin pappa och styvmamma. Hon är en annorlunda tonåring, med ett udda sinne för humor, som inte bryr sig om vad andra tycker. Hela hennes tillvaro förändras när hon och bästa kompisen Bleaker råkar hamna i säng tillsammans (om man nu kan kalla det för det, när det i själva verket är en soffa...), och Juno blir gravid. Hon inser snabbt att hon knappast är världens lämpligaste förälder, men har inte mage att genomföra den abort hon ursprungligen planerat. Istället bestämmer hon sig för att adoptera bort barnet, redan innan det blivit fött, och börjar leta efter lämpliga föräldrar i lokaltidningens annonser. Hon hittar så småningom det rika gifta paret Vanessa och Mark Loring, som verkar lämpliga. Allt eftersom graviditeten fortlöper, så börjar hon umgås med dem alltmer.

Storyn kanske inte låter som särskilt mycket att hurra för, och heller inte som tillräckligt att bygga upp en hel film runt. Men skenet bedrar rejält, för det här är onekligen en oerhört lyckad film. Den är både rolig, charmig och gripande; och lyckas på ett skickligt sätt att både hinna med humor och allvar. Det är imponerande att kunna göra en film kring ett så allvarligt ämne som tonårsgraviditeter, och ändå få med så mycket humor och värme. Det är också glädjande att för en gångs skull se en film om detta ämne, som inte moraliserar och kommer med ständiga pekpinnar - något som inte minst är vanligt vid de TV-filmer som producerats om tonårsgraviditeter - utan faktiskt kan visa ämnet från alla sidor. Manuset är onekligen ett av de starkaste korten, och det märks att Diablo Cody lagt ner mycket tid. Dialogen är mycket rapp och smart, och fullständigt kryllar av roliga one-liners. Därför hålls också intresset vid liv, trots att det egentligen inte händer så mycket under filmen. Filmen har också en smart blandning mellan drama och komedi, och hinner med både allvar på ett lättsamt sätt och humor. Rollfigurerna är också ovanligt mångbottnade och nyanserade, och vi får lära känna de allra flesta ganska väl. Här finns inte en enda av de platta rollfigurer och stereotyper, som annars ofta brukar genomspegla filmer av den här sorten. Filmen känns också mycket äkta och realistisk, och i stort sett allting är trovärdigt. Hade det inte varit för att en del av skådisarna är så kända, så hade jag rentav kunnat glömma bort att det faktiskt är en film... Skådespelarinsatserna är utmärkta, och i synnerhet kanadensiska Ellen Page är fullständigt strålande i huvudrollen. Jag har varit mycket imponerad av henne ända sedan Hard Candy 2005, och här visar hon än en gång att hon är en av de bästa skådisar som finns i världen, och klarar med lätthet av att hålla uppe en hel film nästan på egen hand. Hon har dessutom perfekt komisk tajming. Hade det funnits någon rättvisa i världen, så borde hon definitivt ha vunnit den Oscar för bästa kvinnliga huvudroll som hon blev nominerad för. Även Jennifer Garner (mest känd från huvudrollen i TV-serien Alias) som den presumtiva adoptivmamman och Allison Janney som Junos styvmamma kommer inte långt därefter, och ärligt talat finns det inte en enda misslyckad skådespelare i hela filmen. Det svåraste är faktiskt att hitta någonting att klaga på, då man blir så imponerad av allting. Det jag möjligen kan anmärka på är att komedidelen håller en lite varierande klass, och ibland blir det ganska långt mellan skratten. Några stora gapskratt väntar oss inte heller, åtminstone inte i större utsträckning, även om det är småroligt under nästan hela filmen. Det gör inte så mycket, då filmen fungerar utmärkt även som drama. Men jag hade trots allt gärna sett lite mer humor och mer stora skratt, och jag tror att filmen hade kunnat bli ännu bättre då. Men någon stor brist är det inte, och det här är trots allt en av de bästa filmer som producerats i världen de senaste åren. Trots att jag såg filmen på bio ett par veckor efter premiären, hade jag också fullt utbyte av att redan nu se om filmen på DVD. Jag är också övertygad om att filmen håller att ses om flera gånger till, och det talar liksom sitt tydliga språk. Det här är en av fåtalet filmer, som jag känner att jag vill se om igen innan ett år har gått - något jag vanligtvis brukar se som en minimitid mellan flera tittningar av samma film. Helt enkelt en film som alla måste se, oavsett smak och ålder, och som utan tvekan är värd att köpa på DVD till fullpris. Det är en upplevelse, som inte helt kan beskrivas med ord, och inte liknar något vi tidigare sett. Att filmen sedan inte vann Oscarn för bästa film är för mig ett ofattbart mysterium. Jag har visserligen "bara" sett fyra av de fem filmerna som nominerades i den klassen, men för mig råder det ingen som helst tvekan om att Juno borde ha vunnit - vinnaren No Country for Old Men kommer inte alls upp i närheten av samma kvalitet och klass.

DVD-utgåvan kommer från 20th Century Fox, och erbjuder bild i anamorfisk Widescreen i formatet 1,85:1, vilket på ren svenska innebär minimala svarta fält på en Widescreen-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1 på engelska. Därutöver finns även ljudspår med syntolkning på engelska för synskadade. I engelskspråkiga länder är det säkerligen uppskattat, men i Sverige är efterfrågan troligen mindre, i och med att det kräver goda kunskaper i det engelska språket. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade. Vanlig engelsk text finns tyvärr inte, och heller inte svensk text för hörselskadade, men jag är tacksam för den engelska dövtextningen i alla fall. När man matar in DVD-skivan, möts man av den eviga anti-piratpropaganda, som distributörerna tycks älska och resten av världen inte tål att se. Irriterande, och jag undrar när distributörerna ska lära sig att sådan propaganda i praktiken hellre lär få motsatt effekt, i och med att man i praktiken får en bättre produkt om man införskaffar filmen via mindre lagliga metoder... Det blir dock mindre irriterande än vanligt här, då det för en gångs skull går att hoppa förbi genom att gå till nästa kapitel. Därefter visas varningstexter i fem sekunder (som inte går att hoppa förbi), som följs av distributörsjingel. Slutligen kommer vi till huvudmenyn, som är snygg och stilren, men tyvärr bara finns på engelska. Då skivan inte inleds med någon språkvalsmeny, så innebär det att filmen som standard visas på engelska utan text, om man inte går in i menyerna och väljer språk. Till råga på allt, så innehåller språkinställningsmenyn bara engelska som språk, och vill man välja svenska måste man först välja "More" - inte helt enkelt, om man inte behärskar engelska. Ytterligare ett irritationsmoment uppstår när man sett klart filmen. Då visas nämligen varningstexter för alla fem språk som filmen är textad på, med 10 sekunder per språk. Ska det verkligen vara så svårt att bara visa varningstexter på det språk man faktiskt valt textning på, eller engelska om man sett filmen utan text...? Den här gången blir det dock inte lika irriterande som vanligt, då varningstexterna faktiskt går att hoppa förbi - antingen en i taget genom att gå till nästa kapitel, eller samtliga genom att trycka på DVD-spelarens menyknapp.

Recensionen skriven: 12 juni 2008
Senast uppdaterad: 13 juni 2008

Recensionen har lästs 4042 gånger av 2275 personer, sedan den 12 juni 2008