Tack till Scanbox Vision för recensionsexemplaret
Loubna/Esmeralda - Hafsia Herzi Mor Gevär - Biyouna
Rachida - Sabrina Ouazani Karim - Karim Leklou
Hussein - Mohamed Majd Imamen - Mohamed Tsouli
Khadija - Amal Chakir Yasmina - Nadia Zaoui
Nawale - Amina Boussaif Sofiane - Malek Akhmiss
Mohamed - Saad Tsouli Karima - Farida Bouaazaoui

I en gammaldags by någonstans i Nordafrika eller Arabien (jag vet att det låter luddigt, men just så står det i prologen...) finns varken elektricitet eller vatten. I det ökentorra landskapet har byns kvinnor i generationer fått bära ner vatten från en källa uppe i bergen ned till byn. Det är en lång och jobbig väg att gå, längs en snårig och stenig stig. Men männen i byn tycker inte det finns något större behov av att faktiskt få en vattenledning till den lilla byn - det är ju kvinnornas jobb att hämta vattnet, och utan det skulle dem få för mycket frihet och kanske rentav vilja lära sig läsa och skriva... Men när en gravid kvinna ramlar på vägen hem från vattenkällan och får missfall - en av alldeles för många missfall på grund av den livsfarliga vägen mellan byn och berget - får den unga kvinnan Leila nog. Hon lyckas att uppmuntra alla kvinnorna i byn att protestera i form av en gammal hederlig kärleks- och sexstrejk - ingen intimitet med någon förrän de antingen får en vattenledning till byn eller att männen börjar hämta vattnet själv. Hennes man Sami försöker att uppmuntra henne (åtminstone i smyg), men byns äldre män uppskattar inte alls tilltaget.

Handlingen låter kanske inte alltför upphetsande, och heller inte originell, men Källan är en bättre film än vad det låter som. Det är ett viktigt och intressant ämne som uppmärksammas, och det har skildrats på ett förhållandevis realistiskt och finkänsligt sätt. Det är engagerande, underhållande och riktigt berörande. Det är en lågmäld och stillsam film, med en ganska tunn handling men som hela tiden håller intresset vid liv. Samtidigt är det småroligt, och det finns en del humor där man ibland får skratta lite grand medan skrattet vid andra tillfällen mer fastnar i halsen.

Filmen tar upp intressanta ämnen och budskap kring bland annat kvinnors rättigheter och jämställdhet, och både budskapet och storyn är betydligt mer allmängiltigt än vad man först kan få intrycket av. Just det här problemet med vattenkällor lär inte finnas i Sverige, eller ens i de flesta länder i västvärlden, men grundstoryn och tematiken som sådan är allmängiltiga som uppstår överallt. Det är lätt att relatera till även mer närbelägna problem, och jag uppskattar verkligen de intressanta ämnena som skildras.

Jag uppskattar också att handlingen skildras på ett finstämt och lågmält sätt, helt utan övertydlighet. Det är tydligt att regissören står på kvinnornas sida, men båda sidor har ändå skildrats på ett öppet och realistiskt sätt utan att alltför tydligt ta ställning. Det gör att filmen fått en fin balans med lagom många nyanser. Det är berörande, fängslande, intressant och tyvärr ett alltid lika aktuellt ämne. Vid några tillfällen är det svårt att hålla tårarna borta, samtidigt som man vid andra tillfällen skrattar högt och blir allmänt underhållen. Det är charmigt och trevligt samtidigt som det allvarliga och viktiga budskapet kommer fram på ett imponerande sätt.

Samtidigt kan man dock inte förneka att handlingen är i tunnaste laget, och två timmar är lite väl långt för en förvisso allmängiltig men också ganska enkel historia. Det är riktigt intressant, men ibland står filmen och stampar på samma ställe lite för länge och det börjar upplevas en smula repetitivt och utdraget. Trots intressanta människoöden blir det helt enkelt lite för tunt när så pass mycket ska kretsa kring sexstrejken, som förstås inte kan skildras på så jättemånga olika sätt. Därför hade filmen vunnit på att kortas ner en smula, så att det mer utdragna mittenpartiet kunnat kortas ner och filmen fortare kommit till sak. Det hade inte behövts särskilt mycket. och med bara 10 - 15 minuter kortare speltid hade filmen förmodligen upplevts markant bättre.

Dessutom lider Källan av vissa problem med balansen mellan allvar och humor. Det blir lite väl tvära kast, då filmen går från våldtäkter till lättsam humor eller sång och dans på bara någon minut. Det skär sig lite mot varann, och en del av det viktiga budskapet går förlorat genom att lätta upp stämningen med humor och allmän "feelgood"-stämning. Trots att det hade blivit en tråkigare och torrare film, så hade Källan kanske vunnit på att tona ner de lättsamma och humoristiska elementen för att istället fokusera på svärtan och allvaret.

Fotot är snyggt, och filmen erbjuder ett starkt och effektivt bildspråk i kombination med en del vackra vyer. Det enda problemet med den visuella stilen är att det förekommer en del alldeles för mörka scener, där man helt enkelt inte kan se vad som händer; trots att man verkar förväntas att göra det. Kontrasten har blivit lite för dålig där, så att man inte ser mycket mer än ett konstant mörker. Men dessbättre rör det sig bara om några få scener, och därför kan man ha överseende med det. Skådespelarinsatserna är bra. Biyouna är utmärkt som Mor Gevär (!), och Leïla Bekhti är mycket bra som Leila. Även i övrigt är det bra skådisar, även om ingen annan riktigt sticker ut lika mycket som de två.

Det låter en smula egendomligt med en fransk-italiensk film inspelad i Marocko med helt och hållet arabiskt tal, och ända sedan Aristofanes tid har väl sexstrejker skildrats lite för ofta på film och annan populärkultur. Men Källan är en riktigt bra film, som underhåller och roar samtidigt som den berör och tar upp viktiga och tidlösa ämnen som tyvärr fortfarande är lika aktuella. Det är intressant och fascinerande, och jag uppskattar den lågmälda stilen. Men jag kan tycka att budskapet och grundstoryn har prioriterats högre än personskildringarna, och därför är det många som förblir mer eller mindre endimensionella. Med så många rollfigurer var det i slutändan bara tre jag ens kom ihåg namnet på - Leila, Sami och Mor Gevär. Det hade helt enkelt kunnat bli en bättre och ännu mer berörande film, genom att fokusera på att få lära känna rollfigurerna istället för det starka budskapet. Därför nöjer jag mig med en stark sjua i betyg, men det är utan tvekan en riktigt bra film som är väl värd att se för alla.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,78:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen har arabiskt tal och enbart svensk text; inga andra språk alls och heller ingen text för hörselskadade. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel, följt av varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är stilren, stillastående och svenskspråkig. Menyn är av enklast tänkbara slag, och innehåller bara möjlighet att spela filmen samt slå av och på textning. Inte ens scenval finns, vilket försvårar om man vill hitta åt ett visst parti i filmen. Följaktligen finns heller inget extramaterial alls, vilket är tråkigt för en film som trots allt blivit nominerad till Guldpalmen i Cannes och även visats på bio i Sverige.

Recensionen skriven: 7 februari 2013
Senast uppdaterad: 8 februari 2013

Recensionen har lästs 3422 gånger av 1870 personer, sedan den 7 februari 2013