Alba - Paz Vega Albas mamma - Susi Sánchez
Norma - Cecilia Roth Infante - José María Yazpik
Brudgummen - Miguel Ángel Silvestre Bruden - Laya Martí
Álex - Antonio de la Torre Benito - Hugo Silva
Más - José Luis Torrijo Pursern - Carmen Machi
León - Antonio Banderas Jessica - Penélope Cruz

Regissören, manusförfattaren och producenten Pedro Almodóvar är en av Spaniens mest kända och inflytelserika filmmakare, och hans filmer har vunnit många priser; däribland ett par Oscars. I Sverige har många av hans filmer levt en förhållandevis anonym tillvaro, men han har trots allt blivit känd även här för bl.a. filmer som Kvinnor på gränsen till nervsammanbrott och Allt om min mamma. Sedan 1980 har han skrivit och regisserat 21 filmer, och senast blev han känd för dramathrillern The Skin I Live In 2011. Med Pedros 22:a film som regissör har han nu återgått till den genre han en gång i tiden började med; nämligen förhållandevis lättsamma komedier. Detta i form av Kära passagerare, som gick upp på svenska biografer i somras och nu har släppts på DVD (filmen släpps dock inte på Blu-Ray).

León jobbar på flygplatsen i Madrid, och blir helt utom sig när han får reda på att hans fru Jessica är gravid. Därför råkar han glömma bort att ta bort bromsklossarna från landningsstället på det flygplan som strax ska lyfta. När piloterna Benito och Alex ombord på Peninsula flight 2549 på väg till Mexico inser detta måste de försöka nödlanda någonstans, men alla landningsbanor är upptagna och därför måste planet cirkulera runt tills flygtornet förhoppningsvis lyckas att hitta någonstans där de kan nödlanda utan fungerande landningsställ. De homosexuella flygvärdarna Joserra, Fajas och Ulloa vill inte behöva förklara för alla vad som händer, och därför bestämmer de sig för att droga och söva ner alla i ekonomiklass (!) så att de inte kan ställa några frågor eller klaga. Då blir det dessutom lättare att ta sig tid att supa. Kvar blir sju personer i första klass, som mer eller mindre lyckas att hålla sig vakna - den synska oskulden Bruna, den korrupta affärsmannen och ekonomiska brottslingen Mas, dominatrixen och f.d. skådisen Norma som legat med varenda politiker i hela Spanien, den mystiska Infante och ett nygifta par. Och inte minst såpaskådisen Ricardo Galán, som ringer till sin flickvän nere på marken i Spanien precis samtidigt som hon tänkt begå självmord...

Pedro Almodóvar har utan tvekan gjort en del riktigt bra filmer genom åren, och även fast han hållit en lite ojämn nivå så brukar alla hans filmer ha ett visst djup och klass. Kära passagerare är med största sannolikhet Almodóvars mest udda film hittills, men tyvärr inte någon av hans bättre. Det är en minst sagt skruvad och närmast absurd film, med många tillspetsade rollfigurer och situationer. Det brukar vi visserligen vara vana vid från Pedro Almodóvar, men det här är om möjligt ännu märkligare än vanligt. Allting är överdrivet, udda och originellt - och bitvis fungerar det riktigt bra trots att storyn är förhållandevis tunn och spretig.

Problemet är att det blivit en ytterst ojämn film. Mellan varven är det riktigt underhållande och ganska roligt, och vid ett par tillfällen gapskrattar man; däribland under en minst sagt absurd tolkning av The Pointer Sisters gamla klassiker "I'm so Excited". Men minst lika ofta blir det ärligt talat inte speciellt roligt alls, då det mer känns konstruerat än humoristiskt. Alltför ofta går humorn över i ren buskis, och det kanske somliga uppskattar men jag är definitivt inte en av dem.

Jag ställer mig också frågande till varför Almodóvar valt att fokusera så mycket på de tre flygvärdarnas homosexualitet, som gör att en ganska stor del av filmen går ut på mer eller mindre begripliga bögskämt. Visst kan det vara välbehövligt med homosexuella rollfigurer - något som fortfarande tillhör undantagen inom mainstream-film - men här går man över gränsen till ganska osmaklig humor. Kanske är det menat som ett överdrivet kontroversiellt inslag, men i dagens läge hoppas och tror jag att de allra flesta inte reagerar så starkt över homosexuella personer. I vilket fall som helst är det onödigt att just de tre rollfigurerna blivit ännu mer överdrivna och absurda än resten; nästan så att det känns som att Almodóvar bara är ute efter att avsiktligt vilja provocera. Ibland kan man t.o.m. skönja vissa homofobiska anlag, och det har jag aldrig märkt av hos honom förut.

Däremot uppskattar jag de andra rollfigurerna (främst passagerarna), som visserligen är stereotypa och udda men ändå intressanta och ganska roliga. De förhöjer helhetsintrycket, och gör att det bitvis blir ganska charmigt. Allra bäst är en berörande och underhållande sidohistoria om såpaskådisen Galan och hans telefonsamtal med exflickvänner på marken. Den historien, som visserligen tar upp förhållandevis stort utrymme redan nu, hade med fördel kunnat utökas till att bli huvudfokuset i filmen. Då hade det med all sannolikhet blivit en bättre film.

Fotot är enkelt men snyggt. Specialeffekterna övertygar dock inte speciellt mycket, och det är ofta övertydligt att allting är filmat i studio framför en så kallad "green screen", och att vi faktiskt inte befinner oss ombord på ett flygplan. Jag är bara inte riktigt säker huruvida allt detta är ett avsiktligt grepp, eller om det helt enkelt är amatörmässigt gjort. Skådespelarinsatserna är bra, och de flesta gör bra ifrån sig. Carlos Areces och Raúl Arévalo går ofta över gränsen till överspel, men det är sannolikt ett avsikligt beslut. Jag tycker bäst om Lola Dueñas som Bruna och Guillermo Toledo som Galan, men de allra flesta gör stabila och fina rollprestationer. De två mest kända skådespelarna är utan tvekan Antonio Banderas och Penélope Cruz, men fastän de spelar bra försvinner de helt ur handlingen efter några minuter. Vågar man misstänka att de bara anlitats för att kunna skryta med kända namn på filmaffischerna...?

Kära passagerare är sannolikt avsedd som en samhällssatir över den ekonomiska situationen i Spanien, och det förekommer ett par vassa kommentarer som pekar åt det hållet fastän kopplingen bitvis är ganska långsökt. Problemet är bara det att den satiren lär gå över huvudet på de allra flesta, och för oss alla andra återstår bara en högst ojämn komedi som bara ibland är rolig. Med några roliga och minnesvärda scener, intressanta rollfigurer och en väldigt lyckad sidohistoria om Galan blir det trots allt en helt okej film; men den är ojämn och påminner alltför ofta om en fars med högst tveksam humor. Från en så talangfull regissör som Pedro Almodóvar, och inte minst efter hans överlag väldigt lyckade förra film The Skin I Live In, hade jag ganska höga förväntningar inför Kära passagerare. Tyvärr infriades dem inte riktigt och jag blev överlag besviken, men trots att det är ojämnt och spretigt så är det ändå en fullt sevärd film med en del lyckade beståndsdelar. Mitt betyg stannar på en stabil sexa, och fastän det inte alls är dåligt så blev jag besviken då jag hade väntat mig så mycket mer än så här av Almodóvar.

DVD-utgåvan har bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,85:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1 på spanska. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på svenska, norska, danska och finska, men tyvärr finns ingen text för hörselskadade. Den svenska textningen är lagom stor och lättläst. Jag kan dock inte uttala mig om översättningen, då mina kunskaper i det spanska språket är obefintliga, men ibland upplever jag texten lite väl kortfattad gentemot hur länge de faktiskt pratar. När man matar in skivan möts man av en språkvalsmeny, som följs av distributörsjingel och varningstexter. Därefter spelas några trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi) innan vi kommer till huvudmenyn, som är snygg och stilren men som endast finns på engelska.

Som bonusmaterial hittar vi ett fem minuter långt bakom kulisserna-inslag, där vi får se Pedro Almodóvar instruera skådespelarna följt av att scener spelas in och visas i färdigt skick. Det är ärligt talat ganska poänglöst, och det finns ingen intervju eller någonting som säger särskilt mycket om hur filmen faktiskt gjorts. Slutligen hittar vi också en överblick av filmens specialeffekter på drygt en minut, som skildrar "före"- och "efter"-versioner av hur några scener spelats in och hur de därefter ser ut i det färdiga skicket. Av någon outgrundlig anledning är inslaget helt utan ljud, och det finns heller ingen information om hur specialeffekterna gjorts eller liknande. Därmed blir även detta inslag mer eller mindre poänglöst, och där tar även det roliga slut. Extramaterialet återges på spanska med inbränd engelsk text, och tyvärr finns ingen svensk text.

Recensionen skriven: 19 november 2013
Senast uppdaterad: 20 november 2013

Recensionen har lästs 3464 gånger av 2164 personer, sedan den 19 november 2013