Manusförfattare: Shahriyar Latifzadeh
Sam - Shahriyar Latifzadeh Hanna - Hanna Alström
Alex - Peter Eggers Krister - Henrik Lundström
Hannas pappa - Lars Väringer Hannas mamma - Titti Hilton

Hanna Alström & Shahriyar Latifzadeh
Bildkälla: Noble Entertainment

Den svenska kortfilmsfilmaren Shahriyar Latifzadeh föddes i Iran, och har sedan mitten av 1990-talet skapat ett antal kortfilmer. När han gick ut Filmhögskolan i Göteborg 2005 fick ha Bo Widerbergsstipendiet för kortfilmen Kärlek 2000, som nu har gett upphov till Shahriyars första långfilm - en slags utökning av nyss nämnda film, som fått det måttligt originella namnet Kärlek 3000. Helt utan bidrag har han lyckats skapa en av Sveriges fåtal rena independentfilmer, och ändå lyckats med konststycket att få filmen att gå upp på biograferna. Nu har filmen släppts på DVD, och av titeln behöver man inte vara ett geni för att lista ut att det är en kärlekshistoria. Sam är en ung killa som bor i Stockholm, och har tröttnat på att känna sig ensam och utanför. Hans enda vänner är Alex och Krister, som förgäves försökt att väcka liv i honom. Nu har han därför bestämt sig för att lämna Stockholm, och istället flytta tillbaka till sina föräldrar i Östersund. Av en gammal man i en busskur får han rådet att börja fånga dagen, vilket Sam gör med besked. När han får syn på den vackra kvinnan Hanna inleder han en kontakt med henne, trots att han aldrig sett henne förut. Fastän hon inledningsvis av förståeliga skäl tycker att Sam är galen, så tinar hon upp och de börjar umgås. Trots kort tid kommer de två varann nära, men hon döljer något som gör att de inte har så mycket tid på sig trots allt.

Under förtexterna varnar filmmakarna för att det är en naiv film vi får se, och det visade sig vara mycket kloka ord... Kärlek 3000 är mycket naivt och förenklat, även om jag inte kan förneka att det är en fin tanke. Även fast kärlekstemat inte direkt är nytt, så har Shahriyar ändå tagit upp ett intressant ämne som faktiskt är värt att fundera över - trots allt är det sällsynt att spontant söka kontakt med någon, och det lär inte uppskattas av alla. Därför förnekar jag inte att det funnits en god och beundransvärd tanke bakom filmen, och det är imponerande att lyckas att åstadkomma en film helt utan bidrag från Svenska Filminstitutet. Fotot är också snygg och färgglatt, och regissören lyckas på ett skickligt sätt att berätta så mycket som möjligt med bilder. Det syns att stor vikt lagts åt att få allting att se vackert ut visuellt, och bildspråket är genomarbetat. Färgerna har utnyttjats till fullo, och skapar därmed en slags halvrealistisk sagoatmosfär, som passar väl tillsammans med det naiva temat. Det är trevligt att se att det inte behövs en stor budget för att åstadkomma något visuellt tilltalande. Men trots alla goda sidor är Kärlek 3000 långt ifrån en bra film, och jag blev ärligt talat riktigt besviken. Manuset är lövtunnt, och egentligen händer inte tillräckligt mycket för att motivera en hel långfilm. Det känns snarare som en halvtimmes film, som dragits ut till drygt 80 minuter, vilket knappast är ett lyckat koncept. Regissören gör också det stora misstaget att via berättarröst i början berätta vad hela filmen går ut på, så att inte en enda överraskning återstår. Då börjar man genast undra varför man egentligen ska se filmen, för mer förutsägbart än så här går inte att få. Även i övrigt är berättarrösten malplacerad, och tillför egentligen ingenting. Istället för att vi ska få en chans att tänka och känna själva, så talar Shahriyar om exakt hur vi ska känna och varför.

Dialogen känns också ganska orealistisk och haltande, och ibland blir det pinsamt dåligt. Skådespelarinsatserna är mycket ojämna. Hanna Alström imponerar i den kvinnliga huvudrollen, och spelar övertygande och trovärdigt, och lyckas med enkla medel att både uttrycka känslor och förbli naturtrogen. Hon har potential att gå hur långt som helst. Det stora problemet är istället regissören själv, Shahriyar Latifzadeh, i den manliga huvudrollen. Han spelar stelt och onaturligt, och saknar både inlevelse och känsla. Han talar också mycket monotont och intetsägande, och det hade krävts en mycket bättre skådis än så här för att kunna bära upp en film nästan på egen hand, på det sätt som hade behövts här. Att han dessutom inte har någon som helst personkemi med Hanna gör heller inte saken bättre, vilket också gör att kärleksrelationen inte känns äkta, vilket knappast var tanken. Allt detta gör tyvärr att filmen ärligt talat blir ganska tråkig och seg, och lyckas inte alls att engagera. Jag kan dock inte förneka att filmen trots allt har vissa ljusglimtar; fotot imponerar och några scener blir både berörande och intressanta. Det finns en viss charm, och ibland känns filmen småmysig på ett lättsamt sätt. Ingen kan heller förneka att temat och grundstoryn är lovande, men tyvärr är slutresultatet inte alls lika bra som tanken. Shahriyar Latifzadeh har nog tagit sig vatten över huvud, då han både regisserat, skrivit manus, kommit på idén och dessutom spelar huvudrollen. I fortsättningen hoppas jag att han inte gör det stora misstaget att själv medverka som skådis, utan överlåter det till mer lämpade personer. Det är också tveksamt om han klarar av att skriva manus till sin egen film, men som regissör visar han trots allt potential. Om han inte försöker att klara av allting nästa gång, så kan det nog bli riktigt bra. Men här blir det tyvärr inte mer än nätt och jämnt sevärt, och jag skulle i alla fall känna mig lurad om jag lagt ner pengar på att se den. Men kommer Kärlek 3000 på TV, så kan det absolut vara värt att se filmen, för det är inte alls en värdelös film.

Recensionen skriven: 18 maj 2009
Senast uppdaterad: 20 maj 2009

Recensionen har lästs 5031 gånger av 2749 personer, sedan den 18 maj 2009