Manusförfattare: Anna Platt
Selma - Moa Gammel John - Martin Stenmarck
Nils - Andreas La Chenardière Britta - Lotta Tejle
Nathalie - Sarah Dawn Finer Vanja - Malin Buska
Katarina - Görel Crona Hjalmar - Jörgen Thorsson
Hans - Peter Dalle Tomas - David Hellenius

Selma är en framgångsrik författare, som skrivit ett antal populära kärleksromaner som alla älskar - eller rättare sagt alla utom recensenter och kulturskribenter, som älskar att såga henne på de mest brutala sätt; och som dessutom blir allt elakare för varje bok. En dag kommer hon i kontakt med den prisbelönade författaren Britta Mattsson, som står på tur att bli invald i Svenska Akademien, och de blir inte direkt goda vänner. Men när Britta inser att Selma faktiskt kan uttrycka sig poetiskt när hon försöker vara elak, så börjar hon inse att det finns ett djup i Selma som hon missat. Hon slår därför vad med sin förläggare att hon inom ett år ska få Selma att bli en djup författare som kritikerna älskar. Men det är lättare sagt än gjort... Britta försöker också para ihop Selma med den nyligen debuterande och kritikerrosade författaren Nils, som precis skrivit en Augustnominerad bok som aldrig innehåller bokstaven E (!). Problemet är bara att hon samtidigt inte lyckas att bli av med den efterhängsne men måttligt framgångsrika rockstjärnan John, som vill stöta på henne till varje pris.

Kärlek deluxe är inte direkt någon originell och nyskapande film, och visst har vi sett det mesta förut. Men det är givetvis heller inte tänkt att vara något djuplodande originellt mästerverk, och inom filmens egen premiss fungerar det ganska bra. Jag uppskattar grundstoryn om en författare; det är något som i alla fall inte förekommit så ofta på film i Sverige förut. Finkulturen får sig också en del välförtjänta smockor, och det finns absolut några lyckade poäng; och vid några tillfällen även ett visst djup. Det är småroligt och charmigt, och vi får lära känna Selma på ett bra sätt. Hon har blivit förhållandevis mångbottnad och känns ganska äkta. Det är underhållande och hyfsat engagerande, fast hela tiden utan att nå några nya höjder inom sin genre.

Någon jätterolig film är det dock inte. Det är småroligt och mysigt, och visst får man skratta då och då. Men det blir ganska långt mellan de ordentliga skratten, och annars går det inte längre än till småfniss eller leenden. Lite mer än så borde man kunna förvänta sig av en romantisk komedi, men ser man på filmen som en lättsam dramakomedi fungerar det bättre. Trots allt bryr man sig om Selma, och filmen har en intressant och ganska genomarbetad handling.

Problemet är att allting har blivit väldigt övertydligt, och många av rollfigurerna är dessutom stereotypa. John och Nils är förstås menade att skildras som "folklig"/vardaglig respektive "fin" och pretentiös, men manusförfattaren verkar inte lita på att tittarna förstår det själva. Istället har både John och Nils överdrivits till bristningsgränsen, och känns så stereotypa så att hälften vore nog. Allting blir lite för övertydligt, och då rollfigurerna är så tillspetsade blir resultatet att jag inte blir särskilt förtjust i vare sig John eller Nils. Ärligt talat borde Selma kunna hitta någon lite vettigare än bådadera, och då försvinner liksom en del av poängen med en romantisk komedi... Jag önskar att manusförfattaren kunnat fokusera mer på Selmas författarskap och skrivkramp, för det är ärligt talat en betydligt mer intressant historia än det överdrivna romantiska triangeldramat. Britta är också lite för överdriven, men i hennes fall finns det i alla fall en poäng med det. Det mesta är också ganska förutsägbart, och man behöver knappast vara ett geni för att lista ut hur allt kommer att sluta.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt men dock tämligen sedvanligt bildspråk. Skådespelarinsatserna är överlag relativt bra. Moa Gammel är som vanligt riktigt bra, och gör en stark och naturlig rollprestation som Selma. Lotta Tejle är bra som Britta, men känns lite för känd för att kunna spela den här rollen - trots allt ska hon ju föreställa en känd författare, och illusionen blir lidande då vi alla känner igen Lotta från andra filmer och serier. Martin Stenmarck är helt okej i sin "vanliga" skådespelardebut (han har tidigare varit med som dubbningsskådis i ett fåtal dubbningar), men balanserar då och då på gränsen till överspel. Han gör ändå ganska bra ifrån sig, men får inte mycket att arbeta med då hans rollfigur både är endimensionell och stereotypt. Andreas La Chenardière är bra som Nils, men känns lite för stel; något som dock åtminstone delvis lär bero på manuset. Sarah Dawn Finer är riktigt bra som Vanja, och jag blev positivt överraskad över att hon är lika bra "i bild" som när hon varit aktiv som dubbningsskådis. I övrigt varierar rollprestationerna mellan mycket bra och nätt och jämnt godkända, men det är i alla fall ingen som gör dåligt ifrån sig.

Kärlek deluxe är en charmig och underhållande film, med en intressant story men något begränsad humor. Det är en trevlig omväxling med en film som för en gångs skull har en intressant kvinnlig rollfigur utan stereotyper eller sexistiska antydningar. Tyvärr är det dock inte lika gott ställt med de båda manliga huvudrollerna, som blivit oerhört stereotypa och tämligen endimensionella. Därför har filmen blivit väldigt övertydlig, vilket tyvärr gör att en del av poängen går förlorad. Det är ändå en ganska bra film som är väl värd att se, men jag kan inte låta bli att känna mig lite besviken då jag helt enkelt hade väntat mig mer av filmen. Inte för att jag hade väntat mig något storslaget cinematografiskt mästerverk, men då jag helt enkelt trodde att jag skulle få skratta ännu mer. Men visst finns det en del lyckade scener och några fyndiga poänger, och tycker man om genren är det ändå värt att ta en titt på filmen. När jag nu såg om filmen på DVD tyckte jag faktiskt också något bättre om den än på bio, och höjer därför mitt betyg till en stark sexa.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 1,85:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen har svensk text för hörselskadade, men ingen annan textning alls. Textningen för hörselskadade är enkel, och innehåller i stort sett bara dialogen och varken beskrivningar av ljud eller vem som säger vad. Inte direkt optimalt för döva, men däremot behagligt för oss med fullgod hörsel som behöver ha på textning då det som vanligt med svenska filmer inte är helt oproblematiskt att uppfatta allt som sägs. När man matar in DVD-skivan visas varningstexter, och sen kommer man direkt till huvudmenyn som är stilren och svenskspråkig, men av mycket enkelt slag. Här finns bara möjlighet att slå av och på svensk text samt spela filmen - inte ens scenvalsmeny finns, vilket är en nackdel om man vill hitta åt ett visst parti i filmen. Tyvärr finns inget bonusmaterial alls, men det här är väl i och för sig inte den sortens film där det finns behov av alltför mycket bonus.

Recensionen skriven: 16 januari 2014
Senast uppdaterad: 12 december 2014

Recensionen har lästs 4071 gånger av 2334 personer, sedan den 16 januari 2014