Mons - Nils Gaup Mathis - Aslat Mahtte Gaup
Carl Johan Ruth - Mikael Persbrandt Sockenprästen Stockfleth - Bjørn Sundquist
Lars Johan Bucht - Peter Andersson Anne Elise - Silje Holtet
Inger - Inger Utsi Lars - Jovsset Heandrat
Farmor - Inga Juuso Rasmus - Beaska Niilas
Lars Levi Læstadius - Michael Nyqvist Prästen Zetliz - Eirik Junge Eliassen

Med början år 1851 inträffade det så kallade Kautokeino-upproret i det lilla samiska samhället Kautokeino i Norge, som utvecklades till en av de mörkaste tiderna i Norges och i synnerhet samernas historia. Samerna i staden började då vända sig emot den svenska spritförsäljaren Carl Johan Ruth, som drev en handelsbod i samhället och i praktiken hade monopol på försäljningen. Med sin makt lyckades han att få kyrkan - på den tiden väldigt mäktig - och dess präster att hjälpa honom mot samerna, och det utvecklades till ett uppror mellan samerna och kyrkans anhängare, som inte slutade väl. Den norska regissören och manusförfattaren Nils Gaup, som tidigare gjorde den Oscarsnominerade filmen Vägvisaren, ligger bakom denna filmatisering av de verkliga händelserna. Han har själv samisk bakgrund, och är släkting till en av samerna som var inblandad i upproret på 1850-talet (exakt vem har jag dock inte lyckats att utröna). I centrum för filmen står samekvinnan Elen, som var en av drivkrafterna bakom att stoppa Carl Johan Ruths spritförsäljning. Hon påverkades av den svenska väckelseledaren och frikyrkeprästen Lars Levi Læstadius ord om farorna med alkohol, och tog själv till egna initiativ till att stoppa Ruth, när kyrkan i samhället inte velat göra något. Ruth använde sina kontakter till att få en mäktig präst vid namn Stockfleth att etablera sig i samhället. Stockfleth såg till att samerna inte fick uttala sig eller göra något, och vidtog extrema åtgärder för att få bukt på försöken att stoppa spritförsäljningen. Han såg till att flera av samerna häktades för att ha stört ordningen i kyrkan, något Elen inte kunde acceptera. Hon och de andra började då att kämpa mot hela kyrkan, vilket fick en våldsam upplösning.

Jag visste ingenting om de verkliga händelserna innan jag såg filmen, och hade ärligt talat aldrig ens hört talats om Kautokeino. Därför kan jag inte uttala mig om hur nära verkligheten filmen kommer, men det jag kunnat läsa mig till i efterhand verkar stämma relativt väl överens med handlingen i filmen. Det är en intressant historia, och ett viktigt ämne i samernas historia att ta upp. Visuellt är det också en mycket tilltalande film - fotot och bildspråket är förstklassigt, och många vackra vyer och landskap erbjuds. De vackra vyerna fungerar också ganska effektivt som kontrast mot de deprimerande och allt annat än vackra händelserna som porträtteras. Nils Gaup har också på ett mycket skickligt sätt lyckats att fånga tids- och platskänslan, och det ser verkligen ut som 1850-tal. Men trots det är jag inte alls nöjd med filmen, vilket till största delen beror på manuset. Jag lyckas inte helt att sätta fingret på varför, men filmen> har helt enkelt inte blivit särskilt engagerande. Trots de hemska händelserna, bryr jag mig helt enkelt inte nämnvärt om vad som händer. Det känns som en osynlig mur mellan karaktärerna och publiken, och vi kommer aldrig någon av dem in på livet. Ett problem är att många av rollfigurerna blivit ganska endimensionella, och den enda man lär känna i egentlig mening är just Elen. Det är inte så lyckat, och det hade varit behövligt att få veta mer om alla de inblandade - eller åtminstone några utvalda personer - och vilka de egentligen var. Dessutom får man inga klara besked om exakt varför samerna absolut ville stoppa spritförsäljningen, och vad som ledde till upproret. Allt detta får vi bara se som hastigast, och det hade behövts med mer ingående bakgrundsbeskrivningar om händelserna och orsakerna. Trots en inte alltför lång speltid på bara drygt en och en halv timme, känns filmen under många perioder också ganska seg och långtråkig. Kanske är helt enkelt inte de verkliga händelserna tillräckligt omfattande för att motivera en biovisad långfilm, så att det hade passat bättre som kortare TV-film. Eller också borde fler verkliga aspekter ha tagits upp, så att vi fått mer bakgrund och fler händelser i filmen. Ett annat problem är att filmen blivit alldeles för svart-vit och partisk, och det är uppenbart att allting speglats ur just samernas perspektiv. Lite förenklat skulle man kunna säga att alla samer porträtteras som goda, och alla andra som onda. Som bekant finns det ju alltid två sidor av alla historier, men här är det gjort på ett sådant sätt att det är helt omöjligt att få minsta lilla förståelse eller sympati för de flesta icke-samer. I synnerhet handelsmannen Ruth, länsmannen Bucht och prästen Stockfleth porträtteras på ett mycket endimensionellt och platt sätt, och framstår som helt och hållet onda och osympatiska. Förmodligen har detta sin grund i att regissören Nils Gaup är släkt med en av de inblandade samerna, och att han därför inte lyckats se objektivt på de verkliga händelserna. Det är beklagligt, och antagligen hade det blivit mer lyckat med en regissör som inte haft personliga kopplingar till personerna och händelserna. Skådespelarinsatserna är varierande, men överlag bra. De svenska skådespelarna är faktiskt de svagaste korten. Mikael Persbrandt och Michael Nyqvist känns malplacerade som Ruth respektive Læstadius och det blir inte särskilt trovärdigt. I synnerhet den sistnämnda gör ett alldeles för blekt intryck för att trovärdigt kunna påverka så många människor, som Læstadius faktiskt gjorde. De norska skådespelarna är bättre, och i synnerhet Anni-Kristiina Juuso är utmärkt som Elen. Överlag känns det som att Kautokeino-upproret som film hade kunnat bli betydligt bättre än den faktiskt blev. Visst är den fortfarande sevärd, men åtminstone undertecknad kan inte rekommendera att kosta på biobiljetter för att se filmen. Det verkar smartare att vänta tills den släpps på DVD, då det absolut kan vara värt att hyra filmen en gång. Att se den mer än en gång tror jag dock inte att någon vill.

Merparten av filmen är på samiska, men med en del dialog även på norska och svenska. För ovanlighetens skull har all dialog i filmen textats på svenska - inte bara den samiska och norska, utan även den svenskspråkiga dialogen. Det är första gången jag sett det på bio. Någon regelrätt text för hörselskadade är det inte, då inget annat än dialogen textas, men likväl är det säkerligen till hjälp för hörselskadade. Då det i likhet med många andra svenska och skandinaviska filmproduktioner ofta är svårt att höra svensk dialog, så är textningen också till hjälp för många med fullgod hörsel. Ett problem är dock att textningen, i likhet med all annan biofilm, är helt vit utan någon bakgrundsplatta. Då en del scener filmats i snö och därmed är mycket ljus, blir det ibland svårt att läsa texten. Vid några tillfällen är det i det närmaste helt omöjligt att kunna läsa vad som står, med vit text på vit bakgrund, samtidigt som dialogen ofta är på samiska (som de flesta säkerligen inte förstår).

Recensionen skriven: 4 september 2008
Senast uppdaterad: 5 september 2008

Recensionen har lästs 5892 gånger av 3360 personer, sedan den 4 september 2008