Tack till Universal Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Fred Weil - Michael Sheen Norwin Meneses - Andy Garcia
Richard Zuckerman - Richard Schiff Quails flickvän - Jena Sims
Ricky Ross - Michael K. Williams Danilo Blandon - Yul Vazquez
Ian Webb - Lucas Hedges Eric Webb - Matt Lintz
Christine Webb - Parker Douglas Leo Wolinsky - Dan Futterman
Douglas Farah - David Lee Garver Sheriff Nelson - Robert Pralgo

Året är 1996, och journalisten Gary Webb jobbar på den mindre Kalifornien-baserade tidningen San José Mercury News. Han är gift och har tre barn; och har haft en framgångsrik karriär som skribent men utan att någonsin slå igenom på allvar. Men allt förändras när han blir kontaktad av en kvinna som säger att hennes pojkvän är åtalad och riskerar långa fängelsestraff för knarkhandel, för att ha sålt knark på uppdrag av den amerikanska regeringen (!). Då hon till råga på allt har fått tag i hemligstämplade dokument från regeringen som visar att den nicaraguanska knarksmugglaren Danilo Blandon är åklagarmyndighetens vittne i en rad rättegångar om just knarkhandel blir det omöjligt för Gary att inte gräva vidare i historien. Snart upptäcker han att den amerikanska underrättelsetjänsten CIA har anlitat knarksmugglare för att sprida kokain över USA, vars förtjänster använts för att finansiera Contras-rebellernas krig i Nicaragua; narkotika som i slutändan mestadels hamnat i slumområden i USA. Det är ett för stort scoop för att inte publicera, och Garys artikel sprider sig snart som en löpeld över hela USA. Men varken CIA eller de konkurrerande tidningarna (som inte kan acceptera att en liten okänd tidning kommit före dem till ett sådant scoop) är särskilt förtjusta i artikeln eller Gary...

Jag hade inte ens hört talats om Gary Webb eller hans story innan jag såg filmen, men ingen kan förneka att det är en intressant och viktig historia värd att uppmärksammas. Jag gissar också att det främst lär vara i USA som den historien blev känd, varför det är värdefullt att Webb äntligen får den uppmärksamhet han förtjänar. Kill the Messenger har också blivit en riktigt bra och fascinerande film, som berättar om de verkliga händelserna på ett rättvist och bra sätt. Det är förstås svårt att bedöma hur nära verkligheten filmen kommer, men i och med att Gary Webbs riktiga namn används är det väl troligt att filmen kommer hyfsat nära verkligheten - vid lösare verklighetsbaseringar brukar man ju vanligtvis ändra alla namn.

Det är en engagerande film, som håller intresset vid liv på ett fint sätt. Det är tänkvärt och minnesvärt, och jag uppskattar att filmen blivit lagom lågmäld utan någon övertydlighet. Det är en invecklad historia, men den är berättad på ett så pass rakt sätt att man ändå hänger med i svängarna. Stämningen är också utmärkt, och filmen känns trovärdig och realistisk. Det förstärks också av det faktum att de nyhetsklipp och intervjuer vi får se i filmen är autentiska sådana, tagna från diverse amerikanska TV-kanaler.

Det är mörkt och dystert, och filmen lämnar inte mycket till framtidshopp; men det är tyvärr ganska väntat utifrån handlingen. Det är även en hyfsat spännande film, och periodvis även berörande. Det är lätt att sätta sig in i Gary Webbs hopplösa situation, och han har blivit intressant och mångfacetterad med båda goda och dåliga sidor; förhållandevis ovanligt för filmer som skildrar en verklig person.

Dock är Kill the Messenger onödigt långsamt berättad, och därför upplevs filmen något utdragen; ibland rentav seg. Den hade nog vunnit på att kortas ner en aning. Den kan också lätt upplevas fragmentarisk, i och med att det förekommer väldigt många rollfigurer som är viktiga för handlingen men bara medverkar i enstaka scener. Till viss del är det oundvikligt utifrån den här handlingen, men några av rollfigurerna hade man velat se mer av medan andra nog hade kunnat hoppas över helt och hållet.

Jag tycker också att filmen fungerar bättre under den första halvan, medan fokuset mer ligger på själva storyn samt Gary Webb och hans familj. Under den andra halvan får hans familj en mer underordnad betydelse, och allt kretsar kring att precis alla vill sätta dit Webb. Då blir filmen ännu mörkare och deprimerande, och fastän det säkert överensstämmer med vad som hände så blir filmen inte riktigt lika engagerande längre. Det är också tråkigt att Garys familj blivit så underutvecklade. Hans fru Sue fungerar mest bara som "stöttande hustru", och hennes funktion är minst sagt begränsad. Sonen Ian får vi se i några scener men utan att få särskilt mycket till nyanser, medan Garys två andra barn blivit så undangömda som det överhuvudtaget är möjligt. Då det är uppenbart att manuset fokuserat delvis på just familjen känns det märkligt att ingen av dem blivit alltför mångbottnade eller ens alltför viktiga för storyn, då allting till syvende och sist kretsar kring Gary själv. Trots det känns dock inte ens han själv tillräckligt underbyggd vad gäller karaktärsutvecklingen under den andra halvan. Det är också uppenbart att det rör sig om en amerikansk film huvudsakligen riktad till USA, såtillvida att skandalen som Webb upptäckte enbart kretsar kring vad som hände i USA med narkotikahandeln - vad som hände i Latinamerika får aldrig något utrymme.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt men måttligt originellt bildspråk. Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra. Jeremy Renner är mycket bra i huvudrollen som Gary, och gör en stark och trovärdig rollprestation som väger upp hela filmen. Rosemarie DeWitt är som vanligt utmärkt som Sue, men tyvärr får hon inte alltför mycket att arbeta med då hennes roll främst är att vara stereotypt stöttande och orolig hustru. Lucas Hedges är bra som sonen Ian, men får ännu mindre att arbeta med. Mary Elizabeth Winstead är utmärkt som redaktören Anna, men det är tråkigt att hennes rollfigur blivit så underutvecklad då hon i grund och botten är intressant och hade gett filmen en extra dimension.

Kill the Messenger är en bra och välgjord film, som berättar en viktig sann historia som förtjänar att uppmärksammas. Det är invecklat och lågmält, men då filmen är rakt och kronologiskt berättad blir den ändå relativt lättbegriplig. Det har blivit en fascinerande och engagerande film, som är hyfsat spännande och dessutom är trovärdig. Men det är lite tråkigt att allting kretsar kring just Gary Webb, som gjort att hans familj och i stort sett alla andra rollfigurer blivit underutvecklade, endimensionella och i vissa fall även stereotypa. Handlingen berättas också på ett onödigt långsamt sätt, och den första halvan är bättre än den andra. Det känns helt enkelt som att manuset hade behövt en översyn, då det utifrån den här fascinerande verkliga historien hade kunnat bli en ypperlig film. Nu blev den "bara" bra, men det är ändå en film väl värd att se och som förtjänar en stabil sjua i betyg.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder Widescreen-bild med proportionerna 2,40:1 och ljud i DTS-HD 5.1 på engelska samt vanlig DTS på tyska. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken samt tyska och engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och förhållandevis lättläst. Det går också bättre än vanligt att läsa texten vid ljusare bakgrunder, genom att den här texten har en liten (men märkbar) skugga under sig, men fortfarande blir det svårläst vid ljusare bakgrunder; och framförallt under förtexterna (då tidningsurklipp visas med vit bakgrund) är det nästan omöjligt att läsa.

När man matar in Blu-Ray-skivan möts man av en språkvalsmeny, följt av distributörsjingel och varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är snygg och rörlig men som märkligt nog är neutral utan något språk alls (förutom bonusmaterialsmenyn som är på engelska). Det är en fin idé, men det fungerar inte riktigt lika bra i praktiken. Att Play-symbolen (en högerriktad pil) innebär att spela filmen kan väl de flesta lista ut, men att en uppslagen bok innebär scenval eller att en asterisk (*) innebär bonusmaterial är knappast lika självklart. En annan egendomlig egenhet är att om man lämnar filmen i paus/stillbild i mer än ett par minuter dyker en skärmsläckare upp med en roterande Universal-logga. Det är lite lurigt, för dyker den upp kan man inte längre trycka på Play-knappen för att fortsätta uppspelning utan måste istället trycka på OK-knappen.

Som bonusmaterial hittar vi först ett kommentatorspår till filmen med regissören Michael Cuesta. Det är hyfsat intressant och vi får veta en del matnyttigt, men det känns lite för tunt och egocentriskt att enbart få höra regissören och jag hade åtminstone velat ha med manusförfattaren för att få en extra dimension. Därefter hittar vi en rad bortklippta scener, som även har valbart kommentatorspår av Michael Cuesta. En del av scenerna är i och för sig intressanta att titta på, men ingen tillför särskilt mycket till filmen och flera känns dessutom övertydliga; varför det var ett klokt val att klippa bort dem. Därefter hittar vi ett två minuter långt bakom kulisserna-inslag som främst fokuserar på skådespelarna. Det är intressant, men på bara två minuter finns förstås inget utrymme till fördjupning utan det förblir tämligen ytligt. Samma problem lider även nästa inslag "Crack in America" av, som också är lika kort. Och till sist finns en kort minidokumentär om inspelningen i delstaten Georgia, som börjar intressant med en del matnyttig information men som strax utvecklas till en ren reklamfilm för Georgia. Det känns onekligen som att Georgias turistråd varit med och sponsrat... Bonusmaterialet har tyvärr ingen skandinavisk text, men det finns i alla fall engelsk text vilket är betydligt bättre än ingenting.

Recensionen skriven: 28 oktober 2015
Senast uppdaterad: 29 oktober 2015

Recensionen har lästs 2898 gånger av 1631 personer, sedan den 28 oktober 2015