Omar - Fares Fares Dr. Bangley - John Larroquette
Sunshine - Skye McCole Bartusiak Rock - John Savage
Ella - Terry Moore Susan - Michelle Bonilla
Rob Wolfton - Scott Williamson Meadow - Ashlyn Sanchez
Stevens - Greg Germann Inspektör Jones - Benito Martinez
Lou - Michael Cutt Eriks pappa - Stellan Skarsgård

Svensk-amerikanska samarbetsprojekt tillhör minsann inte vanligheterna. Det enda tidigare exemplet jag kommer ihåg på rak arm var den måttligt framgångsrika såpoperan Ocean Avenue. Men nu är alltså tiden mogen för ett till, den här gången en långfilm. I likhet med nyss nämnda såpopera är denna film inspelad uteslutande i USA, men både regissör, producent och manusförfattare är svenskar. Regissör och en av manusförfattarna är Björne Larsson - det här är för övrigt hans debutfilm, och filmen är i grunden verklighetsbaserad och bygger på hans erfarenheter. Filmen är till 99,9% på engelska, men några få meningar är på svenska. Här får vi lära känna den unga svenska killen Erik, som numera bor i USA och försöker att livnära sig som manusförfattare - med mindre lyckat resultat. Då han fått skrivkramp och ingen är intresserad av hans idéer, så jobbar han istället som hamburgerfotograf (!). På jobbet kommer han en dag i kontakt med den mystiska och attraktiva tjejen Lola. Hon övertalar honom att följa med på en bilresa till Las Vegas - och det blir en resa han inte lär glömma i första taget... Parallellt med dessa två får vi följa Omar, som fått i uppdrag att ta med två självmordsbenägna patienter till den framgångsrika psykiatern dr Bangley - en deprimerad ensamstående mamma och en transvestit - på resa till doktorns mottagning. Men inte för att få hjälp, som de tror, utan snarare för att medverka i doktorns absurda dokusåpa-idé...

Mina åsikter om den här filmen är kluvna, och jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. Det är en mycket originell och annorlunda film, med en intressant grundstory. Den är relativt oförutsägbar, vilket alltid är ett plus. De flesta av skådespelarna spelar bra - det rör sig om tre svenska skådisar medan i stort sett alla andra är amerikaner. Själv är jag mest imponerad över Julie Benz, kanske mest känd som Darla i succéserierna Buffy the Vampire Slayer och Angel samt miss Topolsky i Roswell - hon gör, som alltid, en strålande insats. Även Lolita Davidovich och Andreas Skarsgård spelar mycket bra. Det svagaste kortet är egentligen Andreas Wilson - även fast han inte direkt spelar dåligt, så är hans skådespelarinsatser inte tillräckligt varierande, och ger framträdandet en endimensionell, blek och menlös känsla. Även Fares Fares som Omar är sämre än vanligt. Enligt omslaget ska Omar föreställa en "maffiatorped", men om så är fallet så misslyckas han fullständigt med det framträdandet, för det framgår inte alls - han framträder snarare som en osäker och harmlös person än ond eller elak på något sätt. Jag blir konfunderad över att filmen kategoriseras som dramakomedi - särskilt rolig är den nämligen inte. Visst finns det en del småroliga poänger med den skruvade och galna storyn, men man får aldrig någon riktig chans att skratta. Att filmen sedan också är rörig och osammanhängande, och periodvis blir ganska långtråkig, gör heller inte saken bättre. Manusförfattarna och regissören lyckas helt enkelt inte att väva samman dessa två parallella handlingar tillräckligt, som gör att resultatet blir ganska rörigt. Men vad värre är; storyn griper helt enkelt aldrig riktigt tag i en, och vi får aldrig lära känna någon av karaktärerna alltför ingående - i stort sett samtliga rollfigurer känns lite som endimensionella karikatyrer, utan mycket till djup. Det gör att allting känns lite ytligt och opersonligt, och därför bryr man sig helt enkelt inte nämnvärt om vad som ska hända med allihopa. Och det är en allvarlig brist i en film som denna... Trots allt är det dock inte en dålig film; den är likväl fullt sevärd och underhållande, och skådespelarinsatserna förhöjer helhetsintrycket något. Men det räcker helt enkelt inte hela vägen. Om man vore lite elak skulle man kunna säga att det inte vore en dum idé för regissören och manusförfattaren Björne Larsson att själv följa sin egen uppmaning i filmens titel...

DVD-utgåvan är gemensam för Skandinavien, och har anamorfisk bredbild i originalformatet 1,85:1. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och vanlig stereo, som dock känns ganska likvärdiga på en vanlig stereo-TV, varför jag inte riktigt förstår behovet av stereospåret. Textning finns på svenska, norska, danska och finska i form av vanlig text, samt svenska för hörselskadade. Båda svenska textspåren innehåller all dialog - även de fåtal meningar som är på svenska. Textningen för hörselskadade beskriver ganska väl de ljud som förekommer, och repliker från personer vi inte ser i bild står i kursiv stil, som brukar vara brukligt. Men tyvärr framkommer det inte alls vem som säger vad, även i de fall där det inte framgår av bilden - knappast särskilt lyckat för döva. Tyvärr finns heller ingen engelsk text, vilket jag tycker vore en självklarhet vid engelskspråkiga filmer. Visserligen anger omslaget att det finns engelsk text, men det är en sanning med modifikation - vad som menas är helt enkelt att om man väljer "Ingen textning" på menyn, så visas ett engelskt textningsspår som enbart översätter de svenskspråkiga replikerna till engelska, men ingenting annat. Bild- och ljudkvalitet är relativt god, men utmärker sig inte nämnvärt. Skivan inleds med distributörslogga, följt av språkval och varningstexter. Inga påtvingade trailers, den här gången. Sen kommer vi direkt till huvudmenyn, som är på engelska oavsett valt språk.

Som extramaterial erbjuds kommentatorspår med regissören/manusförfattaren Björne Larsson, producenten/manusförfattaren Johan Sandström och de tre svenska skådespelarna. Det är hyfsat intressant, men blir lite för rörigt med personer som pratar i munnen på varann, och en del som pratar fast de egentligen inte har något att säga. Överlag tror jag att det hade blivit bättre att enbart låta Björne och Johan prata, och ta bort de tre skådespelarna. Därefter finns en bakom kulisserna-dokumentär på en dryg halvtimme. Det är relativt intressant, men blir lite för utdraget med ett antal ointressanta och irrelevanta delar. Inslaget hade tjänat på att klippas ner lite. Dessutom saknar jag mer information om manusarbetet, och hur mycket av storyn som är tagen från verkligheten. Vidare återfinns ett antal bortklippta scener, samt alternativ början och alternativt slut. Allt detta är någorlunda intressant att se en gång, men lämnar inget bestående intryck och tillför inte särskilt mycket - det är fullt förståeligt att de delarna klippts bort. Det finns även skriftliga biografier och filmografier till de flesta skådespelare och viktigare delar av personalen (regissör, manusförfattare, producent, kameraman och exekutiv producent), i form av DVD-menyer. Ganska intressant, men det hade varit mer värdefullt att veta mer om själva personerna och mindre om vad de i övrigt medverkat i (något man ju lätt kan hitta åt via exempelvis IMDb i alla fall). Slutligen finns även något som kallas "Director's Statement", som innebär en skriftlig redogörelse och "vittnesmål" från Björne Larsson, där han skriver lite om filmen. Ganska intressant, men det hade varit mer värdefullt om den delen hade varit i form av filmat inslag istället för bara skriftligen - det känns trots allt fel med skriftlig information, när man haft goda möjligheter att spela in en filmad introduktion med samma information. Alla dessa skriftliga delar sker dessutom i form av DVD-menyer som inte är alltför läsliga - det flimrar förfärligt mycket, vissa rubriker är vit mot ljusgul bakgrund (måttligt lättläst...) och generellt är det väldigt ansträngande för ögonen att läsa så mycket text. Jag är övertygad om att det hade gått att få till det hela mer lättläst, om man jobbat lite mer med menydesignen. Extramaterialet har svensk text (men ingen övrig textning) och är på engelska, förutom kommentatorspåret som är på svenska och inte har någon textning alls. Tråkigt, då de pratar otydligt och i munnen på varann, vilket gör att det hade varit behövligt med textning även på den delen. Generellt är dock extramaterialet relativt intressant, och med tanke på filmen och dess låga budget, så förväntar jag mig inte mer bonus än så här - så jag är ganska nöjd, trots allt.

Recensionen skriven: 26 december 2006
Senast uppdaterad: 26 december 2006

Recensionen har lästs 3560 gånger av 2069 personer, sedan den 5 december 2007