Tack till Sandrew Metronome för recensionsexemplaret
Regi: John Madden
Manusförfattare: Hossein Amini, baserat på en roman av Elmore Leonard
Svensk distributör: Sandrew Metronome Distribution Sverige AB
Blackbird - Mickey Rourke Richie Nix - Joseph Gordon-Levitt
Carmen - Diane Lane Wayne - Thomas Jane
Donna - Rosario Dawson Papa - Hal Holbrook

Den amerikanska författaren Elmore Leonard har främst specialicerat sig på western- och kriminalromaner, och har givit ut ett fyrtiotal böcker, varav många senare blivit till filmer eller TV-filmer. Det senaste exemplet var romanen Killshot från 1989, som redan i mitten av 1990-talet var planerat att filmatiseras. 2004 började slutligen filmarbetet i regi av John Madden, och filmen blev slutligen färdig 2006. Den fick dock dålig kritik vid de första testvisningarna, och tvingades klippas om i omgångar innan den slutligen kunde ges ut i färdigt skick 2009. I USA har den visats på bio, men här i Sverige släpps den direkt på DVD. Här kretsar handlingen kring två yrkesmördare som jobbar för Toronto-maffian; Blackbird och hans bankrånarkollega Richie Nix. Blackbird tycker inte om att få vittnen till de brott som han begår, och därför vill han mörda mäklaren Carmen och hennes man Wayne, som råkar bli vittne till ett mord. Carmen och Wayne placeras därför i vittnesskyddsprogrammet och får nya identiteter, för att därmed vara säkra. Men Blackbird och Richie ger sig inte så lätt, och snart inser det äkta paret att vittnesskyddprogrammet knappast är tillräckligt för att garantera att de överlever...

I grund och botten är det här absolut en intressant historia, och jag kan tänka mig att Elmore Leonards roman kanske var lyckad - den har jag dock inte läst. Att ta upp vittnesskyddsprogrammet som används relativt flitigt i USA, och visa på dess fördelar och brister, är välbehövligt. Därför är syftet bakom Killshot säkerligen positivt, och det borde ha blivit en riktigt bra film. Men även de bästa avsikter medför tyvärr inte automatiskt en bra film, och det här är ett lysande exempel på det. Filmen skiljer sig från de flesta andra, i den betydelsen att vi får se mer av de två yrkesmördarna än av paret som handlingen kretsar kring, och får egentligen lära känna Blackbird och Richie bättre. Man kan verkligen fråga sig varför, för även om det är ett originellt drag, så gör detta att man har svårt att känna sympati för någon inblandad. Carmen och Wayne har blivit för endimensionella och får för lite utrymme, och därför bryr man sig inte särskilt mycket om vad som händer med dem. Och två yrkesmördare är givetvis helt omöjligt att känna minsta lilla sympati eller medkänsla för, och det blir heller inte bättre av att Richie Nix är en irriterande och påfrestande rollfigur. Allt detta har tyvärr resulterat i att filmen blivit allmänt oengagerande, och de första 45 minuterna brydde jag mig inte ett dugg om vad jag såg. Inledningsvis är filmen också väldigt osammanhängande och intetsägande, och det är svårt att få något egentligt grepp om någonting. Periodvis känns det mer som löst sammanhängande våldsscener än som en hel film, och det verkar som att regissörens främsta uppgift varit att visa så mycket mord och våld som möjligt, hellre än att faktiskt berätta en intressant historia. Storyn är också mycket tunn, och vi får inte gå in tillräckligt på djupet för att bry oss om det mesta. Det blir heller inte bättre av att det kryllar av logiska luckor, och att de båda yrkesmördarna inte direkt beter sig trovärdigt. Jag tror inte att vittnesskyddsprogrammet är någon perfekt lösning där alla är säkra, men jag har samtidigt mycket svårt att tro att det skulle vara så här enkelt att komma runt det och hitta åt Carmen och Wayne. Därför blir det också ganska orealistiskt, och handlingen är också tämligen förutsägbar.

Överlag har därför Killshot blivit ganska tråkig, och hade jag inte behövt recensera den så hade jag sannolikt stängt av DVD:n efter halva tiden. Dock är jag tacksam att jag inte gjorde det, för filmen blir bättre mot slutet. Den sista dryga halvtimmen blir det mer sammanhängande, och Carmen och Wayne får ett lite större utrymme. Vi får veta lite mer om karaktärerna, och därför blir det mer engagerande. Inte tillräckligt för att det ska bli alltför spännande, men åtminstone tillräckligt för att jag ska bry mig om de överlever eller inte. Då börjar det också kännas som en sammanhängande film hellre än fristående scener, och det blir åtminstone lite intressant. John Maddens visuella stil är mer unik, och filmen är snygg med övertygande foto. Bildspråket sticker också ut, och är lite originellt samtidigt som det fungerar riktigt väl. Skådespelarinsatserna är överlag bra, och i synnerhet Mickey Rourke och Diane Lane spelar mycket bra och realistiskt. Thomas Jane spelar också riktigt bra, och gör en naturtrogen rolltolkning. Rosario Dawson är förstås alltid bra, men här får hon tyvärr inte mycket att arbeta med, med en liten rollfigur som aldrig leder någonstans. Jag var inte lika imponerad av Joseph Gordon-Levitt som Richie Nix, som spelar över och ger ett ganska konstlat intryck. I grund och botten är Killshot absolut en intressant film med gott syfte, bra regi och bra skådespelare. Tyvärr märks det dock inte mycket av det i det färdiga resultatet, som blivit både osammanhängande och oengagerande. Antingen har omredigeringarna efter de inledande testvisningarna inte varit tillräckliga, eller också är det just dessa som har orsakat själva problemen. Jag är dock övertygad om att det innerst inne vilar en riktigt bra film, men det döljs av så många nackdelar att det inledningsvis är svårt att motivera att se klart filmen. Därför är det svårt att kunna rekommendera filmen för någon, men orkar man bara ta sig igenom den första sega halvan så blir det därefter en fullt godkänd film. Sammantaget är det för många nackdelar för att jag ska kunna rekommendera någon att hyra filmen, men visas den på TV kan det vara värt att ge den en chans. I synnerhet om man gillar actionfilmer, för fokuset ligger hellre där än på thriller.

DVD-utgåvan av Killshot erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,35:1, och ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra, men utan att utmärka sig. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. När man valt språk visas varningstexter på valt språk. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är engelskspråkig men stilren. Det enda extramaterial som finns är en ursprunglig biotrailer för samma film, som är precis så roligt som det låter... Där tar det roliga slut, och ärligt talat borde man kunna förvänta sig mer extramaterial på en nyproducerad amerikansk film som trots allt blivit relativt omtalad. Dock hittar jag inget som tyder på att det finns mer extramaterial på någon utländsk DVD-utgåva, så vi går åtminstone inte miste om någonting i Skandinavien.

Recensionen skriven: 2 juni 2009
Senast uppdaterad: 3 juni 2009

Recensionen har lästs 3576 gånger av 1926 personer, sedan den 2 juni 2009