Rubio - Freddie Fox Percival - Craig McGinlay
Wet Stick - Kingsley Ben-Adir Back Lack - Neil Maskell
Maggie - Annabelle Wallis Damen i sjön - Jacqui Ainsley
Elsa - Katie McGrath Arthur som ung - Yannik Baker / Hugh Robb
Mordred - Rob Knighton Trigger - David Beckham
Mischief John - Geoff Bell Catia - Millie Brady

En gång i tiden regerade kungen Uther Pendragon i England, men när han ställs mot den onde magikern Mordred och hans armé slutar det inte väl. Han lyckas rädda livet på sin unga son, medan han själv och hans fru dör i kampen. Många år senare har Arthur vuxit upp på en bordell, och lever nu som en gatugangster i Londinium. Hans farbror Vortigern har på eget bevåg tagit över makten i landet tillsammans med Mordred, och tänker behålla det till varje pris - även om det så innebär att mörda sina nära och kära. Men så en dag dyker det mystiska svärdet i stenen upp, som bara landets rättmätige kung kan dra upp. Arthur lyckas dra upp svärdet, men Vortigern tänker inte ge upp tronen så lätt...

Vid det här laget lär alla känna till legenden om kung Arthur ganska väl, och efter otal filmversioner kan man med all rätt ställa sig frågan hur mycket mer som finns att berätta. Men King Arthur: Legend of the Sword har en annan vinkling än man är van vid, varför filmen trots allt har ett existensberättigande. Filmen har en intressant story och några nya rollfigurer som är värdefulla tillskott till legenden. Men tyvärr är filmen som sådan ganska ojämn, varför jag inte är odelat positiv till den. Det är för all del underhållande, och här finns effektiv spänning och snyggt koreograferad action. Det är charmigt, spännande och intensivt. Här finns också en del humor för att lätta upp stämningen, vilket glädjande nog uteslutande sker genom smart dialog och ingen som helst slapstick.

Vi får också lära känna i synnerhet Arthur på ett bra sätt, och han har blivit en mångfacetterad rollfigur. Även den unga magikern, vars namn vi aldrig får veta, är en nyanserad och intressant rollfigur som är ett värdefullt tillskott. Vissa källor på nätet gör visserligen gällande att hon ska föreställa vara Guinevere, men jag hittar absolut inga belägg för det i själva filmen. Däremot kan man verkligen fråga sig var Merlin har tagit vägen, och det känns märkligt med en hel film om legenden om kung Arthur utan att vi ens får se Merlin - han nämns vid flera tillfällen, men syns aldrig till. Jag gissar att det här är ett sätt att minska den manliga dominansen i legenden, genom att byta ut Merlin mot en kvinnlig magiker, och det är i och för sig ett lovvärt initiativ; men det borde ha gått att få till fler kvinnliga rollfigurer utan att helt offra en så klassisk och viktig karaktär. I synnerhet när man som undertecknad främst är uppväxt med Disneys tecknade klassiker så känns det fel, och gör att fokuset i filmen helt förändras. Lady of the Lake, i de flesta versioner av legenden en ganska viktig rollfigur, är också gravt underutvecklad och medverkar bara som hastigast i enstaka scener.

Det är en stark och bitvis berörande film, som överlag håller intresset vid liv. Bäst fungerar det utan tvekan vid dramascenerna, och vid mer stillsamma scener som fokuserar på rollfigurerna kommer handlingen mest till sin rätt. Problemet är bara det att Guy Ritchie valt att huvudsakligen fokusera på strider, strider och ännu mer strider. Allt kretsar kring action, till den grad att handlingen ofta blir lidande. Alla slåss och slåss lite till, och det känns bitvis som ett enda stort frossande i specialeffekter. Självklart måste en film om kung Arthur få ha mycket actionsekvenser och stridsscener, men här blir det för mycket av det goda då actionscenerna tar upp så stort utrymme att handlingen och rollfigurerna hamnar i skymundan. Det gör att filmen upplevs utdragen, och periodvis blir det rentav oengagerande då alla bara slåss när jag hellre hade velat lära känna rollfigurerna.

Filmen skyndar förbi viktiga händelser, för att istället till största delen fokusera på storslagen action. Därför blir det också onödigt rörigt, och att faktiskt få veta varför rollfigurer agerar som de gör verkar ha varit mindre viktigt än att visa upp storslagna strider av typen "alla slåss mot alla". Några av de viktigaste scenerna avhandlas via snabba montageklipp, och det i kombination med det stora persongalleriet gör att det långt ifrån är okomplicerat att faktiskt få ett tydligt grepp om berättelsen och karaktärerna. Jag är faktiskt inte ens säker på om jag ens förstod hela premissen, och om man inte är relativt väl insatt i legenden om kung Arthur är det nog helt kört.

Fotot är mycket bra, och de flesta actionsekvenser är för en gångs skull snyggt koreograferade; utan användning av onödigt skakig handkamera som annars är så vanligt förekommande. Specialeffekterna är snygga och trovärdiga. Dialogen känns lite onödigt rapp och modern, vilket skär sig lite från tidsperioden som filmen utspelas i.

Skådespelarinsatserna är överlag bra, och jag uppskattar att det för en gångs skull rör sig om relativt okända skådespelare som man inte redan sett i femtioelva andra filmer - det gör under för trovärdigheten och filmillusionen. Charlie Hunnam är bra i huvudrollen som Arthur, och gör en trovärdig och naturlig rollprestation utan överspel. Astrid Bergès-Frisbey är också riktigt bra som Magikern, och gör vad som går av den intressanta men något underutvecklade rollfiguren. Jude Law är helt okej som kung Vortigern, men balanserar på gränsen till överspel och passerar då och då även gränsen. Fast å andra sidan är det en svår och otacksam roll, som nog är svår att göra lågmäld. I övrigt gör de flesta bra ifrån sig, men merparten av ensemblen får inte mycket att arbeta med då det främst är de tre nyss nämnda som får någon form av substans.

King Arthur: Legend of the Sword är en välgjord och hyfsat underhållande film, som är påkostad och har snyggt gjorda actionsekvenser. Här finns en del passande humor, en del charm och en påtaglig spänning. Men paradoxalt nog för en actionfilm är det de mer stillsamma dramascenerna som fungerar bäst, medan actionscenerna ofta blir oengagerande. Tyvärr har det blivit på tok för mycket action och strider, samtidigt som karaktärsutveckling nästan helt lyser med sin frånvaro. Det börjar bra, och hyfsat länge är det en underhållande och trevlig film. Men utdraget till över två timmar blir det för mycket av det goda, plus att de flesta rollfigurer är underutvecklade och det egentligen bara är Arthur själv som man får lära känna någorlunda väl.

King Arthur hade kunnat bli en väldigt bra film, för den har onekligen en ovanlig vinkling och en intressant story, men tyvärr förstörs delvis de goda ambitionerna av besattheten på strider, strider och lite fler strider tills man till sist tappar intresset. Vad det egentligen handlar om och hur historien hänger ihop tycks vara av underordnad betydelse. Tycker man om actionfilmer är den säkerligen ändå fullt sevärd, och med viss tvekan är filmen sevärd även för oss andra, men tyvärr ger den inget alltför bestående intryck varför jag efter moget övervägande nöjer mig med en stark femma i betyg.

Recensionen skriven: 9 maj 2017

Recensionen har lästs 394 gånger av 244 personer, sedan den 9 maj 2017

Film/serie * * * * *