Psykologen - Katarina Ewerlöf Grannen - Rolf Skoglund
Sig själv - Harald Hamrell Cecilia Hamrell - Lia Boysen
Roger - Jan Mybrand Sig själv - Ulf Malmros
Moberg - Göran Forsmark Vittnet Maria - Ia Langhammer
Fel dotter - Sanna Bråding Späcks dotter - Sofie Bällstav
Pizzabudet - Dogge Doggelito

Genom åren har det producerats många svenska kriminaldramer, såsom exempelvis långkörare som Beck och Wallander. Därför är det inte speciellt förvånande när det nu gjorts en parodi på just svenska kriminalare, då Kommissarie Späck gick upp på biograferna under sommaren 2010. Bakom regi står skådespelaren Fredde Granberg, men han medverkar inte själv. I centrum står kommissarien Mårten Späck, som tillsammans med sin argsinta kollega Grünwald Larsson utreder mord. I det här fallet har den svenska regissören Harald Hamrell blivit mördad, och hans kropp hittas genomborrad med knivar och diverse andra hushållsföremål. Förvånansvärt nog drar Späck ändå den uppenbara slutsatsen att det rör sig om ett självmord, men när andra lik hittas med liknande tillvägagångssätt drar han slutsatsen att det finns en seriesjälvmördare (!) på fri fot. När fallet dessutom verkar ha samband med en piratkopieringsliga får den kvinnliga kollegan Irene Snusk hjälpa till.

Att parodiera svenska polisfilmer som Wallander och Beck är förstås tacksamt, då dessa filmserier pågått alldeles för länge och det dessutom finns mycket att driva med. Kommissarie Späck tillhör inte någon av de bästa parodifilmerna, men dessbättre långt ifrån den sämsta heller. Trots att tanken var att driva med svenska polisfilmer i största allmänhet, så har man av någon märklig anledning nästan uteslutande fokuserat på Beck. Det är visserligen ett tacksamt mål, men Wallander har ju trots allt pågått ännu längre än Beck och där det också finns en hel del att parodiera. Med karaktärsnamn som Irene Snusk borde man också kunna förvänta sig en del drifter med Irene Huss, men de lyser konstigt nog med sin frånvaro och den enda likheten med Irene Huss är just namnet.

Däremot är parodin på i synnerhet Gunvald Larsson näst intill klockren, och bitvis är även Beck-parodin helt okej. Tyvärr är Kommissarie Späck en av de mest ojämna filmer jag sett på länge. Bitvis är det väldigt roligt, och man får skratta ett flertal gånger. Bl.a. en tysk skådespelare med extremt dålig dubbning är bland det roligaste jag sett på länge, och det finns många roliga och fyndiga detaljer. Det är också riktigt roligt med kängorna åt alla onödiga uppföljare, då det här talas friskt om mästerverk som Göta kanal 5 och Det sjunde inseglet 2. Storyn är också helt okej, och till skillnad från många parodifilmer finns det en någorlunda sammanhängande story där det inte bara handlar om att stapla lösa sketcher på varandra. Dock är storyn något tunn och bitvis är den röda tråden ganska svag, men den finns där åtminstone.

Men här handlar det mesta om att överdriva allting och driva med allt och alla; på gott och ont. Ett bra tag är det ganska uppfriskande och kul med den överdrivna stilen, och det är absolut en underhållande film. Men efter ett tag börjar man tröttna, och det blir lite för mycket av det goda. För här överdrivs allting till bristningsgränsen, och redan efter en minut har filmen förlorat varje tillstymmelse till trovärdighet. Det är självklart avsiktligt, men när precis allting överdrivs tröttnar man snart och mellan varven blir det ganska oengagerande. En del skämt missar sitt mål, och ibland blir det mest allmänt osmakligt.

Jag är heller inte riktigt säker på vad Fredde Granberg velat säga med storyn om piratkopiering. Vid några få tillfällen känns det uppenbart att man velat driva med de absurda resurser som läggs på jakt på piratkopierare i dagens samhälle (de här poliserna tycker exempelvis att en piratkopierad film är mycket allvarligare än seriemördare som just erkänt 200 mord), men vid andra tillfällen verkar det mest röra sig om osmaklig och måttligt subtil anti-piratpropaganda; såsom exempelvis väldigt onödiga referenser till dålig bildkvalitet (något som de flesta av dagens piratkopior knappast lider av). Jag hade verkligen önskat att filmteamet tydligare kunnat ge en känga åt samhällets galna prioriteringar vad gäller piratkopiering, men märkligt nog verkar Fredde Granberg och de båda manusförfattarna inte alls gå lika långt där som vid allting annat. Det känns som att de inte vågat gå tillräckligt långt för att inte riskera att stöta sig med någon i ett så pass känsligt ämne som detta. Helt enkelt lite för fegt, vilket är märkligt då man i alla andra fall gått alldeles för långt.

Fotot är snyggt, och filmen lyckas på ett ganska lyckat sätt att förmedla samma känsla som i Beck fast överdrivet. Skådespelarinsatserna är också helt okej, och i synnerhet Johan Hedenberg är utmärkt i sin Gunvald Larsson-parodi och ser faktiskt riktigt lik ut förlagan. Cecilia Frode är också bra som Irene Snusk och den som har bäst komisk tajming, men tyvärr får hon inte så mycket att arbeta med. Leif Andrée ställer sig mitt emellan som kommissarie Späck - han gör en helt okej insats, men alltför lik Martin Beck blir han aldrig. Dessutom uppskattar jag att Harald Hamrell, regissören bakom de flesta Beck-filmer, faktiskt ställt upp och spelar sig själv som blir mördad; riktigt fyndigt och roligt.

Kommissarie Späck är absolut en fyndig och bitvis rolig film, och för att vara en parodifilm har den en ovanligt välfungerande story. Men tyvärr har man gått för långt genom att tillspetsa och överdriva allting för mycket, tills det blir mest osmakligt. Jag tycker också det känns lite svagt att man satsat på att nästan enbart parodiera just Beck, och glömmer bort andra svenska kriminalare. Överlag fungerar ändå filmen bra i ungefär halva tiden, men den andra halvan blir det mer oengagerande och man börjar tröttna då alla lyckade skämt redan upprepats femtioelva gånger. Men jag kan inte förneka att jag hade trevligt fram tills dess och skrattade hyfsat ofta. Hade hela filmen varit lika bra som de första 40 minuterna hade Kommissarie Späck förtjänat ett något högre betyg, men nu nöjer jag mig med en stark femma i betyg.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 2,35:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på norska, danska och finska samt svensk text för hörselskadade. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, och därefter visas en reklamfilm för en naturorganisation samt två trailer för andra filmer. Men av någon outgrundlig anledning går det inte att hoppa förbi dessa trailers, och inte ens spola på bild. Man tvingas alltså att se trailers på närmare fyra minuter, under vars tid det inte går att göra någonting alls (inga knappar på fjärrkontrollen fungerar överhuvudtaget). Det är bland det mest irriterande som världen någonsin skådat. Därefter kommer man till huvudmenyn, som är på svenska och gjord med lika absurd humor som själva filmen. Bland språkinställningarna finns det exempelvis möjlighet att spela filmen utan ljud (och det finns faktiskt lagrat ett helt tomt ljudspår för det ändamålet), eller vad sägs om att kunna spela filmen utan bild och utan ljud (vilket innebär en svart filmsnutt som upprepas i det oändliga!)...?

Det enda extramaterial som finns är ett kommentatorspår med regissören Fredde Granberg. Bitvis är det både roligt och intressant, och han har en fin avslappnad inställning. Men att lyssna på honom i närmare 80 minuter blir alldeles för mycket, och jag måste erkänna att jag inte orkade lyssna klart. Dessutom är ljudmixningen vid kommentatorspåret under all kritik, och Freddes tal dränks av alltför högljutt ljud från filmen så att det ibland är näst intill omöjligt att höra vad han säger. Extramaterialet har ingen text.

Recensionen skriven: 17 februari 2011
Senast uppdaterad: 18 februari 2011

Recensionen har lästs 4548 gånger av 2630 personer, sedan den 17 februari 2011