Christer Wijk - Ola Rapace Dina - Ida Marianne Vassbotn Klasson
Joakim - Alexander Stocks Anneli - Maia Hansson Bergqvist
Egon - Bengt Järnblad Gretel - Lena B Eriksson
Lars-Ove - Philip Panov Sebastian - Tomas Bolme
Fanny - Maria Sid Leo - Fredrik Dolk
Elvira - Irma von Platen Gustava - Inga Landgré

Den svenska författaren Dagmar Lange (1914 - 1991) blev känd under pseudonymen Maria Lang, och etablerade sig som en av de tidigaste svenska deckarförfattarna under en tid då det fortfarande var ovanligt. Hon debuterade som författare 1949 med deckaren Mördaren ljuger inte ensam, som introducerade kriminalkommissarien Christer Wijk. Därefter fortsatte hon att skriva minst en ny roman varenda år under sin livstid, och totalt hann det bli 43 vuxenromaner och 4 ungdomsromaner; varav de allra flesta handlade om just kommissarie Christer Wijk. Två av dessa romaner filmatiserades 1960 och 1961, då med Karl-Arne Holmsten som Christer Wijk. I våras var det dags igen då Mördaren ljuger inte ensam, gick upp på bio. Det kommer att bli sex filmer som alla (relativt fritt) bygger på Maria Langs böcker, och de återstående kommer att släppas direkt på DVD. Den andra filmen i serien bygger på Maria Langs nionde roman Kung liljekonvalje av dungen från 1957 (den märkliga titeln får sin förklaring...), som faktiskt också är en av de böcker som filmatiserats tidigare 1961.

Doktoranden och universitetsföreläsaren Puck Ekstedt har precis förlovat sig med Eje, och de ska tillsammans med riksmordkommissionens chef Christer Wijk hem till Christers hemstad Skoga för att närvara på bröllopet mellan Anneli Hammar och den rika Joakim Kruse. Men bröllopet blir inställt då Anneli aldrig dyker upp till bröllopet, och när Christer börjar nysta i fallet visar det sig att ingen har sett Anneli sedan dagen innan - då gick hon in i en blomsteraffär för att hämta brudbuketten medan hennes bästa vän Dina väntade utanför, och kom aldrig ut igen. Det dröjer inte länge innan Annelie hittas död i en skogsdunge, och då måste Christer med lite hjälp från Puck utreda mordet. Under tiden börjar Puck bli lite osäker kring sitt eget kommande bröllop med Eje...

Jag har tyvärr inte läst någon av Maria Langs romaner och har heller inte sett Ljuvlig är sommarnatten (1961 års filmversion av samma roman), och har därför inget att jämföra med. Dock kan man förmoda att ganska mycket har ändrats gentemot boken den här gången, då den här romanen enligt uppgift inte innehåller vare sig Puck eller Eje. Men efter alldeles för många Wallander- och Beck-filmatiseringar är det utan tvekan en trevlig omväxling med nya rollfigurer och en ny miljö. Därför känns även Kung liljekonvalje av dungen lite som en frisk fläkt, och 1940-talsmiljön gör också att filmen sticker ut från mängden och erbjuder någonting nytt till en ganska tröttsam genre.

Filmen som sådan är också ganska lyckad, och håller ungefär samma klass som den biovisade Mördaren ljuger inte ensam. I stil och känsla har även denna film en hel del likheter med Agatha Christie, och dessutom är dramaturgin nästan direkt tagen därifrån; inklusive den i Agatha Christies böcker så klassiska upplösningen där alla samlas på samma ställe så att (i det här fallet) Christer och Puck får avslöja vem mördaren är och varför. Den biten känns i och för sig en smula övertydlig, men å andra sidan är Agatha Christie utan tvekan en bättre inspirationskälla än femtioelva Wallander och Beck. Det är charmigt och engagerande, och intresset hålls vid liv på ett effektivt sätt. Jag uppskattar tidskänslan och den intressanta storyn, och rollfigurerna är också genomarbetade och intressanta. Det är också intressant att notera att Maria Lang måste ha varit före sin tid vad gäller en del feministiska aspekter i storyn, och det är trevligt i den här miljön.

Filmen har inget högt tempo och är långt ifrån någon traditionell thriller, utan istället rör det sig om en ganska långsam pusseldeckare av gammaldags slag. Men det är inte alls någon nackdel, utan det är trevligt med en mer gammaldags film utan samma klassiska stil som alla uppsjö av Wallander-filmer eller för all del i stort sett samtliga svenska kriminalare. Det är inte direkt originellt, men åtminstone lite nyskapande och någonting som vi knappt sett alls inom svenska deckare förut. Stämningen och känslan är fin, och det är underhållande samtidigt som mordmysteriet är lagom invecklat - det är med andra ord inte lätt att lista ut vem mördaren är, men heller inte en omöjlighet; precis som det ska vara för att intresset ska hållas vid liv.

Tyvärr har dock filmen blivit lite rörig, i och med det stora persongalleriet med många rollfigurer där det inte är helt enkelt att komma ihåg vem som är vem alla gånger. Åtminstone i en del aspekter är Kung liljekonvalje av dungen också ganska förutsägbar; men dock inte vad gäller just vem mördaren är. Dessutom är flera av rollfigurerna lite väl stereotypa, och det förekommer lite väl många typiska klichéer. Det gör också att det förekommer vissa trovärdighetsproblem, men till skillnad från den första filmen skulle jag den här gången inte vilja sträcka mig så långt som att påstå att det är logiska luckor.

Däremot uppskattar jag Puck, som är en intressant och mångfacetterad rollfigur. Det är en trevlig omväxling med en stark, intelligent och självständig kvinna i huvudrollen, och med tanke på att det än idag är alltför ovanligt är det imponerande att det (sannolikt) förekom redan i de tidiga böckerna. Einar och Christer hinner också få hyfsat många nyanser, och alla de tre känns äkta och trovärdiga. Då kan man ha överseende med att flera av de andra rollfigurerna känns stereotypa och i vissa fall rentav som vandrande karikatyrer.

Fotot är snyggt, och filmen erbjuder en del mycket vackra vyer samtidigt som filmteamet på ett effektivt sätt lyckats att fånga tidskänslan så att det verkligen ser ut och känns som slutet av 1940-talet. Åtminstone på alla punkter utom dialogen, för av någon märklig anledning används nästan helt modern dialog - om än ibland presenterat på ett något teatraliskt och högtravande sätt - vilket ger ett något konstlat intryck. Skådespelarinsatserna varierar en del, men de flesta är bra. Tuva Novotny är utmärkt i huvudrollen som Puck, och spelar trovärdigt och nyanserat. Ola Rapace har en ovanligt nedtonad stil som Christer Wijk, men spelar stabilt och naturligt. Linus Wahlgren är också bra som Einar. Tomas Bolme är som vanligt mycket bra som Sebastian, och Fredrik Dolk gör en stabil och fin insats som Leo. Jag uppskattar också Bengt Järnblad, Irma von Platen och Maria Sid som alla gör stabila och naturliga rollprestationer. Tyvärr ger Marianne Vassbotn Klasson dock ett något konstlat intryck som Dina, och hon känns inte riktigt naturlig. Bitvis gäller samma problem även Lena B. Eriksson, som ibland ger en teatralisk känsla. Och när hon gråter känns det inte äkta för fem öre. Lena brukar vara en bättre skådespelare än så här, varför jag bara kan anta att felet åtminstone delvis ligger i regin.

Kung liljekonvalje av dungen är ett intressant och underhållande kriminaldrama, som erbjuder någonting relativt nytt av en tröttsam genre och sticker ut från mängden med sin fina 1940-talsmiljö. Efter moderna kriminalseriers höga tempo är det trevligt med ett lite långsammare pusseldrama, som dessutom i stil och upplägg har en hel del likheter med Agatha Christie. Filmen kan kanske inte riktigt mäta sig med Agathas höga klass, men det känns i alla fall lite bättre än alla dussintal Wallander- och Beck-produktioner som spottas ut varje år. Det är en film väl värd att se, men som samtidigt inte är alltför minnesvärd och dessutom innehåller några irritationsmoment för mycket för att jag ska känna mig nöjd. Mitt betyg stannar därför på en stark sexa och är ganska exakt lika bra som Mördaren ljuger inte ensam, men det är i alla fall tillräckligt intressant för att jag ska vilja se de fyra återstående filmerna i serien.

Jag har tyvärr inte fått tillgång till DVD- eller Blu-Ray-utgåvan för recension, och kan därför inte uttala mig om DVD-produktionen eller eventuellt extramaterial.

Recensionen skriven: 5 september 2013
Senast uppdaterad: 6 september 2013