Regi: Mikael Syrén
Manusförfattare: Johan Glans, David Batra, Rachel Molin, Vanna Rosenberg & Mikael Syrén
Magnus - Johan Glans Frida - Vanna Rosenberg
Ulf - David Batra Ulfs fru - Klara Zimmergren
Jenny - Rachel Molin Rune - Mads Ousdal
Per-Arne - Mikael Syrén Melanie - Sofia Bach

Kvarteret Skatan var en humorserie på SVT, som sändes i tre säsonger 2003 - 2006. Programmet bestod av en överlag fast ensemble med kortare och ganska fristående sketcher. Det gav upphov till två senare liveshower, och nu har även gänget gjort en långfilm; Kvarteret Skatan reser till Laholm, som regisserats av Mikael Syrén och skrivits av hela Kvarteret Skatan-ensemblen.

Frida och Magnus har varit gifta länge, men har börjat få problem med äktenskapet och Frida stör sig på att Magnus blivit alltför mesig. De vill därför hoppa över hela kompisgängets årliga tradition att fira sommaren i Laholm, för att istället resa bort utomlands tillsammans. Jenny har inte heller något emot att hoppa över semestern, då hon precis träffat en ny pojkvän - den norska läkaren Rune - och gärna vill åka på kärlekssemester med honom. Men för Ulf är sommaren i Laholm årets stora höjdpunkt, och han och hans nya fru vill inte hoppa över det för allt i världen. När Ulf inser att ingen annan faktiskt vill åka drar han till med en "vit" lögn - att han är döende i cancer, och att resan till Laholm är hans sista önskan i livet innan han snart kommer att dö. Det kan ingen neka till, och snart bär det av till Laholm där absolut ingenting händer...

Jag har aldrig varit alltför förtjust i TV-serien Kvarteret Skatan, och även om jag sett något enstaka avsnitt så har jag lite svårt för den sortens humor. Tyvärr blir det heller inte bättre i långfilmsformat, och då är det ju heller ingen lätt uppgift att göra en sammanhängande långfilm av en humorserie som byggt på mer eller mindre fristående sketcher. Det märks att manusförfattarna haft vissa svårigheter att väva ihop historien, då grundstoryn är tunn och det till stora delar handlar om halvsammanhängande roliga scener. Det behöver inte nödvändigtvis vara något enormt problem, men problemet i det här fallet är att Kvarteret Skatan reser till Laholm inte är särskilt rolig. Visst finns det några roliga scener, och jag skrattade lite grand då och då. Men några klockrena poänger eller stora skratt finns inte, utan det handlar som regel om småfniss.

Men det största problemet är att allting blivit så oerhört tillspetsat, så att hälften vore nog. Efter ett tag tröttnar man rejält, och filmteamet har uppenbarligen inte kunnat konsten att sätta punkt i tid. När det faktiskt förekommer roliga scener har dessa dragits alldeles för många varv i onödan, och överdrivits till absurda nivåer; allt för att säkerställa att det ska vara helt omöjligt för någon att kunna missa poängen. Efter ett tag sjunker också trovärdigheten till botten, och det blir minst lika enerverande som underhållande.

De flesta rollfigurer förblir också tämligen endimensionella, och det är svårt att hitta någon som man faktiskt bryr sig om. Ulf har blivit den absolut mest irriterande rollfigur som världen någonsin skådat, och är värre än han någonsin varit i TV-serien. Till sist blir det så jobbigt att se på honom, så att man nästan börjar önska att han faktiskt skulle dö... Magnus har också blivit lite för enerverande och överdriven, och det är svårt att känna så mycket annat än irritation för honom. Frida är till en början en normal och vettig människa, men blir efter ett tag lite väl grinig och onyanserad. Den enda riktigt normala personen som man faktiskt kan känna för blir istället Ulfs fru, som märkligt nog förblir namnlös trots att det är en stor roll.

Allting borde helt enkelt ha kunnat bli så mycket bättre, med en mer nedtonad stil, roligare skämt och en mer intressant grundstory. Men det är absolut inte värdelöst - det förekommer trots allt några lyckade scener, och bitvis blir det ganska roligt och underhållande. Det märks att det trots allt finns en vettig tanke bakom allt, och jag kan inte förneka att jag trots allt skrattade nån gång då och då. Så visst kunde det ha blivit värre, men tyvärr också avsevärt mycket bättre.

Fotot är fullt funktionellt, och även om vi inte erbjuds några imponerande vyer så fyller allting sin funktion och bildspråket är okej. Skådespelarinsatserna är helt okej, och de flesta gör vad som går av de överlag ganska enerverande och endimensionella rollfigurerna. Bäst ställt är det med Klara Zimmergren som Ulfs fru, men även Vanna Rosenberg och Rachel Mohlin gör ganska bra ifrån sig. Det största problemet med ensemblen är David Batra, som spelar över in absurdum som Ulf. Det är visserligen en hopplös roll till att börja med, men med en aningen mer nyanserad och nedtonad skådespelare borde det ha kunnat bli lite bättre i alla fall.

Kvarteret Skatan reser till Laholm har tyvärr inte blivit en alltför lyckad film, då det ofta blir mer irriterande än roligt med de alltför överdrivna situationerna och skämten i kombination med den kraftigt övertydliga stilen. Men visst finns det vissa ljusglimtar, vilket gör att filmen med viss tvekan ändå kan vara sevärd. Jag skulle personligen inte vilja lägga ner pengar på den, men när den visas på TV (gissningsvis på SVT, då de medproducerat filmen) kan det vara värt att ge det en chans. Förmodligen blir det bättre för de som faktiskt uppskattat TV-serien och dess humor, men även för de mest inbitna fansen har jag svårt att tro att den här långfilmen kan ses som något mästerverk. Det går absolut att se, men det är heller ingen större förlust att hoppa över filmen helt och hållet. Även om filmen i dess bästa stunder förtjänar ett högre betyg, så stannar mitt betyg till sist på en stark fyra.

Recensionen skriven: 15 mars 2012
Senast uppdaterad: 16 mars 2012

Recensionen har lästs 3759 gånger av 2077 personer, sedan den 15 mars 2012