Tack till Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Nikki - Ashton Kutcher Samantha - Anne Heche
Heather - Margarita Levieva Eva - Ashley Johnson
Harry - Sebastian Stan Emily - Rachel Blanchard
Christina - Sonia Rockwell Ingrid - Maria Conchita Alonso
Helen - Sarah Buxton Prince Stelio - Shane Brolly
Sean - Eric Balfour Nadia - Dani Levine

Den brittiska regissören och manusförfattaren David Mackenzie har aldrig blivit särskilt känd för gemene man, men har vunnit många priser och gjort succé på en rad filmfestivaler världen över genom independentfilmer som Hallam Foe och Young Adam. Till hans senaste film har han istället satsat på att belysa det ytliga samhället i Hollywood, och resultatet har blivit independentfilmen Spread. I Sverige har filmen dock bytt titel till L.A. Gigolo, och släpptes på bio efter en begränsad biovisning. Handlingen utspelas föga förvånande i Los Angeles, och kretsar kring den uga "gigolon" Nikki. Han är en attraktiv och charmig kille, och är väl medveten om det. Han har inga problem att få tjejer i säng, och gör det gärna med så många som möjligt. Det är också få personer som säger nej till honom, och genom rika "flickvänner" lyckas han klara sig utan vare sig jobb eller bostad. Det senaste exemplet är den betydligt äldre kvinnan Sam, och det dröjer inte länge innan han flyttar in hos henne och lever återigen det lyxliv som han anser sig förtjäna. Men allt går inte som planerat när han en dag stöter ihop med en fattig servitris på ett kafé, och får äkta känslor för henne. Hon är förvånansvärt lik Nikki själv, och dessutom är hon helt immun mot Nikkis många förförelseknep...

Av storyn att döma låter L.A. Gigolo inte som någon särskilt djup film, men den har faktiskt en större tyngd och budskap än vad man först kan tro. Bakom den glansiga och ganska nakna ytan döljer sig nämligen ett större allvar än man kunnat ana, och det blir trots allt en någorlunda djup film. Dess fulla karaktär märker man dock inte förrän under filmens andra halva, och ser man bara början är det lätt att tro att det är en mycket ytlig film som enbart lever på nakenscener. För sådant får vi se mycket av, och de flesta skådespelarna visar upp sig nakna vid något tillfälle. Det här är följaktligen inte en film för personer som inte tål sex på film, men om man vet vad man ger sig in i så finns det absolut en fin tanke och en intressant story i L.A. Gigolo.

Det märkliga är att filmen marknadsförts som en komedi, för särskilt rolig är den nämligen inte. Det blir förvisso småroligt här och var, men länge än till leenden och enstaka småfniss går det aldrig. De klockrena poängerna lyser helt med sin frånvaro, och egentligen skulle jag inte vilja kalla det för en komedi överhuvudtaget. Åtminstone jag väntar mig betydligt mer humor i en komedi, och jag vet ärligt talat inte om det funnits mer humor som undertecknad inte förstått sig på eller inte. Överlag känns det mer sorgligt än roligt, och det är en ganska mörk stämning som erbjuds. Ibland kan man också känna att filmen ska föreställa vara en satir över det ytliga samhälle vi lever i, men som satir är filmen för uddlös och fungerar inte alls tillfredsställande.

Om man istället ser på L.A. Gigolo som ett drama, så fungerar den mycket bättre. Det känns både trovärdigt och intressant, och åtminstone undertecknad förblev engagerad hela tiden. Om man kan se förbi ytan, så är det också en förhållandevis djup film som tar upp ett intressant ämne på ett lyckat sätt och även har ett fint budskap. Med vissa undantag är det dock en ganska förutsägbar historia, och merparten av vad som händer lär inte överraska någon. Dramaturgiskt är det heller inte en särskilt originell film, som följer genrens gängse mallar utan att förvåna eller ta till nya grepp. Men å andra sidan kan man knappast förvänta sig att alla filmer som kommer ska vara nyskapande, och så länge som en film underhåller och tar upp ett intressant ämne så bör man trots allt vara ganska nöjd.

Under filmens första halva blir det dock periodvis något segt, då för stor tid läggs åt ganska tjatiga element då Nikki bara försöker (och lyckas med) att få i säng alla han träffar. Det budskapet förstår vi vid ett tidigt skede, utan att behöva lägga ner så mycket tid på det. Filmens andra halva är istället betydligt bättre, och då blir det förvånansvärt fängslande och berörande. Den delen går istället lite väl fort framåt, och vissa aspekter hade gärna fått utökas och fått större utrymme. Men det kanske största problemet med L.A. Gigolo är slutet, som lämnar en hel del övrigt att önska. Det har blivit ett abrupt och ouppklarat slut, som lämnar alltför många öppna trådar och därför känns lite som ett antiklimax. Jag menar inte att alla filmer måste sluta med allting utrett, men det bör trots allt finnas någon tanke med slutet, och här är jag inte lika säker på att så är fallet.

Med en story som denna är det förstås oundvikligt att huvudrollen blivit en relativt osympatisk karaktär, och i synnerhet i början är det svårt att känna annat än irritation för någon som ärligt talat beter sig som en skitstövel. Men allt eftersom tiden fortlöper märker vi att Nikki faktiskt blivit mer mångbottnad än man kunnat tro, och efter ett tag är det trots allt lätt att ändå sympatisera med honom och därmed också bry sig om vad som händer. Bland de övriga karaktärerna har Samantha och Heather blivit ganska mångbottnade och levande, medan de flesta andra blivit alltför ytliga och platta. Däremot uppskattar jag att filmen trots all nakenhet inte känns exploaterande, och de många sexscenerna har faktiskt en tanke som inte lagts till enbart för sakens skull. Det är ganska få filmer förunnat, och en film med en sådan här story behöver faktiskt så här mycket naket för att fungera fullt ut.

Filmen erbjuder ett snyggt foto med ett effektivt men inte särskilt originellt bildspråk. Skådespelarinsatserna är mycket bra, och Ashton Kutcher - som jag aldrig tyckt varit en alltför imponerande skådis - gör faktiskt en riktigt bra insats som Nikki. Han spelar övertygande och trovärdigt, och lyckas även att skapa medkänsla för sin ytliga och cyniska rollfigur. Dessutom är Margarita Levieva lysande som Heather, och lyckas med enkla medel att imponera och skapa en rollfigur som känns äkta på alla sätt. Även Anne Heche och Rachel Blanchard imponerar stort som Sam respektive Emily. Övriga spelar bra, men sticker inte ut som något utöver det vanliga.

Sammanfattningsvis är L.A. Gigolo en intressant film, och det märks att den har en fin tanke och ett bra budskap. Genomförandet känns dock inte riktigt lika bra, och filmen hade vunnit på ett jämnare tempo och ett mer genomarbetat slut. Men trots bristerna är det en ganska bra film, som är väl värd att se och som lyckas att engagera hela tiden. Filmen har inte direkt fått någon lysande kritik i världen, men ärligt talat beror det nog lika mycket på recensenterna som på filmen i sig. Det är helt enkelt inte så lätt att se igenom ytan och se det djup som faktiskt finns, då filmen vid en första anblick framstår som glättig och ytlig. Men om man har överseende med det och inte reagerar negativt på mängder av nakenscener, så är det absolut en intressant film som är värd att ta en närmare titt på. Betygsmässigt når det upp till en stark sexa, men med ett lite bättre slut hade betyget blivit högre.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 2,35:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra, men sticker inte ut som något utöver det vanliga. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. Textningen är i minsta laget, men ändå ganska lättläst. Den svenska texten är fullt godkänd, men lider av vissa översättningsfel. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel, och därefter visas språkvalsmeny. När man valt språk visas varningstexter, innan vi direkt kommer till huvudmenyn som är stillastående och engelskspråkig. Det enda extramaterial som finns är en ursprunglig biotrailer för L.A. Gigolo samt trailers för tre andra filmer; individuellt valbara från menyn. Det är lika spännande som det låter, och mer matnyttig information än så finns tyvärr inte att tillgå.

Recensionen skriven: 21 mars 2010
Senast uppdaterad: 22 mars 2010

Recensionen har lästs 3733 gånger av 2191 personer, sedan den 21 mars 2010