Tack till Warner Home Video för recensionsexemplaret
Svensk distributör: Warner Bros. Entertainment Sverige AB
Ed Exley - Guy Pearce Bud White - Russell Crowe
Jack Vincennes - Kevin Spacey Lynn Bracken - Kim Basinger
Dudley Smith - James Cromwell Pierce Patchett - David Strathairn
Chefsåklagare Ellis Loew - Ron Rifkin Sid Hudgens - Danny DeVito
Dick Stensland - Graham Beckel Johnny Stompanato - Paolo Seganti

Den amerikanska författaren James Ellroy har främst blivit känd för sina kriminalromaner, och för de flesta är den så kallade L.A.-kvartetten de mest kända; en serie böcker om Los Angeles-polisen under 1950-talet, i fyra delar. Den tredje av de fyra böckerna släpptes 1990 och fick namnet L.A. Confidential, som 1997 resulterade i den prisbelönade filmen med samma namn i regi av Curtis Hanson, som blivit känd för filmer som Handen som gungar vaggan och I hennes skor. Filmen nominerades till nio Oscars (däribland bästa film), men vann bara två av dessa; bästa kvinnliga biroll och bästa manus efter förlaga. Trots att filmen blivit kritikerrosad blev den vid premiären inte någon enorm succé, vilket åtminstone delvis kan bero på dålig tajming - det här var nämligen samma år som Titanic hade premiär. L.A. konfidentiellt har nu släppts i nyutgåva på DVD med mer extramaterial än någonsin tidigare. Handlingen utspelas under första halvan av 1950-talet i Los Angeles (något exakt årtal får vi aldrig veta), under en tid då poliskorruption tillhörde mer regel än undantag. Historien kretsar kring tre mycket annorlunda poliser. Ed Exley är besatt av att följa alla regler och lagar, och vill gärna bli befordrad men skulle aldrig tänka tanken på att ta emot mutor eller annat som Los Angeles-polisen var ökända för att göra på den tiden. Bud White är Eds raka motsats; han är våldsam och aggressiv, och är beredd att göra precis allt och lite till för att rättvisa ska skipas, även om det innebär att bryta mot en och annan lag. Jack Vincennes är ute efter kändisskap och snabba pengar, och är rådgivare åt en framgångsrik kriminalserie på TV; något han anser är viktigare än hans huvudsakliga jobb. Under ledning av polischefen Dudley jobbar de alla på Los Angeles-polisen, och blir inblandade i utredningen av ett massmord på caféet Nite Owl. Det dröjer inte länge innan de inser att fallet nog inte är så enkelt uppklarat som det först verkar...

Jag har faktiskt aldrig sett L.A. konfidentiellt förrän nu, och har heller inte läst James Ellroys roman. Det var därför med blandade känslor jag satte mig ner för att se filmen, för trots allt är det inte så ovanligt att filmer från 1990-talet eller äldre inte upplevs lika bra idag som de gjorde då. Inledningsvis började jag också undra vad jag egentligen gett mig in i, då filmen börjar mycket osammanhängande och rörigt. Det är nästan omöjligt att få något grepp om någon, många rollfigurer presenteras i ett rasande tempo och överlag kändes filmen mycket oengagerande. Men dessbättre förändras det med tiden, och L.A. konfidentiellt förvandlas efter ett tag till en riktigt bra film. Det är en intressant story, som lyckas att kombinera spänning, kriminalfall och viss humor på ett skickligt sätt. Det har blivit en spännande film, som håller intresset vid liv hela tiden och som inte alls är lika förutsägbar och traditionell som det först verkar. Många överraskningar väntar under filmens gång, och därför har det blivit en både oförutsägbar och genomarbetad film. Åtminstone de centrala rollfigurerna är relativt mångbottnade, och vi får lära känna de inblandade riktigt väl. Här finns väldigt få karaktärer som är helt svart-vita, utan de flesta erbjuder åtminstone en del nyanser och det är bara de allra minsta birollerna som är helt endimensionella. Det är ganska ovanligt för genren, och gör onekligen att filmen känns lite mer levande än de flesta andra. Därför blir det aldrig solklart vilka som är goda respektive onda, och sympatierna förändras vid ett flertal gånger under filmens gång. I grund och botten handlar det här om en slags variation av och samtidigt hyllning till den klassiska film noir-genren, och fastän det aldrig tillhört någon av mina favoritgenrer så måste jag medge att det fungerar riktigt väl här. Därför lyckas filmen också att erbjuda något förhållandevis originellt, trots att temat och grundstoryn i sig inte kan beskyllas för att vara alltför nyskapande. Det är en våldsam historia, med många vålds- och skottlossningsscener. Till skillnad från många andra filmer blir dessa scener dock aldrig oengagerande eller tråkiga, i och med en skicklig regissör som ser till att vi faktiskt kan se vad som händer och att handlingen alltid drivs framåt av scenerna. Dialogen är genomarbetad, och manusförfattarna har också lyckats blanda in en del humor för att på så sätt lätta upp den ganska mörka stämningen. Allt detta bidrar till en ganska realistisk och fin stämning, och en fängslande historia som man inte tröttnar på.

Samtidigt kan jag dock inte riktigt inflika i alla överentusiastiska lovord som filmen fått, för trots allt finns en del brister i L.A. konfidentiellt. Det mest uppenbara är att intrigen blivit mycket rörig och invecklad, och det är långt ifrån enkelt att hänga med i alla snabba svängningar. Det finns också lite väl många rollfigurer, och då inte alla är relevanta för handlingen, så blir det ibland lite komplicerat att hålla isär alla. Allting kompliceras också av att de två största rollerna har vissa utseendemässiga likheter, vilket inledningsvis gjorde att jag inte lyckades att till fullo förstå vem respektive person var. Det blir bättre efter en stund, men den röriga stilen släpps aldrig och därför måste man sitta väldigt koncentrerad för att ha en chans att förstå allt som händer. Det är det nog långt ifrån alla som vill, så därför kan man tycka att filmen blivit lite för intellektuell för sitt eget bästa. Det hade helt enkelt inte skadat att tona ner det hela lite, och förenkla storyn lite grand. Trots allt bör det finnas en gyllene medelväg mellan enkla och lättsamma filmer och komplicerade filmer som man knappt förstår någonting av. I slutändan har vi heller inte fått svar på alla frågor, utan vissa frågetecken kvarstår. Det förekommer också ett fåtal logiska luckor, om än inga grövre sådana. Filmen är också i längsta laget med sina 2 timmar 12 minuter. Visserligen går tiden förhållandevis fort, men det förekommer trots allt några halvsega partier och scener som inte tillför mycket som med fördel hade kunnat kortas ner. Estetiskt är L.A. konfidentiellt en tilltalande film, som lyckas att förmedla rätt tidskänsla från 1950-talet utan att det känns direkt gammaldags. Filmstilen är förhållandevis modern, så här får vi inte samma klockrena tidsepokskildring som i en del andra fall. Det finns exempelvis inga nedtonade färger eller färgfilter, på gott och ont. Men regissören och fotografen har i alla fall lyckats förmedla kärnan från 1950-talet, och därmed stämmer filmen tidsmässigt även om den stil- och färgmässigt är lite för modern. Bildspråket är effektivt och åtminstone delvis nyskapande, och fotot håller hög klass. Skådespelarinsatserna är utmärkta, och både Kevin Spacey, Guy Pearce, Russell Crowe och Kim Basinger spelar mycket övertygande och trovärdigt. Även James Cromwell spelar riktigt övertygande, medan jag däremot kan tycka att Danny DeVito periodvis spelar över som journalisten Sid. Man kan inte förneka att L.A. konfidentiellt är en riktigt bra film, som jag blev förhållandevis imponerad över och som trots ett långt ifrån originellt tema lyckas att kännas nyskapande och annorlunda. Då storyn är intressant och de flesta rollfigurerna mångbottnade är det utan tvekan en film väl värd att se för de allra flesta. Men samtidigt kan jag inte låta bli att känna att den blivit lite överskattad, och så makalöst bra som alla vill göra gällande är den helt enkelt inte. Betygsmässigt nöjer jag mig med en stark sjua - det är en minnesvärd film, men samtidigt en som jag inte skulle vilja se om i första taget.

Recensionen skriven: 19 augusti 2009
Senast uppdaterad: 20 augusti 2009

Recensionen har lästs 3898 gånger av 2137 personer, sedan den 19 augusti 2009