Klarar av Bechdel-testet: Nej, klarar inte ens första steget
Javier - Carlos Areces Natalia - Carolina Bang
Sergio - Antonio de la Torre Ramiro - Manuel Tallafé
Andrés - Enrique Villén Sonsoles - Gracia Olayo
Överste Salcedo - Sancho Gracia Anselmo - Paco Sagarzazu
Javier som barn - Jorge Clemente Franco - Juan Viadas

Den spanska regissören och manusförfattaren Álex de la Iglesia har tidigare bl.a. legat bakom filmer som The Oxford Murders. Hans senaste film är dock sannolikt också hans mest originella; den spansk-franska svarta thrillerkomedin Balada triste de trompeta, som internationellt av någon märklig anledning har döpts om till det betydligt mindre fyndiga The Last Circus. Filmen har vunnit en rad priser, och vann bl.a. Silverlejonet på filmfestivalen i Venedig samtidigt som den också var nominerad till Guldlejonet. Efter en lång rad festivalvisningar världen över har den dock i de flesta länder släppts direkt på DVD, och detsamma gäller Sverige.

Som ung pojke mitt under det spanska inbördeskriget 1937 blir Javier vittne till hur hans pappa - en framgångsrik clown - blir tillfångatagen av Francos regim och tvingad att arbeta för dem. Javier såg aldrig sin far mer, och flera decennier senare är han själv clown; men till skillnad från hans pappa en "ledsen" clown (d.v.s. en clown målad med ledsamt ansiktsuttryck). Han börjar jobba på en cirkus, och blir där förälskad i den vackra lindansaren Natalia. Men hon har redan en pojkvän, i form av cirkusens "glada" clown Sergio. Privat är Sergio dock inte fullt lika glad av sig, utan är en våldsam alkoholist som njuter av att misshandla Natalia medan resten av cirkusens personal ser på utan att ingripa. Natalia blir även hon attraherad av Javier, men slits mellan honom och de känslor hon fortfarande har för sin dominanta pojkvän...

Last Circus är en mycket originell och udda film, som inte liknar något man tidigare sett. Det är en fängslande och fascinerande historia, som både står på egna ben och samtidigt fungerar ganska väl som en liknelse över Spaniens historia. Det är ett smart och genomarbetat manus, och visst märks det att filmen är påkostad och välgjord. Det är en bisarr och tillspetsad historia, men trots det är det riktigt fängslande och engagerande. Väldigt länge är det en oerhört underhållande och fängslande film, som både är rolig och spännande.

Att kategorisera det hela som en komedi är dock en sanning med modifikation, för någon alltför rolig film är det inte. Det är småroligt då och då med viss svart humor och en del roliga men tillspetsade situationer. Men det rör sig om en ganska lågmäld humor, och det är sällan man skrattar högt. Det går som regel inte längre än småfniss och leenden, och det är kanske inte något fel med det, men förväntar man sig en renodlad komedi blir man besviken. Men filmen är spännande och fängslande, och den håller intresset vid liv på ett effektivt sätt. Ganska länge är både Javier och Natalia mångbottnade och intressanta rollfigurer, som man bryr sig om vad som händer med. Dock känner jag inte att man får någon tillräckligt bra förklaring på varför Natalia stannar kvar hos den både endimensionella, våldsamma och rentav psykopatiska Sergio. Självklart vet man att det förekommer att kvinnor stannar hos våldsamma män, men oftast brukar de väl ha någon form av god sida också, vilket Sergio inte tycks ha.

Men det är egentligen detaljer i sammanhanget, då det är en underhållande, spännande och minst sagt skruvad film som både är oförutsägbar och erbjuder något helt nytt inom filmbranschen. Riktigt länge fortsätter filmen i samma lagom skruvade stil, som visserligen är tillspetsat men samtidigt tillräckligt trovärdigt för att man ska bry sig om vad som händer. Om manusförfattaren och regissören bara hade haft vett nog att fortsätta så, så hade allt varit frid och fröjd. Men tyvärr spårar filmen ur fullständigt under den sista tredjedelen, då alla spetsats till lite för mycket och det börjar kännas mer absurt än engagerande. Då Javier spårar ur så fullständigt, så blir det också omöjligt att kunna sympatisera för honom, och då blir det egentligen bara Natalia som man fortfarande bryr sig om. Jag känner inte att man får en tillräckligt trovärdig förklaring till Javiers beteende, och därför är det svårt att kunna ursäkta den oerhört utflippade och bisarra storyn mot slutet som får filmens redan väldigt originella första halva att framstå som världens mest traditionella film.

Under de sista 40 minuterna blir det också oerhört våldsamt, då regissören fullkomligt frossar i våld och blod. Visserligen är hela filmen våldsam av sig, men mot slutet blir det lite för mycket då det mest känns som våldsamt för sakens skull. Mot slutet blir det så mycket, så att filmen närmast blir jobbig att genomlida. Det är också en lite för dyster och deprimerande film, som inte uppvisar något stort framtidshopp utan mest gör att man själv börjar känna sig deprimerad. Jag förstår visserligen tanken bakom allt, och det finns absolut en god tanke och många smarta poänger, men det blir helt enkelt lite för mycket av det goda tills man knappt bryr sig om hur det hela ska sluta.

Fotot är snyggt, och filmen har ett starkt bildspråk och uppvisar en imponerande tidskänsla för 1970-talet. Det är också mycket välgjort, med trovärdiga effekter och snygg klippning. Skådespelarinsatserna är bra, och alla gör vad de ska även om ingen lär vinna någon Oscar för den här rollen. Det är stabila och bra rollprestationer, men samtidigt ingen som sticker ut som något utöver det vanliga.

Last Circus är en oerhört udda, absurd och tillspetsad film, som är oerhört våldsam och bitvis direkt plågsam att titta på. Men det är också underhållande och fängslande, och när det hade gått en knapp timme av filmen tyckte jag att en stark sjua var ett ganska givet betyg. Men tyvärr spårar allting ur för mycket under den sista tredjedelen, då allting tillspetsats till bristningsgränsen och alla rollfigurer flippar ut så mycket så att man slutar att bry sig om vad som egentligen ska hända. Det är ett stort problem för en film, och även originella och udda filmer bör ju trots allt fortsätta att engagera fram till slut. Därför stannar mitt betyg på en sexa, och även om filmen fortfarande är fullt sevärd, så är det tråkigt då den hade haft potential att bli så mycket bättre om inte regissören funnit det nödvändigt att överdriva allting så kraftigt. Vi hade förstått poängen med betydligt enklare medel än så...

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1, och ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och vanlig stereo. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen har textning på svenska, norska och finska, men tyvärr ingen text för hörselskadade. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel, följt av språkvalsmeny och varningstexter. Därefter kommer man till huvudmenyn, som är stilren, stillastående och engelskspråkig. Det finns inget tillstymmelse till extramaterial, vilket är tråkigt för en film som trots allt vunnit Silverlejonet i Venedig även om man knappast blir förvånad vid filmer som i likhet med denna inte visats på bio i Sverige..

Recensionen skriven: 1 mars 2012
Senast uppdaterad: 2 mars 2012

Recensionen har lästs 2932 gånger av 1595 personer, sedan den 1 mars 2012