Tack till Folkets Bio för recensionsexemplaret
Journalisten - Susan Almgren Michel Lafortune - Yves Jacques
Baby Rose - Emmanuel Schwartz Mamy Rose - Catherine Bégin
Dada Rose - Jacques Lavallée Tatie Rose - Perrette Souplex
Shookie Rose - Patricia Tulasne Mathieu - Éric Bruneau
Fanny - Mylène Jampanoï Alexander - Jacob Tierney
Leo - Vincent Plouffe Francine - Monique Spaziani

Den franskkanadensiska regissören och manusförfattaren Xavier Dolan är bara 23 år gammal (född 1989), men har redan hunnit skriva och regissera flera filmer. Han debuterade med Jag dödade min mamma 2009, och gjorde året därpå Hjärtslag. Båda filmerna blev publiksuccéer och vann flera priser. Hans tredje film fick titeln Laurence Anyways, och hade premiär på Cannes-festivalen 2012. Xavier har själv både regisserat, skrivit manus och klippt filmen och den har vunnit en rad priser världen över; däribland på Torontos filmfestival. Filmen var också nominerad till Guldbagge i år för bästa utländska film.

Laurence Alia är 35 år gammal, och jobbar som lärare på en gymnasieskola i Quebec i Kanada. Samtidigt försöker han slå igenom som författare, och jobbar med en diktsamling. Han lever ett stabilt och kärleksfullt liv med sin flickvän Fred, och allt är frid och fröjd. Fram tills en dag då Laurence berättar för Fred att han alltid känt sig som kvinna, och vill genomgå könsbyte. Fred blir chockad, men vill inte leva utan Laurence och bestämmer sig för att stanna kvar i förhållandet. Men det är lättare sagt än gjort...

Storyn låter kanske inte så märkvärdig och det här är knappast någon film som kommer att locka någon storpublik - ämnet är lite för svåråtkomligt för det. Men ger man filmen en chans är Laurence Anyways faktiskt en oerhört bra film. Den tar upp ett intressant och viktigt ämne, men utan att någonsin ta till pekpinnar eller glömma bort själva personerna. Det har blivit ett engagerande och mångfacetterat drama, som skildrar händelserna och personerna på ett mycket jordnära och realistiskt sätt. Det är fängslande och berörande, och det är omöjligt att förbli oberörd av den här filmen. Dessutom är det både vackert, vemodigt och underhållande; ofta på samma gång. Det är ett mycket gripande drama, och vid en del tillfällen är det omöjligt att hålla tårarna borta. Men minst lika ofta är det också riktigt roligt, och vid ett flertal tillfällen skrattar man högt åt den intelligenta och roliga dialogen. Någon komedi är det sannerligen inte, men det finns många humoristiska inslag som hjälper till att lätta upp stämningen i vad som annars hade kunnat bli en alltför tung film.

Jag uppskattar också att fokuset hela tiden ligger på de två centrala rollfigurerna Laurence och Fred, utan att börja ta upp transpersoners tillvaro eller rättigheter i allmänhet. Visst framgår sådant också men det är aldrig huvudfokuset, och det uppskattar jag - annars hade det lätt kunnat bli en övertydlig pekpinnehistoria, ungefär som (åtminstone en del av) de TV-filmer som Hollywood spottar ut sig nästan varje vecka. Både Laurence och Fred har också blivit mycket mångbottnade och nyanserade rollfigurer, som känns äkta in i minsta detalj. Därför känner man hela tiden för båda två, och bryr sig om dem. Jag uppskattar också att skildra allting från både Laurence och Freds perspektiv, istället för att enbart fokusera på just Laurence som annars lätt hade kunnat bli fallet. Övriga rolligurer hinner inte bli lika mångfacetterade, men några av dem hinner åtminstone få en del nyanser. Man bryr sig hela tiden om vad som ska hända, och resultatet är ett både trovärdigt och engagerande drama.

I och med att Laurence Anyways skildrar en lång tidsperiod på åtskilliga år blir det dock ibland en smula rörigt, och det är inte alltid helt enkelt att lista ut när det vi får se utspelas eller vad som egentligen händer. Trots allt är filmen lågmäld och undviker nästan all övertydlighet, och istället får man ibland läsa mellan raderna om vad som egentligen händer. Det är inget stort problem och i stort sett allting i filmen förstår man, men inte alltid på en gång. Ibland förekommer också lite onödiga korsklippningar, som bara bidrar till att förvirra utan att egentligen tillföra något.

Filmen är också väldigt lång, och klockar in på hela 2 timmar 41 minuter. På papperet kan det låta som en närmast mardrömslik upplevelse med en så jättelång film om ett relativt begränsat ämne, men det fungerar ändå riktigt bra. Intresset hålls vid liv hela tiden, och det blir aldrig segt eller tråkigt. Tempot är inte direkt högt utan allting utvecklas i relativt sakta mak, men likväl känns det aldrig för långsamt utan tempot är precis lagom för den här handlingen. Men fastän det aldrig blir tråkigt på något sätt, så kan det ändå bli lite för mycket att se en så lång film; och tar man inte flera pauser kan det lätt börja pirra i benen. Det förekommer också ett fåtal lite för utdragna scener och någon enstaka onödig scen som egentligen inte tillför något i det stora hela, och därför hade nog filmen vunnit på att kortas ner en smula. En sådan här omfattande film hade aldrig gått att göra som någon "normallång" film på under två timmar, men däremot hade man nog kunnat korta ner den med runt 10 minuter utan alltför stora problem.

Fotot är utmärkt, och filmen har ett storslaget och originellt bildspråk med en del närmast poetiska och surrealistiska inslag. Det fungerar riktigt bra, och ger filmen en minnesvärd och unik prägel med flera ovanliga grepp. Oftast fungerar det här unika och starka bildspråket alldeles utmärkt, men vid några enstaka tillfällen börjar det kännas som lite övertydlig symbolik och lite för stiliserat; nästan som att det skett enbart för sakens skull. Det händer dock bara vid enstaka tillfällen, och därför är jag lätt beredd att förlåta det. Musiken är också mycket bra, även om den vid enstaka tillfällen kan kännas en smula övertydlig.

Skådespelarinsatserna är mycket bra. Melvil Poupaud är mycket bra som Laurence, och gör en stark och imponerande rolltolkning. Efter att Laurence börjat att ta könshormoner inför könsbytet borde det dock ha gett ett mer synligt resultat, och Laurence ser i mina ögon ändå en aning för maskulin ut. Det orsakar vissa trovärdighetsproblem, men utan att tvinga skådespelaren att ta könshormoner är det förstås ett svårlösligt problem. Ännu bättre är Suzanne Clément, som är fullkomligt lysande som Fred och gör en oerhört stark och trovärdig rollprestation som inte lämnar någon oberörd. Hon spelar naturligt och starkt, men helt utan överspel. Bättre än så här kan det ärligt talat inte bli, och att hon inte blev nominerad till en Oscar beror nog ärligt talat enbart på att filmen inte är engelskspråkig. Även i övrigt är det bra skådespelare, och Nathalie Baye är riktigt bra som Laurence mamma.

Laurence Anyways är en mycket bra film, som är stark och minnesvärd samtidigt som den är rolig. Den är fängslande och berörande, och tar upp viktiga ämnen på ett lagom lättsamt sätt kryddat med en del humor. Bildspråket ger också ett närmast poetiskt intryck, men tyvärr har filmen blivit något i längsta laget och dessutom är jag inte helt förtjust i vissa storymässiga detaljer; något jag dock inte närmare kan gå in på utan att avslöja för mycket. I och med det tunga - och för vissa kanske även något kontroversiella - ämnet kommer kanske inte filmen att tilltala gemene man, men i mina ögon är det en mycket bra film som är väl värd att se för i stort sett alla. Betyget blir en stabil och solklar åtta, men nian är inte så långt borta och jag kan inte göra annat än rekommendera i stort sett alla att se filmen snarast.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,66:1, vilket på ren svenska innebär att smala svarta fält visas till vänster och höger med en Widescreen-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och filmen är huvudsakligen franskspråkig. Filmen har textning på svenska, men inga andra språk. Det finns heller ingen text för hörselskadade eller döva. Efter inmatning av skivan i DVD-spelaren möts vi av distributörsjingel, följt av varningstexter på svenska. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är på svenska (fattas bara annat, när inget annat språk är representerat på DVD:n...) och stillastående. Menyn är mycket enkel, och innehåller bara möjlighet att slå av och på textning samt spela filmen; inte ens scenvalsmeny återfinns. Tyvärr finns inget tillstymmelse till extramaterial, vilket är tråkigt och lite svagt när det trots allt gäller en prisbelönad film. Avsaknaden av kunskaper i det franska språket gör dock att jag inte kunnat ta reda på huruvida det finns något extramaterial på utländska DVD-utgåvor, och därför vet jag ärligt talat inte om bristen är mer global eller om det är just vi i Sverige som går miste om extramaterial.

Recensionen skriven: 1 augusti 2013
Senast uppdaterad: 2 augusti 2013

Recensionen har lästs 3447 gånger av 2053 personer, sedan den 1 augusti 2013