Regi: Robert Redford
Manusförfattare: Matthew Michael Carnahan
Senator Jasper Irving - Tom Cruise Janine Roth - Meryl Streep
Professor Stephen Malley - Robert Redford Todd Hayes - Andrew Garfield
Ernest Rodriguez - Michael Peña Arian Finch - Derek Luke
Överste Falco - Peter Berg

USA:s pågående krig i Afghanistan och Irak har de flesta åsikter om, vad de än må tänkas vara. Det har Robert Redford tagit tillvara på i hans senaste film Lejon och lamm - hans första som regissör på sju års tid - som handlar om just det. Filmen gick upp på bio i Sverige i november 2007, men antagligen blev det ingen större succé då den redan nu släpps på DVD. Kanske är det anledningen till att filmen för en gångs skull släpps på DVD i Sverige innan den kommer till hemlandet. Faktum är att både i USA och Storbritannien dröjer det ytterligare en månad innan DVD-utgåvan kommer, och jag har heller inte lyckats hitta något land som ligger före Skandinavien med DVD:n. Den kryptiska titeln syftar på ett gammalt citat från första världskriget, där en tysk general imponerades över brittiska soldaters insatser, men ansåg att de var "lejon ledda av lamm". Filmen utspelas i realtid på tre samtidiga plan. I Washington har den republikanska senatorn Jasper Irving kallat till möte med en tuff och skeptisk TV-journalist, och vill sälja på henne en story angående nya planer för de pågående krigen i Irak och Afghanistan. På ett universitet i Kalifornien har den idealistiska professorn dr Malley kallat till möte med sin skolkande student Todd - han är en av professorns favoritelever och visar mycket potential, men orkar inte bry sig och heller inte komma till lektionerna. Under tiden krigar två av professorns före detta studenter i Afghanistan.

Att USA:s pågående krig är ett allvarligt och viktigt ämne kan ingen förneka, så visst kan det vara nödvändigt med sådana här filmer. Att tanken är god råder heller ingen tvekan om. Men tyvärr tycker jag inte detsamma kan sägas om genomförandet, då upplägget ärligt talat känns lite tråkigt. Det här är en mycket dialogdriven film, där två tredjedelar uteslutande består av prat. Filmen utspelas i någorlunda realtid under knappa en och en halv timme, och egentligen händer inte mycket under filmen - allt kretsar kring prat, prat och ännu mera prat. Det är visserligen inget fel med det, och dialogen är periodvis riktigt skarp och intressant, men egentligen kommer man inte fram till någonting. Filmen försöker egentligen inte ta ställning vare sig för eller emot krigen, utan enbart att folk ska ta ställning på något sätt. Därför uppnår regissören heller inte särskilt mycket, utan filmen slutar ungefär där den börjar, utan att någonting har förändrats. Vad man tycker om det är förstås en smaksak, men för mig kändes slutet lite som ett antiklimax. De två tredjedelar som drivs av dialog är ändå ganska intressanta, men detsamma kan tyvärr inte sägas om krigsscenerna i Afghanistan. Vi får inte lära känna någon av soldaterna alls, utan vet inte mycket mer om dem än namnen, och då bryr man sig heller inte nämnvärt om vad som händer med dem. Vad spelar det för roll i slutändan om just dessa två soldater överlever eller inte, när vi inte vet mer om dem än de mängder av människor det rapporterats om på TV...? Manusförfattaren borde antingen ha utökat krigsdelen så vi fått lära känna personerna som är inblandade, eller klippa bort de delarna helt och hållet. Att delen i Afghanistan dessutom är så mörk så man nästan inte ser någonting om vad som händer, gör heller inte saken bättre. I en stor och kolsvart biograf är det kanske inga större problem att se merparten, men på en normalstor TV är det minst sagt svårt, då många av dessa scener är alldeles för mörka. Visst förstår jag att det måste vara mörkt för att kännas realistiskt, men det måste finnas en gyllene medelväg mellan full realism och tillräckligt ljust för att kunna se någonting. Skådespelarinsatserna är dock utmärkta, och alla spelar bra och övertygande. Det förhöjer helhetsintrycket, men tyvärr inte tillräckligt mycket för att jag ska bli riktigt nöjd med filmen. Även om den mellan varven är ganska tänkvärd och syftet är gott, så blir det helt enkelt tråkigt med en film som står och stampar på samma ställe, och där det inte händer någonting. Ibland blir det dessutom lite för övertydliga moralkakor och för stora klyschor. Antagligen passar filmen bättre i USA än internationellt, då temat trots allt känns lite väl "amerikaniserat" och patriotiskt. Fortfarande är det dock en sevärd film, även här i Sverige, men jag skulle inte vilja se om den igen. Och när de pågående krigen tar slut - förr eller senare lär det väl hända - så lär också intresset för filmen sjunka som en stock...

DVD-utgåvan från Fox erbjuder bild i Widescreen, och ljud i Dolby Digital 5.1 på engelska och tyska. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Det finns textning på ett tiotal språk, däribland de fyra skandinaviska språken samt engelska. Det är tacksamt med engelsk text, men tyvärr finns ingen textning för hörselskadade och döva. När man matar in DVD-skivan, visas först Fox vanliga och alltid lika irriterande anti-piratpropaganda, som dock gudskelov går att hoppa förbi genom att gå till nästa kapitel. Därefter visas en trailer för den kommande filmen Valkyrie, som märkligt nog är upplagt som en minidokumentär med intervjuer med de inblandade. Varför så långa och utförliga trailers...? Därefter visas distributörsjinglar från både MGM och Fox, innan huvudmenyn dyker upp. Menyerna är enkla och stilrena, men tyvärr enbart på engelska. När filmen visats klart, kommer nästa irritationsmoment. Då visas nämligen varningstexter för alla språk som filmen textats på, vilket tar ett par minuter. För ovanlighetens skull går det dock att hoppa förbi varningstexterna, antingen ett språk i taget genom att gå till nästa kapitel, eller allting genom att trycka på DVD-spelarens menyknapp.

Som extramaterial finns en bakom kulisserna-dokumentär på drygt 20 minuter, som bl.a. består av intervjuer med skådespelare och personal. Det är riktigt intressant, även om lite för stor tid går åt till att beskriva rollfigurerna och annat som vi redan vet efter att ha sett filmen. Vidare finns en featurette (minidokumentär) vid namn "Script to Screen", som handlar om hur manuset filmatiserats, på ca 10 minuter. Också ganska intressant. Därefter hittar vi ett inslag som kallas för "UA Legacy", där vi får en kort historielektion om filmbolaget United Artists, och får se korta snuttar ur alla filmer de gjort genom åren. Visst kan det vara småtrevligt att få veta, men det känns ärligt talat mer som reklam än som dokumentär, och det har ingenting med Lejon och lamm att göra. Slutligen hittar vi en s.k. teaser (tidig trailer som görs för att väcka intresset kring en film) och en ursprunglig amerikansk biotrailer för samma film - måttligt intressant. Därefter tar det roliga slut. På omslaget står det att det också ska finnas ett kommentatorspår med regissören och producenten Robert Redford, men något sådant finns i själva verket inte. Jag vet i dagsläget inte om det står fel på omslaget, eller om det blivit något mastringsfel så att det varit meningen att det skulle ha funnits med. Jag har heller inte kunnat hitta någon annan DVD-utgåva av filmen någonstans i världen - kanske är Sverige rentav först i världen med att släppa filmen på DVD - så därför vet jag inte om det kommer att finnas detta kommentatorspår någonstans (eller om det ens finns inspelat). Tyvärr har extramaterialet ingen textning alls, inte ens engelsk text. Det är mycket svagt och irriterande, och det borde verkligen vara en självklarhet att texta även extramaterial. Materialet som sådant är dock ganska intressant, även fast det inte finns så mycket.

Recensionen skriven: 12 mars 2008
Senast uppdaterad: 12 mars 2008

Recensionen har lästs 3698 gånger av 2056 personer, sedan den 12 mars 2008