Jesse - Josh Radnor Zibby - Elizabeth Olsen
Dean - John Magaro Ana - Elizabeth Reaser
Professor Peter Hoberg - Richard Jenkins Professor Judith Fairfield - Allison Janney
Nat - Zac Efron Vanessa - Ali Ahn
Susan - Kate Burton David - Robert Desiderio
Leslie - Kristen Bush Robert - Gregg Edelman

Den amerikanska skådespelaren Josh Radnor, ursprungligen från Ohio, har på senare år främst blivit känd som huvudrollen Ted i den långkörande och mångfaldigt prisbelönade komediserien How I Met Your Mother. 2010 debuterade han som regissör och manusförfattare med den romantiska dramakomedin Kärlek i New York, som vann publikpriset på Sundance och var nominerad till det stora jurypriset. Två år senare var det dags för hans andra egna film, och med Liberal Arts håller han sig kvar med ungefär samma genre. Även denna film premiärvisades på Sundance Film Festival i januari 2012, men i Sverige släpptes filmen direkt på DVD i april 2013.

35-åriga Jesse Fisher jobbar som syokonsulent på en högskola i New York, vilket är ironiskt då han själv känner sig allmänt vilsen och oinspirerad i livet. Hans flickvän har precis gjort slut med honom, och nu vet han inte vad han ska ta sig till. En dag blir han uppringd av en av sina gamla lärare från sina egna universitetsstudier i Ohio, professor Peter Hoberg, som ber honom att hålla tal på hans avslutningsfest då han precis ska gå i pension. Då Jesse inte har någonting planerat och dessutom gärna vill återse sin gamla skola tackar han ja, och beger sig den långa vägen till Ohio. Där kommer han i kontakt med den 19-åriga studenten Zibby, och de börjar umgås. Trots den stora åldersskillnaden inleder de ett förhållande.

Liberal Arts verkar på papperet inte vara alltför originell, och i ärlighetens namn är den nog heller inte det. Men filmen har i alla fall en del nyskapande drag, och storyn är intressant. Det är en engagerande och fin film, som tar upp intressanta frågeställningar på ett öppet och lyckat sätt. Det är mysigt och underhållande, men jag känner mig tveksam till omslagets kategorisering "Komedi/drama". Det förekommer några roliga scener, och visst får man skratta nån gång då och då. Men de klockrena poängerna lyser helt med sin frånvaro, och det går sällan längre än till småfniss. Jag hade önskat mer humor, men om man istället ser på filmen som ett drama kryddad med vissa humoristiska scener fungerar det bättre. Det finns inget jättestort djup, men det är ett trovärdigt och intressant drama som håller intresset vid liv.

Rollfigurerna har blivit förhållandevis mångbottnade. Jesse är en sympatisk och nyanserad rollfigur, som är lätt att känna för. Det är lätt att sätta sig in i hans situation, för de flesta av oss har väl någon gång känt oss ungefär så vilsen som han verkar vara; eller rentav ganska ofta. vid några tillfällen beter han sig dock ologiskt eller dumt, som gör det svårare att kunna sympatisera med honom. Zibby är en mångbottnad och intressant person, som är lätt att känna för och som man hela tiden sympatiserar med. Dean och Nat hinner åtminstone få vissa nyanser, och deras sidohistorier är intressanta men tyvärr en smula underutvecklade. De flesta andra förblir tämligen endimensionella, men det kan jag ha överseende med och det är förståeligt att fokusera på ett mindre antal karaktärer.

Filmen har en mycket bra stämning, som förhöjer helhetsintrycket och gör att man lätt kan leva sig in i filmen. Det är finstämt och stämningsfullt, om än en smula övertydligt. Men tempot är lågt och det är i grund och botten ett ganska stillsamt drama. Det händer inte särskilt mycket, och egentligen kan nästan hela handlingen beskrivas med en mening. Jag är den första att erkänna att sådana här långsamma dramer absolut har en tjusning, och den här handlingen hade knappast passat för någon rafflande actionfilm. Men ibland blir det ändå lite för mycket av det goda, då filmen stannar upp vid förhållandevis obetydliga scener länge och väl. Det gör att man bitvis blir lite trött av att se på filmen, och det var sannolikt inte avsikten. Storyn är också i tunnaste laget, vilket manusförfattaren försökt kompensera genom mer eller mindre intressanta sidohistorier.

Det fungerar ändå bra under de första två tredjedelarna av Liberal Arts, då filmens fina stämning och intressanta rollfigurer gör att man hela tiden förblir engagerad. Men mot slutet känns det lite som att luften går ur filmen, och under den sista halvtimmen blir det lite för segt samtidigt som manusförfattaren verkar ha allt mindre att säga. Jag tycker heller inte riktigt om slutet, som inte känns helt konsekvent utifrån resten av filmen, utan skär sig lite. Jag får intrycket att manusförfattaren och regissören inte vågat fullfölja allting steget ut, utan väljer en feg utväg. Det kanske bara är jag som läser in något annat än alla andra i filmen, men åtminstone för mig känns det här inte riktigt logiskt; men dock ganska väntat.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt men inte särskilt nyskapande bildspråk. Musiken och klippningen är också bra. Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra. Josh Radnor är bra i huvudrollen som Jesse, men det tar en stund att vänja sig vid honom i den här rollen då man länge mest tänker på hans rollfigur i komediserien How I Met Your Mother. Elizabeth Olsen är som vanligt lysande som Zibby, och gör en stark och naturlig rolltolkning. Hon har aldrig gjort en dålig insats hittills, och inget tyder på att hon kommer att börja med det. Zac Efron är ganska bra som Nat och John Magaro är också fullt godkänd som Dean. Richard Jenkins är riktigt bra som professor Hoberg, och Elizabeth Reaser gör vad som går av den ganska platta rollen som Ana. Allison Janney gör ett lite stelt intryck som professor Fairfield, och spelar sämre än hon brukar göra - något som dock åtminstone delvis kan bero på rollfiguren - men är ändå helt okej.

Liberal Arts är en helt okej och underhållande film, som engagerar och tar upp intressanta ämnen. Men samtidigt blev jag lite besviken på filmen, som aldrig riktigt kommer upp i den potential som uppenbarligen fanns. Det finns en viss humor, men det är inte tillräckligt roligt. Det finns också ett visst djup, men inte riktigt tillräckligt för att fullt ut fungera som drama. I slutändan känns det därför lite som varken hackat eller malet, och det gör att filmen inte blir så minnesvärd som jag hade önskat. Men det är absolut ingen dålig film, och tycker man bara om långsamma dramer är det väl värt att ge Liberal Arts en chans. Jag blev inte lika imponerad som jag hade trott att jag skulle bli, men ni kanske känner annorlunda. För mig stannar betyget på en halvstabil sjua, fastän jag verkligen önskar att jag hade kunnat ge filmen ett högre betyg än så. Det finns helt enkelt så mycket potential utifrån den här storyn, men filmen når ändå inte ända fram; i synnerhet inte mot slutet.

DVD-utgåvan har bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på svenska och norska, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Den svenska textningen är i minsta laget men är förhållandevis lättläst. Översättningen håller en relativt hög kvalitet, om än med enstaka översättningsfel. När man matar in skivan möts man av en språkvalsmeny, som följs av distributörsjingel och varningstexter. Därefter spelas några trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi) innan vi kommer till huvudmenyn, som är snygg och stilren men som endast finns på engelska. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är tråkigt men knappast förvånande för en film som inte visats på bio i Sverige.

Recensionen skriven: 30 april 2013
Senast uppdaterad: 1 maj 2013

Recensionen har lästs 3112 gånger av 1789 personer, sedan den 30 april 2013