Regi: Daniel Espinosa
Manusförfattare: Rhett Reese & Paul Wernick
Miranda North - Rebecca Ferguson David Jordan - Jake Gyllenhaal
Roy Adams - Ryan Reynolds Kat - Olga Dihovichnaya
Hugh Derry - Ariyon Bakare Sho Kendo - Hiroyuki Sanada
Kazumi - Naoko Mori Dominique - Camiel Warren-Taylor

Sex astronauter från olika länder befinner sig på den internationella rymdstationen ISS, för att ta emot en rymdsond som samlat in jordprover från Mars och studera dessa. Otroligt nog har sonden lyckats att fånga in en encellig organism som visserligen inte syns utan förstoringsglas men som trots allt svarar på stimulering - det första obestridliga beviset på att det faktiskt finns liv på Mars. Allt följs med stort intresse från jorden, och organismen döps till Calvin. Men det dröjer inte länge förrän organismen inte längre är encellig, utan växer snabbt till att bli både stor och aggressiv; och snart svävar hela rymdstationen och kanske rentav även jorden i fara...

Storyn låter kanske inte så upphetsande, men å andra sidan är det svårt att inte få höga förväntningar när den så talangfulla Daniel Espinosa regisserat och dessutom med flera utmärkta skådespelare. Life är också en bra film, men delvis blev jag ändå något besviken. Filmen lyckas på ett skickligt sätt att bygga upp en klaustrofobisk stämning ombord på rymdstationen. Det rör sig ju om begränsade miljöer, då allt utspelas i några få rum ombord på ISS. Det är svårt att få en film att bli riktigt bra med så få miljöer, men det har gått över förväntan här då miljöerna bidrar till en utmärkt klaustrofobisk känsla och spänning.

Ofta blir det riktigt spännande, och filmen har en tacksam intensitet då det händer något hela tiden. Även scener som bara består av dialog får en effektiv spänning över sig, vilket är skickligt gjort. Det har blivit förvånansvärt engagerande, och intresset hålls vid liv på ett elegant sätt. Det har blivit fascinerande och spännande, trots ett begränsat persongalleri och det faktum att allt utspelas på och vid en rymdstation.

Alltför originellt är det dock inte, och framförallt har filmen en del uppenbara likheter med Alien. Jag är inte säker på att de jämförelserna är till den här filmens fördel, men genom en intressant story och utmärkt atmosfär fungerar det ändå ganska bra. Jag uppskattar den utmärkta stämningen och atmosfären, och genom en kombination av foto och upplägg känns det verkligen som man befinner sig ute i rymden. Det är häftigt och lagom storslaget, och ofta blir det effektfullt obehagligt. Filmteamet har på ett skickligt sätt lyckats att blanda flera genrer, så att filmen får inslag av både science-fiction, drama, thriller och skräck utan att någondera tar överhanden. Det är en svår balansgång att få till, så Daniel Espinosa förtjänar en eloge för denna utmärkta balans.

Men tyvärr är det uppenbart att manusförfattarna valt att fokusera på handling och spänning på bekostnad av karaktärsbeskrivningar. För rollfigurerna som förekommer får tyvärr inget större djup, och de flesta känns måttligt mångfacetterade. Det är främst Miranda som hinner få en del nyanser, men inte heller hon känns alltför nyanserad. Det får som effekt att man inte riktigt bryr sig om vad som händer med rollfigurerna, för varför ska man bry sig vilka som överlever när man aldrig riktigt har lärt känna någon...?

Manuset hade behövt en översyn och att fokusera lite mer på rollfigurer än på effekter, så att man faktiskt hinner lära känna alla innan hemskheterna börjar. Det är visserligen inte ovanligt att göra den missen vid skräckfilmer, men Life verkar trots allt aspirera till att vara lite mer än en helt vanlig skräckfilm - trots allt är det långt ifrån oavbruten skräck, utan det är bara bitvis som det är riktigt obehagligt. I en renodlad skräckfilm kan man ha överseende med att rollfigurer blir stereotypa och endimensionella, om enda ambitionen varit att det ska vara riktigt otäckt, men när så inte är fallet blir det lite problematiskt.

Intrigen upplevs dessutom lite väl förutsägbar, och mycket av det som sker är ingen större konst att förutspå. Och paradoxalt nog fungerar det sämst vid de tillfällen som manusförfattarna försökt sig på något oförutsägbart. Det verkar också som att filmteamet haft svårigheter att knyta ihop säcken, och det antiklimaktiska slutet lämnar en del övrigt att önska. Tyvärr känns det som mer regel än undantag vid skräckfilmer nuförtiden, och jag är inte särskilt förtjust i den trenden.

Fotot är snyggt, och filmen har ett starkt bildspråk som bidrar till en effektiv klaustrofobisk stämning och en utmärkt närvarokänsla. Specialeffekterna är också bra. Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra. Rebecca Ferguson är utmärkt som Miranda, och gör en trovärdig och naturlig rollprestation i en ganska svår roll. Jake Gyllenhaal är också riktigt bra som David, och Ryan Reynolds gör allt som går i rollen som Ryan Reynolds. Olga Dihovichnaya är också bra som Kat, men hennes roll är den minst utmanande av rollerna och hon får minst att arbeta med.

Life är inte särskilt originell, och likheterna med Alien blir bitvis lite för uppenbara. Men det filmen saknar i originalitet tar den igen genom atmosfär, spänning och en intressant story. Det har blivit både fascinerande och fängslande, och dessutom både spännande och obehagligt. Men det är olyckligt att ingen av rollfigurerna känns alltför mångbottnade, och då de heller inte är tillräckligt intressanta kan man med all rätt ställa sig frågan varför man egentligen ska bry sig om vad som händer med dem. Upplösningen imponerar heller inte alls, och överlag hade nog manuset behövt en översyn. Medan man ser filmen har man ändå trevligt, men bristerna gör att filmen inte blivit så minnesvärd som jag hade önskat. Då upplösningen inte alls övertygar lika mycket som resten väljer jag till sist en svag sjua i betyg, men det är ändå en fullt sevärd film som passar för de flesta som inte har något emot övernaturliga inslag.

Recensionen skriven: 23 mars 2017
Senast uppdaterad: 23 mars 2017

Recensionen har lästs 2804 gånger av 1537 personer, sedan den 23 mars 2017