George - Alex Kaluzhsky Georges flickvän - Alice Kremelberg
Wallace - Gbenga Akinnagbe Regina - Tonye Patano
Delgado - Ramon Rodriguez John Johnson - Michael Rispoli
Vice borgmästare LaSalle - John Benjamin Hickey Therese - Aunjanue Ellis
Jerry Pollard - Gary Basaraba Mr. Thomas - Jason Butler Harner

Denzel Washington & John Turturro

Den amerikanska författaren Morton Freedgood (1913 - 2006) var huvudsakligen verksam under pseudonymen John Godey, och skrev ett flertal deckar- och thrillerböcker under sin livstid. I Sverige är han nästan helt okänd, och jag hittar inget som ryder på att någon av hans böcker någonsin översatts till svenska. Hans mest kända bok var 1973 års bästsäljande roman The Taking of Pelham One Two Three, som gjordes till film året därpå i regi av Joseph Sargent. Filmen blev en stor succé, och resulterade även i att New York under många år undvek tunnelbanor med det här numret. 1998 gjordes även en mindre känd TV-film baserad på samma roman, som enligt uppgift är den versionen som bäst hållit sig till den litterära förlagan. Och 2009 är det tredje gången gillt, då en tredje filmversion av John Godeys roman sett dagens ljus. Den här gången är det engelsmannen Tony Scott, bl.a. känd som en av skaparna av TV4-serien Numbers, som regisserat. En mystisk man som kallar sig själv för Ryder och hans två kumpaner kapar ett tunnelbanetåg i New York som kallas för Pelham 123, och med det tar 18 passagerare och tunnelbaneföraren som gisslan. Trafikledaren Walter Garber jobbar på kontrollstationen för tunnelbanorna, och börjar misstänka att någonting inte står rätt till när en av tunnelbanevagnarna stannat utan anledning. Snart blir han ofrivillig gisslanförhandlare, när Ryder tar kontakt med ledningen och vägrar prata med någon annan. Gisslantagarna kräver 10 miljoner dollar i lösensumma, och kommunen får bara en timme på sig att få fram pengarna. Annars hotar han att döda en person av gisslan för varje minut som pengarna dröjer...

Jag har inte sett 1974 års originalfilm, och har heller inte läst John Godeys roman. Jag kan därför inte jämföra med någonting, utan måste se på denna film som ett fristående verk. Det är knappast en alltför originell story, och jag tror inte att Linje 1 2 3 kapad kommer att vinna några priser för dess innovativa och nyskapande premiss. Tvärtom har vi sett det mesta förut, och även om man inte sett originalfilmen så kan man inte påstå att det är ett direkt ovanligt tema. Men jag blev positivt överraskad av filmen, som faktiskt visade sig vara bra. Det är ingen djup och intellektuell film, men den lyckas med sitt syfte helt och hållet; nämligen att underhålla folk. För det är en intressant grundstory och en riktigt spännande film, som därför är engagerande från början till slut. Det största problemet är att de flesta rollfigurer blivit tämligen endimensionella, och väldigt få erbjuder något direkt djup. Den enda någorlunda mångbottnade karaktären, och även den enda vi får lära känna hyfsat, är Walter Garber. Att gärningsmännen blivit endimensionella brukar vara mer regel än undantag i filmer, men det är ett större problem att vi inte får lära känna gisslan bättre. Ingen av de 19 personerna i tunnelbanan får något direkt djup, och vi får inte veta mycket mer än deras namn. Det medför att man inte bryr sig om deras öde alltför mycket, och därför blir filmen inte alls särskilt berörande eller gripande. Det vore helt enkelt välbehövligt att ha fått följa åtminstone några av dem innan själva kapningen inleddes, och få veta lite grann om dem. Det hade varit ett enkelt och effektivt sätt att bli mer berörd av filmen, och att i högre utsträckning bry sig om vad som händer med dem. Man kan också fråga sig varför Ryders två kumpaner blivit så osynliga, då de egentligen inte tillför någonting till handlingen och hade lika gärna kunnat skrivas ut helt och hållet. Det finns även gott om klichéer och ett fåtal onödiga sidohandlingar. Vidare finns vissa logiska luckor och trovärdighetsproblem, men överlag känns filmen ändå hyfsat realistisk. En central fråga kvarstår dock, som vi aldrig får något egentligt svar på, vilket jag irriterade mig över. I grund och botten är historien ganska förutsägbar, men det har lagts till vissa oväntade vändningar som fungerar relativt väl.

Filmens kvinnosyn kan ifrågasättas, för av någon märklig anledning har de kvinnliga karaktärerna hamnat i extremt underläge, och de mycket fåtal kvinnor som förekommer är platta och ganska onödiga. Det är tråkigt och förtar lite av helhetsintrycket, men filmen fungerar ändå relativt väl trots mansdomineringen. Linje 1 2 3 kapad är en välgjord film, med snyggt foto och som regel bra klippning. Det jag främst störde mig på var att regissören haft en lite väl stor förtjusning i slow-motion och stillbilder, i synnerhet vid actionsekvenserna, som gör att det ibland känns lite som en musikvideo i stilen. Det tjänar ingenting till och orsakar bara onödig irritation, och borde därför ha hoppats över. De snabba actionsekvenserna i trafiken har också blivit överdrivet stiliserade med en kamera som rör sig ständigt, till den grad att man knappt hinner uppfatta vad som egentligen händer. Dessbättre förekommer dock bara ett fåtal sådana scener, och därför gör det inte så mycket. Skådespelarinsatserna är bra, och Denzel Washington spelar övertygande som Garber, även om jag ibland började jämföra med hans tidigare roller. John Travolta är också bra som gisslantagaren Ryder, och gör sitt bästa med att väcka liv i en ganska platt karaktär. Han balanserar på gränsen till överspel, och vid enstaka tillfällen passerar han också gränsen, men jag jämförde aldrig med någon av hans tidigare roller. John Turturro spelar lite stelt som polisförhandlaren Camonetti, men är fullt godkänd. Kort sagt finns det många brister med Linje 1 2 3 kapad, och det är en typisk sådan film som de flesta professionella recensenter lär såga längs fotknölarna. Jag hade också uppskattat ett lite mer originellt och mer genomarbetat manus, men trots allt är det en bra film som blivit spännande och underhållande hela tiden. Den blir aldrig särskilt djup, men fungerar utmärkt som underhållning för stunden, och förtjänar därför en svag sjua i betyg. Det är tveksamt om man kan rekommendera folk att kosta på pengar att se filmen på bio, men när den släpps på DVD är den i alla fall väl värd att se för de flesta. Jag misstänker dock att filmen kanske fungerar bättre för de som inte sett 1974 års originalfilm.

Recensionen skriven: 5 augusti 2009
Senast uppdaterad: 5 augusti 2009

Recensionen har lästs 6231 gånger av 3824 personer, sedan den 5 augusti 2009