Nina - Leighton Meester Vanessa - Alia Shawkat
David - Hugh Laurie Paige - Catherine Keener
Terry - Oliver Platt Cathy - Allison Janney
Toby - Adam Brody Ethan - Sam Rosen
Meredith - Heidi Kristoffer Shelly - John Dossett
Maya - Aya Cash Roger - Tim Guinee

På gatan Orange Drive i en förort till New Jersey bor familjerna Walling och Ostroff. De är alla vänner, har umgåtts hela livet och hela deras tillvaro kretsar kring varandras familjer. Familjen Walling består av David och Paige, deras son Toby och dottern Vanessa. Familjen Ostroff består av Terry och Cathy, och deras utflyttade dotter Nina. Nina har inte varit hemma på fem år, men efter att hon ertappat sin fästman med en annan kvinna åker hon hem - något som Vanessa inte direkt blir överförtjust i, då de två en gång i tiden var bästa vänner men numera vuxit ifrån varandra och blivit ovänner. Cathy vill inget hellre än att Nina ska bli förälskad i och gifta sig med Tiby från granngården. De passar bra ihop, och då skulle familjerna kunna fortsätta att vara lika nära. Men allt går inte som planerat när Nina istället blir förälskad i Tobys pappa David - detta trots att han både är gift och dubbelt så gammal som Nina...

Är det någon som tycker att det låter som ett djupsint och originellt mästerverk...? Det är det förstås inte heller, och Livet på Orange Drive är allt annat än en nyskapande film. Vi har sett de flesta beståndsdelar förut, och på den punkten har filmen inte alltför mycket nytt att komma med. Det är också väldigt förutsägbart, och det mesta som händer kan de flesta förutspå utan någon alltför stor ansträngning. Det finns även gott om klichéer och en och annan stereotyp karaktär. Men det fungerar faktiskt ändå, och trots de påtagliga bristerna kan jag inte låta bli att tycka om filmen. Det är charmigt och underhållande, och man bryr sig om rollfigurerna och vad som händer. Åtminstone några av karaktärerna känns relativt mångbottnade och nyanserade, och på den punkten är det bättre ställt än jag hade kunnat drömma om.

Det är ganska roligt, och man får skratta ganska mycket åt finurliga repliker och situationer. Jag uppskattar också att det rör sig om en relativt lågmäld form av humor, som mer bygger på repliker än på fysiska situationer. Därför lyser också slapstick-komik nästan helt med sin frånvaro, och det är väldigt välkommet. Det här är ingen enorm skrattfest, och är man ute efter renodlad komik finns det utan tvekan bättre filmer. Men det är i alla fall hyfsat roligt, och man får skratta en del och däremellan le ännu mer.

Filmteamet har också lyckats väl med en bra balansgång mellan humor och allvar, så att filmen fungerar bra både som drama och som komedi. Det är charmigt och roligt, men samtidigt finns det en allvarlig underton och en del intressanta teman som skildras. Alltför djupsint blir det förvisso inte, men det är i alla fall tillräckligt för att man ska dras in i handlingen. Jag uppskattar också att filmen aldrig tydligt tar ställning vare sig för eller emot relationen mellan Nina och David, utan överlämnar det åt tittarna. Det är engagerande och bitvis även berörande, och tempot är lagom högt där det aldrig blir segt men heller aldrig är något rasande tempo. Man blir glad av att se på filmen, trots att den även tar upp en del lite allvarligare frågeställningar.

Livet på Orange Drive är lite annorlunda berättartekniskt, genom att historien berättas från granndottern Vanessas perspektiv - detta trots att allting kretsar kring Nina, och att Vanessa inte är speciellt viktig för handlingen men ändå agerar berättare. Det fungerar ärligt talat lite si och så. Inledningsvis är det ett smart sätt, då Vanessa är en intressant rollfigur som är lagom viktig då vi får följa henne parallellt med Nina. Att någon annan än den som egentligen är huvudperson är berättarröst är också ett fräscht och kul grepp. Problemet är att efter den första kvarten, ungefär i takt med att allt börjar kretsa kring Nina, så stannar delvis Vanessa upp i utvecklingen. Då blir hon inte längre alltför mångbottnad, och får för lite utrymme trots att hon fortsätter att berätta historien. Vi får inte riktigt lära känna henne på samma sätt som det hade behövts, och då känns det märkligt att allt ska speglas utifrån hennes synvinkel.

Till en början upplever jag även filmen en smula rörig, då det inte är helt lätt att hålla ihop vem som är vem och vilka som hör till vilken familj - detta trots att det är ett förhållandevis litet persongalleri, där det bara handlar om två familjer. Det känns också som att filmen blivit lite för kort i relation till de historier som manusförfattarna vill berätta. För varenda medlem i båda familjerna är ganska viktig för historien, och filmen försöker att skildra allihopa - och det fungerar inte till fullo då det helt enkelt inte finns tillräckligt med tid till särskilt mycket mer än just huvudkonflikten. Jag hade också gärna sett att filmteamet skippat sidohistorien kring julfirande; inte minst då amerikanskt julfirande upplevs så överdrivet med våra mått mätt - något som heller varken gör till eller från för själva handlingen som sådan.

Fotot är enkelt men snyggt. Skådespelarinsatserna är riktigt bra, och det är en minst sagt imponerande ensemble som filmteamet har lyckats att skrapa ihop. Alla spelar bra och naturligt, men personligen blev jag mest imponerad över Leighton Meester, Alia Shawkat, Hugh Laurie och Adam Brody. Den minst imponerande är Sam Rosen som Ethan, men det beror nog lika mycket på manuset som skådespelarens prestation.

Livet på Orange Drive är en charmig och underhållande film, med en del humor och en bra stämning. Det är huvudsakligen lättsam underhållning för stunden, men det finns i alla fall ett visst djup och ett intressant tema. Tyvärr blir det dock lite väl förutsägbart, plus att tiden inte räcker till för att berätta allt det som manusförfattarna har velat berätta. Men genom den lyckade lågmälda humorn och den fina balansgången mellan drama och humor fungerar det ändå ganska bra, och resultatet är en bra film värd att se för de flesta. Men den saknar det där lilla extra som skulle kunna göra filmen riktigt minnesvärd, och därför stannar mitt betyg på en halvsvag sjua.

Jag har tyvärr inte fått tillgång till DVD-utgåvan för recension, och kan därför inte uttala mig om DVD-produktionen eller eventuellt extramaterial.

Recensionen skriven: 16 oktober 2013
Senast uppdaterad: 17 oktober 2013