Regi: Matthew Lauyer
Manusförfattare: Roy Koriakin & Allan Delikat
Will - Gerard Haitz Belcher - Ryan Dunn
Krista - April Scott Tammy - Tasha Courtney
Matt - Noam Harary Rollo - Chris Ready
Furbush - Cameron Taylor Tom - Joey Rozmus

Will och Belcher är bästa vänner, bor ihop och är närmast oskiljaktiga. Åtminstone fram tills dess att Belcher får förstoppning och dör (!). På hans begravning kommer Will i kontakt med Belchers kusin Krista, och han blir omedelbart attraherad av henne. De inleder ett förhållande, och flyttar snart ihop. Men det är något som Belcher inte alls tycker om, som då kommer tillbaka som spöke och våldgästar lägenheten. Will är den enda som kan se honom, och Belcher är beredd att göra vad som helst för att Will och Kristas förhållande ska ta slut.

Living Will har en kul och intressant premiss, och är en ganska originell film som erbjuder någonting nytt av en bekant genre. Det är tillspetsat, men en riktigt kul grundpremiss som jag uppskattar. Men hela poängen med en komedi bör förstås vara rikligt med humor - en liten detalj som de här manusförfattarna helt verkar ha missat... För det här är helt enkelt inte särskilt roligt. Det finns visserligen några milt humoristiska repliker, men för mig gick det aldrig längre än till något enstaka småfniss; och i 99% av fallen inte ens det. Mycket är förvisso gjort oseriöst med glimten i ögat, men det är inte samma sak som att det faktiskt är roligt. Det här är så långt ifrån intelligent humor som man överhuvudtaget kan komma, utan det rör sig om billig "kiss och bajs"-humor i de fall det ens går att se någon form av spår av humor. Men ofta kan jag inte ens med bästa fantasi gissa vad som ens är tänkt ska föreställa vara roligt. Höjden av "humor" i den här filmen är när Belcher sätter krokben för personer som bär matkassar på väg ut från en livsmedelsbutik. Kanske finns det folk som faktiskt skrattar åt sådant, men jag tillhör definitivt inte en av dem. Det är en smaklös och överlag ganska poänglös humor, i de fall man ens kan kalla det för humor. I 9 fall av 10 är det i alla fall mer pinsamt än roligt.

Rollfigurerna är dessutom ganska osympatiska, och framförallt är Belcher bland det mest påfrestande som världen någonsin skådat. Han är stereotypt, osmaklig, sexistisk, ytlig och ärligt talat ganska vidrig - och så överdriven så att hälften vore nog. Hur någon kan vilja vara vän med någon sådan person är i alla fall bortom mitt förstånd. Will hinner få några nyanser och framstår till en början som en någorlunda vettig person - men efter ett tag blir även han lite osympatisk och beter sig ologiskt. Den enda som framstår som en vettig människa och den enda man egentligen kan relatera till överhuvudtaget är Krista; men även hon förblir tyvärr tämligen endimensionell. Nu menar jag absolut inte att en film nödvändigtvis måste ha sympatiska huvudroller för att fungera, men det är sannerligen ingen nackdel om så är fallet - i synnerhet då det inte finns mycket till humor.

Storyn är dessutom relativt tunn och det är ganska förutsägbart. Dessutom har filmteamet en irriterande förkärlek att blanda in en sidohistoria med grannar vars enda syfte verkar vara att visa så många lättklädda och nakna tjejer som möjligt; utan att det egentligen har något med handlingen att göra. Kvinnosynen känns minst sagt tveksam, vilket är tråkigt då Krista faktiskt framstår som en vettig person. Det låter inte som en särskilt bra film, och det är det inte heller. Men när handlingen väl kommer igång på allvar (vilket tar en ganska lång stund) blir det faktiskt mer intressant. Det finns en del kul idéer, och man blir faktiskt nyfiken på vad som ska hända. Tiden går någorlunda fort, och jag medger att det finns ett visst underhållningsvärde. Fast det är ändå lite tveksamt om filmen är värd att se eller inte.

Fotot är funktionellt; varken mer eller mindre. Skådespelarinsatserna är helt okej, men ingen i den här ensemblen lär nog vinna någon Oscar i första taget. Gerard Haitz är helt okej som Will, medan den bortgångne Jackass-"stjärnan" Ryan Dunn spelar över lite som Belcher men är ändå ganska bra. April Scott är bra som Krista, och gör den bästa rollprestationen i filmen - fast i ärlighetens namn är det heller ingen alltför utmanande roll.

Jag har aldrig sett Jackass och har inga som helst planer på att någonsin göra det heller. Då filmen åtminstone delvis kommer från samma team som ligger bakom den realityserien kan jag tänka mig att personer som uppskattar den serien kanske hellre förstår sig på humorn i Living Will. Jag gör det i alla fall inte, för det är helt enkelt inte en särskilt rolig film. Dessutom är Belcher en så avskyvärd rollfigur, så att det är i stort sett omöjligt att känna något annat än irritation för honom; och då hjälper det inte mycket att filmteamet försökt framställa honom i mer positiv dager i slutet av filmen - vid det laget är liksom skadan redan skedd. Men filmen har en intressant och kul premiss, och bitvis är det hyfsat engagerande. Därför kan det vara värt att ta en titt på Living Will; i synnerhet om man tycker om den här sortens ointelligent humor. Jag skulle dock inte vilja lägga ner pengar på att se filmen, och det är tveksamt om filmen är sevärd. Mitt betyg stannar på en stark fyra, och fastän det kanske inte är direkt dåligt så är det heller långt ifrån bra. Det är tråkigt då filmen har en så originell och kul premiss, men när en komedi inte alls är rolig och det dessutom är svårt att sympatisera med någon så vet man att något inte är som det ska.

DVD-utgåvan har bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,78:1, medan ljudet finns i Dolby Digital 5.1 och 2-kanalig stereo. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på svenska och norska, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Den svenska textningen är lagom stor och lättläst. Översättningen håller en relativt hög kvalitet, även om det förekommer ett fåtal tveksamma översättningar. När man matar in skivan möts man av en språkvalsmeny, som följs av distributörsjingel och varningstexter. Därefter spelas några trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi) innan man kommer till huvudmenyn, som är enkel och stilren men som endast finns på engelska. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är tråkigt men knappast förvånande för en film som inte visats på bio i Sverige eller de flesta länder i världen.

Recensionen skriven: 12 maj 2013
Senast uppdaterad: 13 maj 2013

Recensionen har lästs 2739 gånger av 1461 personer, sedan den 12 maj 2013