Manusförfattare: Luc Besson, James Mather & Stephen St. Leger, baserat på en grundstory av Luc Besson
Snow - Guy Pearce Emilie - Maggie Grace
Alex - Vincent Regan Hydell - Joseph Gilgun
Mace - Tim Plester Scott Langral - Peter Stormare
Harry Shaw - Lennie James President Warnock - Peter Hudson
Hock - Jacky Ido Kathryn - Anne-Solenne Hatte

I framtiden har problemen med överbeläggningar på alla fängelser lösts genom maxsäkerhetsfängelset MS1 - en rymdstation på omloppsbana runt jorden, där alla fångar är nedsövda dygnet runt. På så sätt slipper man alla problem med både rymningsförsök och problematiska fångar. CIA-agenten Snow har blivit oskyldigt anklagad för att ha mördat en kollega, och alla bevis pekar mot honom. Han hotas därför att utan rättegång sövas ner i 30 år på MS1. Men problem uppstår när presidentens dotter Emilie besöker MS1, för att undersöka rykten om biverkningar av nedsövningarna i form av aggressivitet och demenssjukdomar. Därigenom väcks några av fångarna upp från nedsövningen för att Emilie ska kunna intervjua dem, men en av dem lyckas att både döda Secret Service-vakterna och väcka upp alla andra fångar från nedsövningen. Plötsligt uppstår upplopp för första gången, och all personal tas som gisslan. Snow blir då "erbjuden" att ta sig an det livsfarliga uppdraget att ta sig ombord på rymdstationen och rädda Emilie. Då enda alternativet är fängelse har han inte mycket att fundera på, och inleder det farliga och nästintill omöjliga uppdraget att osedd ta sig in i fängelserymdstationen.

Lockout har en originell och intressant grundpremiss, och jag uppskattar det lagom tillspetsade science-fictiontemat. Det gör att filmen, trots framtidsvisionen, känns förhållandevis trovärdig och erbjuder någonting nytt av en bekant genre. Det är annorlunda och fascinerande. Men om grundpremissen som sådan är originell, så är filmen som helhet tyvärr inte alls lika originell. Det har istället blivit en ganska ordinär actionthriller, om än i en annorlunda science-fictionmiljö. Upplägget är av gammalt klassiskt slag, och på den fronten erbjuds inte särskilt mycket nytt.

Men det är inte nödvändigtvis något fel med det, och det har blivit en underhållande och charmig film. Det finns en viss spänning, mycket action och en intressant (om än ganska tunn) grundstory. Det är också småroligt och hyfsat engagerande. Någon alltför djup film är det dock inte, och de flesta rollfigurer känns mer eller mindre stereotypa och även tämligen endimensionella. Ingen får något jättestort djup, men det är bäst ställt med presidentens dotter Emilie som trots allt har blivit någorlunda nyanserad och är lätt att känna för. Huvudrollen Snow är det tyvärr inte lika gott ställt med - han har blivit ganska platt, och är heller inte alltför sympatisk; trots att det är uppenbart att han inte har begått det mord han anklagas för i filmens inledning. Det gör att man inte riktigt känner för Snow eller bryr sig om honom, och det är ett påtagligt problem vid filmer av det här slaget. De flesta andra är så platta och stereotypa att man inte får veta mycket mer än deras namn, och därmed heller inte bryr sig om dem. Dessutom förekommer några logiska luckor, och lite väl många klichéer.

Det är ändå en underhållande och ganska välgjord film, men tyvärr har Lockout blivit ganska ojämn. Bitvis är det riktigt bra, då man faktiskt bryr sig om vad som ska hända och man sitter på helspänn under de farofyllda scenerna. Mellan varven är det så ologiskt och med fokus enbart på "hjärndöd" action, så att man känner sig ganska likgiltig inför utgången, och då kom jag på mig själv med att tänka på annat ett flertal gånger. Det är inget gott tecken, även fast jag inte riktigt kan sätta fingret på vad det beror på. Trots allt har man ju sett ologiska filmer förut, utan att det för den skull blivit oengagerande. Dessutom är det ganska förutsägbart.

Fotot är snyggt och fullt funktionellt, men erbjuder inga direkt nyskapande tekniska lösningar. Specialeffekterna är helt okej; varken mer eller mindre. Skådespelarinsatserna är ganska bra, där Maggie Grace utan tvekan står för den bästa prestationen som Emilie, som spelar övertygande och trovärdigt. Guy Pearce känns bitvis lite opersonlig, och man får nästan intrycket att han spelar lite på rutin, men dåligt är det absolut inte. Peter Stormare gör vad han kan av den tyvärr ytterst stereotypa och platta rollen som Langral. Det är inget fel på hans rollprestation, men det är å andra sidan heller ingen särskilt utmanande roll.

Lockout är en helt okej film, som underhåller för stunden men utan att erbjuda något större djup. Det är charmigt, fartfyllt och ganska välgjort; men med alltför många stereotypa karaktärer och klyschor. Ser man på filmen som en lättsam action fungerar den trots allt ganska väl, men samtidigt kan jag inte låta bli att känna mig lite besviken då det borde ha kunnat bli så mycket bättre utifrån den ganska originella och kreativa grundstoryn. Och Luc Besson brukar kunna göra bättre filmer än så här, även om han nu "bara" varit medförfattare och producent för den här. Det hade varit intressant att se om filmen som sådan hade blivit bättre om han dessutom fått regissera, för grundpremissen är det absolut inget fel på. Trots bristerna är Lockout dock ändå en fullt sevärd och underhållande film, men den ger inget bestående intryck och lär knappast vara något särskilt många vill se om. Betygsmässigt når filmen upp till en ganska stark sexa, men om man inte är allergisk mot action kan det ändå vara värt att ta sig en titt på den.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,40:1, och ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS 6.1. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra, men utmärker sig inte som något utöver det vanliga. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är i minsta laget men är ändå ganska lättläst. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, följt av några trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter kommer man till en engelskspråkig huvudmeny som är stillastående och stilren. Huvudmenyn är enkel, och innehåller bara möjlighet att spela filmen i Dolby Digital 5.1 och i DTS 6.1. Märkligt nog saknas scenvalsmeny, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen. Tyvärr finns inget tillstymmelse till extramaterial, vilket är tråkigt om än inte alltför förvånande för en film som inte visats på bio i Sverige.

Recensionen skriven: 28 december 2012
Senast uppdaterad: 29 december 2012

Recensionen har lästs 3320 gånger av 1851 personer, sedan den 28 december 2012